logo Jawa Času navzdory?
Jawa 660 Sportard

   Někdo už nad ní zlomil hůl, jiní jí pořád věří. Jawa teď každopádně přichází s novinkou 660 Sportard. Vrátí se mezi značky, které si zatím rozdělily trh?

   Miří za sběrateli exotů, nebo si továrna skutečně myslí, že osloví davy? Takovou otázku jsme si kladli při cestě do Týnce nad Sázavou za novou Jawou 660 Sportard. "Zase zapadne do horko těžko prodávané trojice šestsetpadesátek s motorem Rotax - cruiseru Classic, naháče Style a endura Dakar," obávali jsme se. Mimochodem první z nich se začala vyrábět už v roce 2004. A kolik jste jich viděli na silnicích na vlastní oči? Může Sportard zvednout prodeje, nebo se stane další sentimentální připomínkou někdejších úspěchů?


Jawa 660

  Z gruntu jiná

   Už první pohled pod známý viadukt na areál Jawy věští, že se tady zastavil čas. Zde že se má rodit moderní šestsetpadesátka? Jenže pak vidíme v garáži charakteristický kukuč Sportardu - nelze na něj prostě nemít mázor. Trojice čočkových reflektorů vypadá dost "rozvrkočeně", ale buď se zamilujete, nebo se vám bude ošklivit.
   Na živo však působí stroj až nečekaně moderně: široká motardová kola, čirá diodová lampa vzadu nebo bílé blinkry. Testovaný kus pochází z nulté, dvacetikusové série, která dostala i lepší řidítka a širší pneumatiky Continental. V technickém průkazu je dokonce vzadu dovolena šířka až 180 mm. Další sériové kusy dostanou za stejné peníze užší gumy, jiná řidítka a podobně.


  Do sedla

   Design je jedna věc, ale co jízda? Už první metry dávají tušit, že si motorka nezaslouží pobavený výsměch. Posaz za širokými řidítky je ergonomicky dost vydařený, k rozmístění ovladačů nemáme připomínky, jen se lesknou kontrolky na palubní desce. Při výšce sedla 825 mm mohou mít menší jezdci problém dosáhnout na zem.
   Měkké ladění podvozku vyhovuje na rozbité české silnici (tlumení vpředu 150 mm/vzadu 170 mm). Jenže pak najedeme na dálnici a při překročení 130 km/h se podvozek tak mocně rozkývá, že ani maximální stošedesátku nezkoušíme. Ve dvou se motorka stabilizuje, ale vibrace ve stupačkách a řidítkách stejně přinutí povolit plyn. To holt k Jawám patřilo vždycky. Na jednoválci však nikdo závodit nebude - a na okreskách pohoda.


  Pod košilku

   Jednoválcový čtyřtakt už nenese značku Rotax jako v šestsetpadesátkách, ale Minarelli (nenechte se zmást nápisem Jawa na víku). Stejný najdete i v enduru Yamaha XT660. Na povely rukojetí reaguje živě a pro většinu životních situací vystačí i padesát koní výkonu. Jakmile však přisedne spolujezdec, projeví se náchylnost k podtočení, tedy typická vlastnost jednoválců. Spotřeba kolem čtyř litrů slibuje dojezd na plnou nádrž bezmála tři sta padesát kilometrů.
   Vzhledem k prověřenému původu nečekáme od motoru problém. Pro zástavbu do Sportardu neprodělal výrazné změny. Týnečtí jen nechali výrazně naladit řídící jednotku na vlastní výfukové tlumiče a svody - obojí z nerezu, žádná lacinější pochromovaná ocel. Na koncovce se k české výrobě hlásí gravírované logo Jawy. Mimochodem výfuky vydávají parádní dunění. Bohužel laciné zpracování držáků kazí dojem.
   Rozjet se můžeme, ale zastavit musíme. A co brzdy? Hodnotíme je jako průměrné, ač se tváří nadmíru nadstandardně. Dvoukotouč vpředu slibuje mocné brzdění, ale za páčku je třeba vzít trochu víc. Vzadu zase překvapí neobvyklý čtyřpístek, ten naopak vyžaduje citlivější zacházení.


