Poslední tajemství týneckého litru bylo minulý týden odhaleno. Do světa internetu pronikly snímky zachycující pravděpodobně finální
vzhled tohoto dlouho očekávaného domácího motocyklu. Avantgadní design rozhodně nenechal nikoho chladným.
Z umístění víčka nádrže je jasné, že bude umístěna pod sedlem. Snížení těžiště je pro ovladatelnost dobré. Stejně tak by řídící jednotka
s baterkou mohly být umístěny v kastlíkách z boku pod sedlem. Umístění hrdla nádrže mě trochu zaráží. Při tankování bude muset být jezdec
hodně opatrný, aby si nepocmrndal sedlo. Ale my kluci víme, že je potřeba hodně oklepat.
Sedlo vypadá široce, a pokud se v Jawě vyvarovali "ostrých" hran, co na starších modelech tlačily do stehen, mohlo by být slušně pohodlné.
Méně pohodlné nejspíš bude madlo pro spolujezdce (pokud to madlo pro spolujezdce je). Umožňuje pouze jednu polohu úchopu, a to přímo
za zády.
Celkový vzhled kromě plechové nádrže a předního světla dotvářejí také blatníky, rovněž plechové. Plastu si zde moc neužijete, což někteří
jistě uvítají. A i když především přední blatník vypadá jako vyhrabaný ze skladu náhradních dílů pro Kývačky, mělo by jít o úplně nový výlisek.
Stejně tak nové jsou zadní tlumiče, podle nás šikovně zakamuflované do retro pouzder.
Nejdůležitějšími prvky jsou ale rám a motor. Rám, prostorový otevřený z ocelových trubek, rozhodně nebude poddimenzovaný. Nutno dodat, že od dob
silničních závodních speciálů jde o nejodvážnější konstrukční řešení týneckého podniku. Ve spojení s předními tlumiči Marzocchi by podvozek mohl
fungovat dobře.
Nejdiskutovanější záležitostí celého projektu je od samého začátku motor. Že bude kapalinou chlazený řadový dvouválec, bylo jasné již z dřívějších
informací. Z fotek je patrný náznak žebrování a něco, co by mohlo připomínat královskou hřídel. Podle všeho ale jde o "kamufláž" pro navození
retro vzhledu. Samotný motor bude OHC nejspíš s rozvodem řetízkem.
Jak již dříve zástupci Jawy informovali, motor bude využíván nejen v tomto modelu, ale měl by se stát jakousi základní jednotkou také pro další
typy (nabízí se enduro, cruiser a naháč). Ne vždy proto bude přizdoben retro žebrováním. Umístění airboxu je v prostoru nádrže. Sání do něj
obstarávají dva trychtýře symetricky zabudované mezi rámové trubky. Ač se motocykl vyznačuje celkovým extravagantním vzhledem, výfukové koncovky
jsou obyčejné oválné, z každé strany zadního kola jedna.
Podle našeho důvěryhodného zdroje bude motocykl na živo představen na podzim letošního roku. Teprve tehdy bude definitivní, s čím se týnečtí
pokusí oslovit zákazníky. Je jasné, že prvním krokem bude motocykl odkazující na historii značky, což doplňuje tradiční červené lakování
se zlatými linkami.
Petr Pour, petr@cmn.cz, foto: internet | ČMN 5.2.2015 |