logo Jawa Blata, nebo Jawa?
Minisouboj

   Je vám šestnáct a chcete si pořídit českou stopětadvacítku? Nebo jste starší a sháníte jednostopý dopravní prostředek, se kterým byste na svém víkendovémsídle obráželi tamní rybářské revíry, a přitom jste hrdý na to, že jste Čech, a chcete něco, co bylo zde (alespoň částečně) vyrobeno?

Jawa 125 Travel
Blata 125
   České stopětadvacítky jsou na trhu dvě - Blata a Jawa. Obě mají společné, že motor nepochází z vlastních zdrojů. Zatímco Blata vsadila na italské motory. Jawa využívá čínsko-tchaiwanskou značku Lifan. Nedá se říct, že by tím motocykly trpěly. Jak v Itálii, tak v Asii mají s maloobjemovými čtyřtakty bohaté a letité zkutečnosti.
   Oba motocykly jsou v tolika ohledech rozdílné, že své potencionální kupce budou nacházet v jiných skupinách zákazníků. Blata osloví spíše mladé jezdce s chutí po sportovnějším pojetí jízdy. Jawa nabízí bohaté příslušenství , nízkou cenu a tradiční značku. Přestože mají oba motocykly co nabídnout, situace není úplně růžová. V Jawě vidí horizont prodeje posledních stopětadvacítek Travel kolem tří let, pak skončí. Blata naopak se stopětadvacítkami počítá i do budoucna, ovšem rozhodně nejde o masové prodeje - motocykly nejsou vyráběny na sklad, nýbrž v malokusových sériích podle aktuální situace na trhu.

Petr Pour, foto: Blata a Jawa ČMN 30.10.2014