logo Jawa Dospělá Jawa
Jawa 650 Enduro

  Každý rok nový model šestsetpadesátky? To by od značky Jawa asi málokdo čekal. Je to ale tak, Enduro je již třetím modelem v řadě velkých jednoválcových čtyřtaktů Jawa.
Jawa 650 Dakar
  Jawa 650 Enduro byla představena na jarní výstavě a svojí designovou vyjímečností vzbudila opravněnou pozornost. Není tedy divu, že se brzy již netrpělivě hlásili první zájemci. Sériová výroba byla ale spuštěna teprve v létě. Proto je také třeba hned na začátku testu poznamenat, že motocykl, který jsme dostali zapůjčený, byl funkční vzorek ze zkoušek, nikoli kus ze sériové produkce.
  Narodila se motorka, která je svým designem jedinečná, nekopíruje nic z toho, co už známe. Když má model motocyklu zajímavé, a přitom neobvyklé křivky, pak takový stroj prezentuje pro designéra rozlousknutý hodně tvrdý oříšek.
Jawa 650 Dakar - motor   Design nové Jawy je stejně jako každé nové, neotřelé řešení v průmyslovém designu pro někoho přijatelný a někomu se nelíbí. Důležité ale je, že Jawa 650 Enduro je svými křivkami vyjímečná a okamžitě zapamatovatelná. Já jsem na ní jezdil už koncem zimy, ještě byl sníh, a od té doby jsem o novém modelu mluvil se spoustou lidí. Nestalo se, že by někdo řekl, že je to ošklivá motorka, naopak všude budila zájem.
  Za designovým řešením nové Jawy 650 stojí inženýr Vladimír Abrahám, auto a spoluautor největšího počtu projektů motocyklů v ČR v posledních patnácti létech, které byly realisovány v sériové výrobě a dalších, které byly dovedeny alespoň do fáze funkčního vzorku nebo prototypu.
  Inženýr Abrahám nastoupil do VVZ Jawa v Praze v roce 1989. Podle jeho návhru bylo postaveno enduro s tehdy vyvinutým dvoudobým vodou chlazeným jednoválcem 250 ccm, navrhl velkou kapotáž pro model 640, z jeho rukou vyšla padesátka Mosquito. Později pracoval na mnoha dalších projektech, za zmínku určitě stojí motocykly Praga ED 250 a 610.
  Při realizaci projektu modelové řady Jawa 650 se od roku 2003 významně podílel na vývoji a přípravě výroby minulého modelu - Jawa 650 Style. Krátce na to začal připravovat model Enduro tak, aby byl nový motocykl technologicky zvládnutelný a aby bylo možné použít co největší podíl komponentů, pro které již existovalo výrobní zařízení.
Jawa 650 Dakar   Výsledek je přes nutnost využití stávajících technologií a podskupin velmi pozoruhodný. Jawa 650 Enduro je zcela nový motocykl, vizuálně navazující na předchozí modely. na jízdu to je normální, pohodová, ovladatelná motorka s výkonem 48 koní, postačujícím pro většinu běžné potřeby.
  Srdcem motocyklu je kapalinou chlazený motor Bombardier Rotax 650 OHC, který již léta pohání mnoho vyrobených kusů endur BMW a Aprilia. jeho funkci není co vytknout, je to pružný a výkonný agragát, který motocyklu umožňuje jízdu rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Elektrický ventilátor na chladiči pak pomáhá zvládat teplotní zátěž při pomalé jízdě po městě nebo v terénu.
  I při nejvyšší rychlosti se dobře chová také podvozek. Přispívá k tomu přední vidlice Paioli s průměrem nosných trubek 43 mm, zesílení centrální části rámu v partii ukotvení centrální pružící jednotky, a také prostorový svařenec zadní kyvné vidlice. Že Jawa nenakupuje nejlevnější komponenty, ale už sází na kvalitu je patrné i z toho, že zadní centrál má regulovatelný útlum, což jsem nepříklad postrádal u letošní Yamahy MT-03.
  Jednoduchá zadní kotoučová brzda má zcela postačující brzdný účinek, naproti tomu dvě kotoučové brzdy na předním kole jsou sériově montovaným nadstandardem, stejně jako široké hliníkové ráfky.
  Testy jsou ale také k tomu, aby se na vozidle našlo co nejvíc nedokonalostí, a tak se na ně podíváme. Nejsou to žádné zásadní nedostatky a protože jsme měli zapůjčen zkušební prototyp, tak je možné, že některé drobnosti již budou v sériové výrobě změněny.
Jawa 650 Dakar   Můžeme hned začít řidítky. Na cestovní enduro měl motocykl řidítka příliš úzká, dobře vyhovující na silnici. Když ale došlo na zkoušky v terénu, tak na každé straně alespoň pět centimetrů řidítek chybělo.
  Dalším prvkem, který bych na motocyklu upravil, bylo sedlo. Tady zřejmě křivky designu dominují nad účelností. Sedět se dá na rovině, ještě lépe a s větší jistotou v dolíku. Poměrně dlouhá šikmá sestupná plocha dopředu od místa spolujezdce proto není pro řidiče motocyklu s obvykle tvarovaným pozadím využitelná. Sedí tedy blíže nádrže, a když poposedne dozadu, tak za chvíli se zas sveze vpřed.
  Další kolizí designu s účelností a ergonomií je poměrně vysoko posazená hrana plastu pod nádrží, o kterou se jezdci s kratší holenní kostí opře koleno. Podobnou bolest má ale mnoho motocyklů s výrazným designovým řešením, třeba Harley V-Rod.
  Motocykl má poměrně krátký, málo rozkročený boční stojánek, a proto při jeho vyklopení je třeba pozorněji vybírat, kam stojánek míří.
  Nakonec bych se ještě přimlouval za spodní zakrytování části přístrojovky s kontrolkami a možná i dořešení tváře motocyklu. To je sice technologicky ne levně řešitelný úkol, ale Jawa 650 Enduro má na sobě příliš mnoho plastů na to, aby byl v souladu s celkovým designovým pojetím jeden společný nekrytý otvor pro tři bodové světlomety. Ty jsou velmi dobře funkční a svítí vždy dva - potkávací, nebo jeden potkávací a jeden dálkový,
  Moje připomínky se tedy netýkají ničeho zásadního. Jako příznivec značky ale pitvám drobnosti proto, že když už je patrné, že Jawa dává na trh motorku složenou z kvalitních, v některých případech ve své kategorii až nadstandardních komponentů, tak se nsažím přispět svojí trochou do mlýna a vymyslet, co by se dalo třeba pro model 07 vylepšit.
  Cena Jawy 650 Enduro je stanovena na 169.000 korun.

Honza Čejchman, foto: Jan Čejchman ml. Motoxpress, podzim 2006

Jawa 650 Enduro
motor652 cm3, 1v, DOHC
clazeníkapalinou
výkon34,5 kW při 6500 ot/min
kroutící moment57 Nm při 5000 ot/min
hmotnost198 kg