  Macatá

   Jak hodnotíme Jawu po několika dnech za řidítky? Jasně, do vypiplané konkurence jí ještě neco schází. Ale celá motorka působí tak nějak poctivě až chlapsky. To třeba Aprilia Pegaso se o hodně víc hodí pro holky a začátečníky, jenže za jawičkou se každý otočí. A vibrace a vlnění? To ke značce prostě patří. Tohle není závoďák. Body v celkovém známkování za to přesto ubrat musíme.
   A pak je tady to hlavní: srovnání se soupeři! Jenže kam vlastně Sportard zařadit? Jménem sice odkazuje na sportovní Motard, ale pojetím má mnohem blíže k cestovnímu enduru. K tomu by se však daleko víc hodil dvouválec: ať už řadový jakou Kawasaki Versys nebo vidlicový v Suzuki V-Strom 650. Sportard je prostě kategorie sama pro sebe.
   Poslední ránu pak znamená cena 168.500 Kč. S čím zase srovnávat? Enduro Yamaha XT660R se stejným jednoválcovým motorem stojí 154.990 Kč, motard Aprolia Pegaso podobné koncepce už v ceníku nenaleznete. Ale třeba technicky vyspělejší dvouválcovou Hondu XL700V Transalp koupíte za 179.900 Kč. A čtyřválcový naháč CB600F stejného výrobce už za 164.900 Kč. Jawa to nebude mít lehké.


Text: Petr Slováček, foto: Jiří Křenek Svět Motorů21/2011


Jawa 660 Sportard
Motor jednoválec
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih 100,0 x 84,0 mm
Zdvihový objem 660 cm3
Výkon 35,3/6000 kW/ot.min
Točivý moment 57,5/5000 N.m/ot.min
Převodovka pětistupňová
Sekundární převod řetěz
Přední brzda dvoukotoučová 305 mm
Zadní brzda kotoučová 280 mm
Rozvor kol1500 mm
Výška sedla 825 mm
Pohotovostní hmotnost 198 kg
Objem nádrže 15 l
Cena 168.500 Kč
Pohled autora
Když si koupíte novou Jawu, dostanete víkend na české chalupě, přilbu, triko, rukavice, plakát, knihu... a pomalu i hodinky s vodotryskem. Způsob, jakým se prodejci snaží přilákat zákazníky, je pro fandy značky spíš smutný než úsměvný. Jenže co naplat, když ještě v devadesátých letech žila továrna ze zastaralé třistapadesátky a dnešní modelová řada se stále pokračujícím technickým základem asi trn z paty nevytrhne. Ale 660 Sportard je pokrok, jenže stejně mu na konci kus chybí. Pro mě coby fandu má přesto kouzlo. K pečlivosti zpracování můžete mít sice připomínky, ale nelze upřít poctivost ani bytelnost stroje. Osobně držím nováčkovi palce a klidně bych si ho koupil jako raritu, která bude mít možná jednou hodnotu.
Kde ji potkat?
Kdo chtěl v poslední době vidět novou Jawu, musel vyhledat prodejnu. Na silnicích neměl moc šancí k jejímu spatření a webové stránky výrobce by si dávno zasloužily modernizaci. Nový Sportard ale fabrika dost komunikuje. Letos se už udály dva Jawa dny, jeden v Táboře a druhý v Berouně. Další jsou naplánovány v Praze a na Rozkoši. Více informací najdete na facebooku výrobce.
Co lze přikoupit?
Zadní nosič2000 Kč
Boční nosič3000 Kč
Zadní kufr1800 Kč
Boční kufr4300 Kč
Chrániče rukou190 Kč
Padací rám černý3500 Kč
Hlavní stojan3500 Kč