V Týnci pokročili na projektu Jawa 1000. Podle informací ředitele Františka Hrušky už motocykl fyzicky
existuje. Dvouválec ano, ale jaký?
Otázkou stále zůstává koncepce litrového motoru a motocyklu jako takového. "Mohu vám říct, že se určitě bude
jednat o dvouválec, který nebude mít uspořádání do V," nechává Hruška otázku otevřenou. Zbývající varianty -
řadový motor nebo boxer - tak stále přichází v úvahu, s oběma uspořádáními už se totiž Jawa ve svých motocyklech
setkala. Pravděpodobnější se ale jeví řadový motor. jeho konstrukce je jednodušší a tím i levnějnější a ve světě
jsou takové motory více rozšířené. Navíc podle ředitele Hrušky by Jawa chtěla navázat na tradiční linii konstrukce.
"Předchozí modely, jako například Dakar 650, z naší tradiční produkce trochu vybočovaly. Litr by měl víc
navazovat na tradiční konstrukci a design." To ale neznamená, že Jawa vezme nový motor a ten zabuduje do upraveného
podvozku kejvačky. Naopak označení "retro" se ředitel Hruška brání. "Nechceme udělat něco jako je Triumph
Bonneville." Pokud bychom se chtěli pustit do spekulací, představovali bychom si klasického naháče designově
vycházejícího z Jawy 640, který je podle našeho mínění z novodobých modelů vzhledově nejpovedenější.
Na trhuby se tak mohl pokusit konkurovat například Hondě CBF1000 nebo Suzuki Bandit. Vše záleží na technických
parametrech, jizdních vlastnostech, kvalitě zpracování a ceně, se kterými Jawa 1000 vytáhne do boje. Přece
jen se jedná o prvotní počin v této třídě a je více než jasné, že hlavním odbytištěm nebude nenáročný východní
trh, ale především Evropa, kde jsou zákazníci zvyklí na vysoké standardy.
|