Po dlouhých měsících polemik a dohadů se nám podařilo rozluštit vekou část "záhady hlavolamu"
zvaného Jawa 1000. Máme vůbec první fotografie tohoto motocyklu.
Naposledy jsme o projektu, který je utajován podobně jako havárie UFO v americkém Rosewelu, psali na začátku
května (ČMN 19/2010). Tehdy se nám podařilo zjistit, že v Jawě dokončili první prototyp "nějakého"
velkoobjemového motoru vlastní konstrukce a že tento už úspěšně běží. Ředitel Jawy František Hruška potvrdil,
že jde o dvouválec s objemem kolem 1000 ccm, který ale nebude mít válce do "V".
Minulý týden se nám náhodně podařilo tento motocykl zachytit, bohužel pouze na mobilní telefon.
Dokazuje to testovací "espézetka", ale především absolutní odlišnost se vším známým, co se na našich
silnicích pohybuje.
Pocta "ohácéčku"
Protože jsme měli konečně nějaké eso v rukávu, bylo jen potřeba, aby nám naši domněnku potvrdila Jawa
oficiálně. "Ano, dnes již mohu potvrdit, že Jawa Moto spol. s r.o. má v kupě ne jeden, ale dokonce
několik prototypů nového motocyklu, jehož základ - a to je hlavní, o co jsme celou dobu usilovali - je
kompletně vymyšlen i vyroben v Česku," řekl nám v telefonickém rozhovoru vedoucí tuzemského prodeje
Jiří Kraft a dodal: "První prototyp již několik týdnů testujeme v běžném provozu a zatím velice úspěšně.
Na veškeré fotografie a další detailní informace je přísné embargo, neboť stroj je teď v první fázi
dolaďování a do té doby, než bude první sériový kus představen veřejnosti, projde změnami ještě spousta
věcí. Oficiální představení nové, zcela revoluční řady motocyklů je v dlouhodobém plánu až za takové
dva tři roky." Motocykl, který jsem vyfotili, byl řádně zakamuflován, ale z toho, co jsme stačili
zachytit, je už zcela jasné, že se jedná o řadový dvouválec, který svým designem (kartery, částečně
i válce) opravdu připomíná legendární Jawu 500 OHC, i když zbytek motocyklu v žádném případě není
retro.
Vlajková loď pro fajnšmekry
Nová Jawa ale rozhodně nevypadala jako něco, co by se mělo stát "lidovým litrem". Brzdy evidentně Nissin
nebo Brembo, moderní USD vidlice, slušivá loukoťová kola... "Výsledný objem motoru, který půjde do sériové
výroby, se však může změnit a nevylučujeme, že by mohl být i větší než litr. Nová Jawa je od začátku
konstruovaná jako vlajková loď a luxusní áležitost, která by měla tradiční českou značku vrátit zpět
na světové trhy. Proto jsou i prototypy osazeny špičkovými komponenty, jako u jiných evropských výrobců
motorek. Nový motocykl bude stát zákazníka rozhodně přes 200 tisíc Kč, " prozradil nám ještě
Jiří Kraft.
Ondřej Hrůza a Petr Pour, foto: Ondřej Hrůza |
ČMN 37/2010 |
|