logo Jawa Jawa 1000 přistižena

   Po dlouhých měsících polemik a dohadů se nám podařilo rozluštit vekou část "záhady hlavolamu" zvaného Jawa 1000. Máme vůbec první fotografie tohoto motocyklu.

   Jawa 1000 prototyp Naposledy jsme o projektu, který je utajován podobně jako havárie UFO v americkém Rosewelu, psali na začátku května (ČMN 19/2010). Tehdy se nám podařilo zjistit, že v Jawě dokončili první prototyp "nějakého" velkoobjemového motoru vlastní konstrukce a že tento už úspěšně běží. Ředitel Jawy František Hruška potvrdil, že jde o dvouválec s objemem kolem 1000 ccm, který ale nebude mít válce do "V".
   Minulý týden se nám náhodně podařilo tento motocykl zachytit, bohužel pouze na mobilní telefon. Dokazuje to testovací "espézetka", ale především absolutní odlišnost se vším známým, co se na našich silnicích pohybuje.

  Pocta "ohácéčku"

   Protože jsme měli konečně nějaké eso v rukávu, bylo jen potřeba, aby nám naši domněnku potvrdila Jawa oficiálně. "Ano, dnes již mohu potvrdit, že Jawa Moto spol. s r.o. má v kupě ne jeden, ale dokonce několik prototypů nového motocyklu, jehož základ - a to je hlavní, o co jsme celou dobu usilovali - je kompletně vymyšlen i vyroben v Česku," řekl nám v telefonickém rozhovoru vedoucí tuzemského prodeje Jiří Kraft a dodal: "První prototyp již několik týdnů testujeme v běžném provozu a zatím velice úspěšně. Na veškeré fotografie a další detailní informace je přísné embargo, neboť stroj je teď v první fázi dolaďování a do té doby, než bude první sériový kus představen veřejnosti, projde změnami ještě spousta věcí. Oficiální představení nové, zcela revoluční řady motocyklů je v dlouhodobém plánu až za takové dva tři roky." Motocykl, který jsem vyfotili, byl řádně zakamuflován, ale z toho, co jsme stačili zachytit, je už zcela jasné, že se jedná o řadový dvouválec, který svým designem (kartery, částečně i válce) opravdu připomíná legendární Jawu 500 OHC, i když zbytek motocyklu v žádném případě není retro.

  Vlajková loď pro fajnšmekry

   Nová Jawa ale rozhodně nevypadala jako něco, co by se mělo stát "lidovým litrem". Brzdy evidentně Nissin nebo Brembo, moderní USD vidlice, slušivá loukoťová kola... "Výsledný objem motoru, který půjde do sériové výroby, se však může změnit a nevylučujeme, že by mohl být i větší než litr. Nová Jawa je od začátku konstruovaná jako vlajková loď a luxusní áležitost, která by měla tradiční českou značku vrátit zpět na světové trhy. Proto jsou i prototypy osazeny špičkovými komponenty, jako u jiných evropských výrobců motorek. Nový motocykl bude stát zákazníka rozhodně přes 200 tisíc Kč, " prozradil nám ještě Jiří Kraft.

Jawa 1000 prototyp


Ondřej Hrůza a Petr Pour, foto: Ondřej Hrůza ČMN 37/2010