logo Jawa Dandy 50 MJF
Skromný lehkonohý Jihočech

Malé motocykly na našem trhu nabízí všichni velcí prodejci, takže konkurence je veliká, ale ceny těchto lehkých strojů zejména pro mládež, které jsou určeny především, značně vysoké. Je proto více než sympatické, že se na tato bitevní pole pustil srdnatě český podnik a nabídl solidní stroj za velmi přijatelnou cenu. Nikoli však ošizenou chudinku, ale poměrně důstojného soupeře renomovaných značek. To co proti nim nepatrně ztrácí na designu či detailech konstrukčního či dílenského zpracování, bohatě nahrazuje právě cenou. Motor Jikov České Budějovice (respektive pobočný závod 05 ve Vodňanech, kde motocykly vyrábějí), nemusí mít obavy z neúspěchu. Jeho Dandy jde dobře na odbyt již dnes. Polovina produkce směřuje na export na náročné trhy Německa (jako Sachs KX 50), Francie, Británie a dalších zemí včetně Austrálie.

   Protože se na našem území již nevyrábějí motory klasického zdvihového objemu 50 ccm (Babetta je zastaralá a navíc již její výrobce také sídlí v "cizině", museli v Jikovu sáhnout po zahraničním agregátu a rozhodli se racionálně. Zvolili osvědčený velkosériově vyráběný a mnoha jinými staviteli padesátkových jednostopých vozidel používaný Fichtel & Sachs. Nikoli však formou nákupu hotových motorů, ale jejich licenční výrobou, což podstatně snížilo výslednou cenu. Výroba se teprve rozbíhá, ale v příštím roce by už mělo opustit Vodňany asi 5.000 kusů, v dalších letech pak okolo 12.000 motocyklů ročně.
  
Dandy 50 MJF
Dandy 50 MJF
Dandy 50 MJF - motor Fichtel & Sachs
Dandy 50 MJF - kotoučová brzda
Dandy 50 MJF - palubní deska
Dandy zaujme na první pohled zdařilým, nápadným designem (v našem případě zvlášť kombinací žluté a černé, ale existuje i varianta červeno černá) přispůsobeným vkusu generace potencionálních zákazníků. Spouštění motoru nožní pákou je velmi snadné a naprosto spolehlivé. Po delším stání nebo v chladu je však nutno použít sytič, ale po rozjezdu jej opět ihned vyřadit. Všechny ovládací prvky jsou rozloženy obvyklým způsobem, dobře přístupné a bez komplikací fungují. Mechanicky ovládaná spojka vyžaduje minimální sílu, stačí obvyklé dva prsty, totéž platí pro přední brzdu. Dobře tvarované sedlo je pohodlné a polohasezení přirozená. Umístění zpětných zrcátek, jejichž nastavitelnost i tuhost (naprosto zanedbatelné chvění) zaslouží pochvalu.
   Lehoučký stroj příjemně překvapí živostí, ochotou motoru k vytáčení i solidním výkonem. Měli jsme nevýhodu v "syrovosti" motoru, který jsme museli alespoň v prvních kilometrech šetřit (měl za sebou pouze 150 km a byl tedy ještě v "záběhu". Proto jsme také nejprve přidávali podle předpisu výrobce více oleje do benzínu (1:40), ale to se nám vymstilo přemazáváním a odkapáváním přebytečného oleje z výfuku. Po redukci na poměr 1:50 motor jednak "ožil", a současně zmizel olej z výfuku.
   Přestože od padesátky nelze očekávat výkon superbiku, je Dandy ve městě velmi živý, na křižovatkách za sebou suveréně nechává běžné automobily, za normálního provozu nejen stačí ostatním, ale je spíše omezován těmi pomalejšími. dech mu pochopitelně dojde ne silnici, kde jeho rychlost a hlavně její pomalý nárůst k maximu odpovídá zdvihovému objemu motoru. Přesto se dá jezdit svižně a pohodlně. Navíc nutno dodat, že rychlostní maximum se v našem případě blížilo limitu danému pravidly silničního provozu. Výhodou Dandyho je jeho velmi dobrá ovladatelnost související s nízkou hmotností, ale také poměrně účinnými brzdami. Zejména přední, která je samozřejmě používána nejčastěji. Nečekaně dobré vlastnosti jsme našli u pneunatik Sava, kterými byl náš stroj vybaven. Protože jsme byli postiženi nepřízní počasí, absolvovali jsme nemalou část testu na mokrých vozovkách a Dandy se na nich choval až překvapivě dobře.
   S tím však souvisí i některé výhrady k jinak velmi zdařilému stroji. Přední blatníček je vysloveně symbolický a na mokru téměř nefunkční, protože voda od pneumatik stříká i přes jeho přední okraj a proud vzduchu ji nese samozřejmě až na jezdce, stejně tak dostávají vodní sprchu i jeho nohy. Nepodstatnou drobností bylo uvolnění levého zrcátka vytřásáním na katastrofálních pražských vozovkách. Trochu nešikovná je i manipulace se zámkem řízení. Otázkou do diskuse je, zda by pátý převodový stupeň neměl být trošku "delší" pro cesty na větší vzdálenosti, nebo zda neuvažovat časem o šestistupňové převodovce. Ta už by však zase zvedla prodejní cenu...
   Naopaknejvětšími klady "skromného Jihočecha" jsou prodejní cena (navíc s neobvyklou možností zakoupení na leasing nebo na splátky již od 980 Kč měsíčně!!!), solidní výkon, zdařilý design a přijatelná spotřeba. Ta však výrazně kolísá v závislosti na způsobu jízdy. Při "normálním" užívání se pohybuje těsně nad dvěma litrz na sto kilometrů, při neustálém vytáčení motoru k maximu snadno a citelně překročí 3 l/100 km. Ale i to je hodnota rozhodně přijatelná. Po týdenním testování, respektive po absolvování 750 km v nejrůznějším provozu (2/3 město, 1/3 silnice) převážně razantním způsobem jízdy jsme došli k průměrné spotřebě 2,8 l/100 km. Dandyho jsme vraceli pražskému prodejci, Žižkovské firmě Intermoto velmi neradi, protože se v redakčních službách výborně osvědčil a šel z ruky do ruky. Týden s ním nám připadal velmi krátký...

