logo Jawa Česká klasika

   Kategorie motocyklů do 125 ccm je díky naší legislativě stále nedoceněná. Pokud by se však zákony změnily, je na trhu mnoho strojů, které by dokázaly zájem kupujících uspokojit. Jedním z nich je i Jawa 125 Travel.

   Zlatá éra třistapadesátky je ta tam, doba si žádá stále nové věci. Jak se jawě podaří udržet krokdržet krok se světovým vývojem, ukáže čas. Ve třídě čtyřtaktních stopětadvacítek má však jedno želízko. Je jím Jawa 125 Travel.
   Klasický design, pohodlná poloha za řidítky a slušný výkon. Elegantní nádrž na 17 litrů speciálu, na niž plynule navazují ostatní díly kapotáže, včetně pohodlného sedla. Přední reflektor, blinkry, rám, motor, vše ladí a vytváří dojem, že čeští designéři ještě umějí.
   Jawa125 Travel Studené starty usnadní dvoupolohový sytič, který je nutné použít pouze a jen při spouštění. Jet se zapnutým sytičem je nemyslitelné, motor zhasíná a nejde vůbec do otáček. takže rada zní: nastartovat, nechat chvíli ohřát, vypnout a vyrazit. Velmi potěší elektrický startér, na který mnoho jawistů nebude zvyklých. Pouze ovládání zapalování a startéru je hned vedle sebe, občas se může stát, že místo abyste vypnuli zapalování, zmáčknete spínač aktivující startér.
   Převodovka je pětistupňová, s v celku zdařile zvoleným odstupňováním, pouze mezi jedničkou a dvojkou je větší propad. Na řadící páku je však nutné vyvíjet větší tlak a tak může řazení zpočátku činit potíže a občas se stane, že místo dvojky zařadíte neutrál. Pokud chcete jet trochu svižněji, musíte motor vytáčet až k červenému poli otáčkoměru a řadit nahoru, pokud se ručička pohybuje okolo číslice devět. Stejně tak podřazovat je nutné dříve, tak aby motor poskytoval stále maximální výkon. jestliže nejste žádný střízlík, neměly by se otáčky dostat pod 5000. Motor je pak líný a do kopce budete spíše zpomalovat než zrychlovat.
   Co se týká brzd, nic nového pod sluncem. Přední kotoučová je z Jawy 350, a poskytuje slušný brzdný účinek, pouze na páčku musíte vyvinout na můj vkus poněkud větší tlak. Zadní bubnová brzda má plynulý nástup a lze s ní lehce dávkovat brzdný účinek. Pouze s její páčkou jsme nebyli spokojeni. Je namontovánahodně vzhůru, takže při brzdění musíte hodně zvednout špičku pravé nohy.
   Jawa125 Travel Dosti neobvyklé je ovládání světel. Spínací skříňka má za polohou zapalování polohu, která aktivuje světla, přepínání přepínání parkovacích a tlumených světel je na levé rukojeti, stejně tak ovládání dálkového světla. To oceníte za hluboké noci, kdy se po jeho aktivaci před vámi rozprostře dlouhý kus dobře osvětlené silnice. Také přístrojová deskasi zasůouží pochvalu. Je přehledná a obsahuje všechny potřebné ukazatele a kontrolky. Během našeho testu se však začalo hádatpotkávací a dálkové světlo s jeho kontrolkou.
   A jak se chová Jawa 125 Travel za jízdy? Na stopětadvacítku poskytuje slušný výkon a nejvyšší rychlost 110 km/h sólo podle tachometru hovoří příznivě. Jak již bylo řečeno, motor se musí vytáčet na maximum, ale pokud se vám zlíbímůžete jet po městě padesátkou na pětku, přičemž motor je v nižších otáčkách je motor tak tichý, že jej téměř neslyšíte. Podvozek poskytuje pro jednoho slušné pohodlí, pokud ale zatížíte Jawu na maximum, je to již horší. Jawa 125 Travel - motor Motocykl se při vyšší rychlosti lehce vlní, zvláště při větším bočním větru. Spolujezdec ocení úchytpod a za sedadlem, který se výborně hodí také k upevnění menší tašky. Co se však spolujezdci určitě líbit nebude, to jsou vibrace stupaček, které jsou markantní ve vysokých otáčkách.
   Pokud vstoupí v platnost zákon rozdělující držitele řidičáků na více kategorií, pak by jistě i tato třída zažila obrovský rozmach a lze tvrdit, že Jawa 125 Travel by nehrála v prodejních statistikách druhé housle.

Technické údaje
motor
Jawa 125 Travel - graf průběhu výkonu a točivého momentu Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec, vačkový hřídel uložený v bloku motoru poháněný ozubeným soukolím, dva ventily na válec ovládané zdvihátky a vahadly, tlakové oběžné mazání, šoupátkový karburátor Keihin PD 19D s průměrem 19 mm, digitální elektronické zapalování CDI, alternátor 120 W, akumulátor 12 V/9 Ah, el. spouštěč.
vrtání x zdvih56,5 x 49,5 mm
zvihový objem124,5 cm3
max. výkon udávaný výrobcem7 kW (9,5 k)/8000 1/min
max. točivý moment udávaný výrobcem6,9 Nm/4500 1/min
kompresní poměr9 : 1
převodové ústrojí
Primární převod ozubeným soukolím, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, sekundární převod O-kroužkovým řetězem.
podvozek
Uzavřený rám z ocelových profilů, vpředu klasická teleskopická vidlice s průměrem nosných trubek 36 mm, vzadu kyvná vidlice z ocelových trubek, dvě samostatné pružící a tlumící jednotky, vpředu hydraulicky ovládaná kotoučová brzda o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem, vzadu mechanicky ovládaná bubnová brzda o průměru 160 mm, drátěná kola.
zdvih kol180/70 mm
kola1,85 x 18; 2,15 x 16
pneu2,75 - 18; 3,50 - 16
rozměry a hmotnosti
délka/šířka/výška2040/770/1090 mm
světlá výška110 mm
rozvor1340 mm
výška sedla780 mm
hmotnost s plnou nádrží139 kg
celková hmotnost319 kg
nádrž/rezerva17/2,5 l
nejvyšší rychlost95 km/h
zrychlení 0-400 m24,7 s
průměrná spotřeba během testu4,3 l/100 km
servisní údaje
servisní intervalykaždých 2500 km (první po 500 km)
motorový olejSAE 15 W 40 - 1 litr
olej do vidlicSAE 15 W 40 - 0,2 l do každé
svíčkyNGK DR 8 EA
ventilová vůle (sání/výfuk)0,05-0,08/0,05-0,08 mm
huštění pneumatik (přední/zadní)1,3/1,6 bar
záruka a cena
rok nebo 7000 km (prvních šest měsiců plná záruka, druhých šest měsíců záruka pouze na díly, práci hradí zákazník)
cena pro rok 199958.140 Kč


Motocykl 12/99