logo Jawa Jawa 1000 už vrčí

   V Týnci pokročili na projektu Jawa 1000. Podle informací ředitele Františka Hrušky už motocykl fyzicky existuje.

   O projektu litrového motocyklu z týnecké továrny informujeme průběžně. O když Jawa až doposud veškeré informace přísně střežila, nyní máme čerstvé vyjádření ředitele podniku Františka Hrušky.
   Až doteď se více méně jen spekulovalo, jestli projekt vůbec existuje, a pokud ano, jak se mu povede v období hospodářské krize. Jakékoliv pochybnosti ale ředitel Hruška tento týden vyvrátil. "Motocykl již kompletně existuje. Motor je zabudován do šasi a běží. Nyní probíhá lakování," popisuje pro ČMN současnou fázi projektu.
   Ekonomická situace sice na projekt má vliv, ale nemůže ho zastavit. V rámci dotací na technický rozvoj totiž společnost už čerpala státní finance. "V nejbližších dnech proběhne kontrolní den, během kterého se rozhodne o časovém harmonogramu. Podle výsledku tržeb a průběhu plateb se uvidí další postup," říká Hruška a dodává, "je možné, že se projekt uspíší." Kdy přesně se ale nové motocykly oficiálně představí veřejnosti a kdy se dostanou do prodeje, zatím sdělit nechce.


  Dvouválec ano, ale jaký?

   Otázkou stále zůstává koncepce litrového motoru a motocyklu jako takového. "Mohu vám říct, že se určitě bude jednat o dvouválec, který nebude mít uspořádání do V," nechává Hruška otázku otevřenou. Zbývající varianty - řadový motor nebo boxer - tak stále přichází v úvahu, s oběma uspořádáními už se totiž Jawa ve svých motocyklech setkala. Pravděpodobnější se ale jeví řadový motor. jeho konstrukce je jednodušší a tím i levnějnější a ve světě jsou takové motory více rozšířené. Navíc podle ředitele Hrušky by Jawa chtěla navázat na tradiční linii konstrukce. "Předchozí modely, jako například Dakar 650, z naší tradiční produkce trochu vybočovaly. Litr by měl víc navazovat na tradiční konstrukci a design." To ale neznamená, že Jawa vezme nový motor a ten zabuduje do upraveného podvozku kejvačky. Naopak označení "retro" se ředitel Hruška brání. "Nechceme udělat něco jako je Triumph Bonneville." Pokud bychom se chtěli pustit do spekulací, představovali bychom si klasického naháče designově vycházejícího z Jawy 640, který je podle našeho mínění z novodobých modelů vzhledově nejpovedenější. Na trhuby se tak mohl pokusit konkurovat například Hondě CBF1000 nebo Suzuki Bandit. Vše záleží na technických parametrech, jizdních vlastnostech, kvalitě zpracování a ceně, se kterými Jawa 1000 vytáhne do boje. Přece jen se jedná o prvotní počin v této třídě a je více než jasné, že hlavním odbytištěm nebude nenáročný východní trh, ale především Evropa, kde jsou zákazníci zvyklí na vysoké standardy.

Jawa 660

Petr Pour, ptp@cmn.cz, foto: David M. Bodlák ČMN 19/2010