Technické údaje
motor
Dvoudobý vzduchem chlazený svislý jednoválec Fichtel & Sachs s rozvodem pístem, mírně skloněný vpřed. Vrtání a zdvih 38 x 44 mm, zdvihový objem 49,9 cm3. Kompresní poměr 10:1. Největší výkon 4,6 kW při 8000/min., největší točivý moment 5,8 Nm při 7500/min. Karburátor Bing 21/21/127 s prům. difuzoru 19 mm. Mazání směsí 1:50. Elektronocké bezkontaktní zapalování VAPE, zapalovací svíčka Brisk N 14. Světelná civka 12 V/80 W. Akumulátor YUASA 12 V - 4,5 A.h. Na přání oddělené mazání. Mechanické spouštění nožní pákou.
převodové ústrojí
Primární převod ozubenými koly s šikmým ozubením 3,21. Mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni. Pětistupňová převodovka s postupným přímým řazením nožní páčkou. Převodové stupně 4,6 - 2,73 - 1,95 - 1,59 - 1,375. Sekundární převod částečně krytým řetězem 2,53.
podvozek
Dvojitý kolébkový rám svařený z ocelových trubek kruhového a čtyřhranného průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici s kapalinovým tlumením, zdvih kola 170 mm. Zadní kolo vedeno kyvnou vidlicí s jedinou centrální pružící jednotkou, kapalinovým tlumením, zdvihem kola 150 mm. Přední brzda kotoučová s kapalinovým ovládáním a prům. kotouče 220 mm. Zadní brzda bubnová s mechanickým ovládáním. Třípaprsková kola z lehké slitiny 1,6 x 17", pneu Sava 2,75 x 17. Palivová nádrž o objemu 6,5 l, z toho zásoba 2,2.
rozměry a hmotnosti
Délka 1950 mm, šířka 700 mm, výška 1070, výška sedla nad zemí 800 mm, světlá výška 240 mm, rozvor kol 1320 mm. Pohotovostní hmotnost 82 kg, užitečná hmotnost 150 kg.
naměřené hodnoty
Největší rychlost 87 km/h, se spolijezdcem (celkem 152 kg) 80 km/h, zrychlení 0 na 80 km/h (sólo) 16,5 s, spotřeba směsi 1:50 benzínu Natural s olejem Castrol TTS při rychlosti 60 km/h 2,2 l/100, po dobu testu 2,8 l/100 km. Úchylka rychloměru při 60 km/h +2% (indikováni 61,2).
cena
Základní 36.000 Kč (bez kapotáže), příplatek za metalízu 500 Kč, kapotáž (testovaná verze) 1.200 Kč, oddělené mazání 500 Kč.


Svět Motorů 30/96