logo Jawa Jawa 660 Sportard:
dobrá motorka, špatné jméno

Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
   Největší motocyklová továrna české historie, která v dobách dřívějších učila Japonce, jak se dělají motorky, dnes balancuje nad propastí a naživu ji drží export zastaralých třistapadesátek do Ruska a na Kubu. Letos udělala týnecká fabrika první významný krok k záchraně. Představila dlouho očekávanou novinku jménem Jawa 660 Sportard.

   Před pár lety přišel první impulz k oživení Jawy v podobě modelové řady s motory Rotax 650. Začalo to modelem Clasic, pokračovalo naháčem Style a později jsme se dočkali i cestovního endura Dakar, ze kterého vychází i poslední novinka.

   Zatímco modely 650 poháněl motor krmený karburátorem, sportard je osazen novou jednotkou od firmy Minarelli s označením 660. Ten najdeme například v Yamaze XT660. Agregát je léty prověřený, dostatečně výkonný a je tedy jen otázkou, jakou motorku se Jawě podařilo okolo něj postavit.

   Design motorky je na jawu docela odvážný, ke tváři spíše klasicky tvarovaných motorek z Týnce nad Sázavou možná tolik nesedí. Příznivci značky by čekali spíše něco klasického, až retro.

   Sportard se snaží tvářit sportovním dojmem, jde o jakési cestovní supermoto, tedy kříženec mezi silniční a krosovou motorkou, což dokazují drátěná kola a malá kapotáž před řidičem. Kola jsou obuta do čistě silničních pneumatik a o jízdě v terénu nemůže být řeč, i když po polňačce k chatě, nebo rybníku bez obav dojedete.


  Dobrá výzbroj

   Jawa vsadila na slušné komponenty, ať už jde o brzdy nebo podvozek. Bohužel ale také vyklízí skladové zásoby, při bližším průzkumu tak najdete na moderní motorce za poměrně dost peněz díly z 20 let starého stroje – pod plasty je nádrž z Jawy 350, poznáte taky starou ohavnou zátku brýlí a nedokonalé sváry. To trochu degraduje celkový dojem z motorky.

   Po nastartování se ze dvou koncovek line celkem zajímavý zvuk jednoválce. Nechá se ochotně vytáčet a je cítit jeho sportovní charakter. Pozice v sedle sportarda je příjemná, nic nikde netlačí a sedlo je akorát tvrdé, jen řídítka by mohla být o něco širší.

   Rozjezd je celkem svižný a není problém dostat jawu na zadní. Geometrie řízení se konstruktérům rovněž povedla, motorka poslouchá na slovo a v malých rychlostech se řídí velice předvídatelně. Ale ani rychlejší jízda není problém. Snesitelná cestovní rychlost se pohybuje okolo 150 km/hod., dál už je motorka hodně nervózní.

   Slušně pracují brzdy, nemají extra ostrý nástup, ale motorku vždy bezpečně a rychle zpomalí. Zajímavostí je rozhodně čtyřpístkový brzdič na zadním kole. Tam většina výrobců dává maximálně dvoupístkový třmen. I se čtyřlístkem je ale zadní brzda poměrně slušně dávkovatelná, i když je její účinnost opravdu zbytečně silná.

Matěj Oliva Skutrmania.cz pro iDNES.cz, 25. srpna 2011


Jawa 660 Sportard v číslech

  • Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec SOHC se čtyřmi ventily, 660 ccm
  • Maximální výkon: 35.3 kW při 6 000 ot./min
  • Max. toč. moment: 57,5 Nm při 5 250 ot./min
  • Řazení nožní pákou, 5 rychlostních stupňů 
  • Sekundární pohon řetězem 
  • Délka × šířka × výška × rozvor:  2 100 × 760 × 1 250 × 1 500 mm
  • Výška sedla: 825 mm 
  • Objem nádrže: 17 litrů 
  • Hmotnost pohotovostní/užitná: 198/170 kg 
  • Základní cena: 168 500 Kč