logo Jawa Jawa 350/640

   Vyrábí se už skoro 10 let, ale stále je to nejnovější typ "třindy". Koupil jsem jí v květnu 1999 za necelých 48.000.-. V ceně byly nějaké doplňky: nosič + kufr, odpružené blinkry, sportovní řídítka, kryty rukou a nezbytný padací rám.

Jawa 350/640    Na pohled je to mašinka docela pěkná, alespoň mně se velice líbí. Povedená přístrojová deska, kterou tvoří tachometr, otáčkoměr a nezbytné kontrolky, je velice přehledná. Pěkně je řešena i palivová nádrž s prohlubněmi pro nohy, přední blatník (plastový) a celá podsedlová kapotáž, která je zakončena novou zmenšenou stylovější koncovou lampou. Dvoukomorové výfuky dodávají motocyklu jistý šmrnc a navíc produkují decentnější sound. Do předního světlometu se teď sériově montuje jiná (nová) parabola z halogenem H4, která při noční projížďce zajistí dokonalou viditelnost. Posez je oproti starším typům lepší, ale asi po 100 km neustálé jízdy pomalu přestáváte cítit zadek. Desetiminutová přestávka však postačí a vy můžete opět s chutí polykat další kilometry.
   Motorku jsem doplnil computerem Sigma BC 800, který se instaluje velice snadno. Vyřešil jsem tak všechny trapné spekulace o max. rychlosti těchto strojů. Někdo říká, že mu přes 120 nikdy nejde, další zas, že z ní vymáčkne skoro 160. Pravda je ale někde uprostřed, alespoň u mojí motorky. Naměřil jsem po rovině za normálních podmínek v zalehnutí okolo 132 km/h a z kopce se "třinda" rozjela až na 140 km/h.
Jawa 350/640-1 (99)
Motor vzduchem chlazený
řadový dvoudobý dvouválec
Objem 344 ccm
Výkon 17 kW (23 k) / 5250 ot/min
Kroutící moment 32 Nm/4750 ot/min
Karburátor 1 Jikov, 28 mm
Převodovka 4-stupňová
Sekundární převod řetěz
Poh. hmotnost 162 kg
Objem nádrže 17 l (2.8 l rezerva)
Podvozek dvojitý z ocel. trubek
Pneu vpředu 3.25-18 (90/100-18)
vzadu 3.5-18 (100/90-18)
Brzdy vpředu kotoučová, dvoupístková
vzadu bubnová
Výška sedla 820 mm
Max. rychl. 132 km/h
Cena nová 45.430.-, starší od 20.000.-
   Od roku 1998 se montuje do "třiapůlí" bezkontaktní zapalování Ducati. Je to docela pěkný pocit, když máte ve svém stroji opravdu kvalitní komponenty - alternátor, regulátor napětí, tyristor i spínací skříňka (starý "bošák" je konečně nahrazen patentovým klíčkem) - vše je Ducati. Dokonce i každé spojovací místo kabelů nese toto označení. Startování studeného motoru je velice snadnou záležitostí. Stačí 2x prošlápnout a motor běží. Ovšem je třeba použít sytič, jehož páčka se nachází na karburátoru a nechat ho zapnutý asi prvních 300 m nebo nechat motor běžet asi půl minuty na volnoběh, jinak studený motor nepříjemně cuká. Při startu již ohřátého motoru se chytá bez sytiče na první našlápnutí. Pohonná jednotka se cítí nejlépe mezi 3-4 tis. otáčkami (pásmo "economic"), s vyššími otáčkami rostou vibrace. Nejvíce jsou postiženy stupačky pilota, které přes 120 km/h připomínají spíše velice výkonné robertky. Na stupačkách spolujezdce jsou vibrace snesitelné. Jinak jízda mezi 60-90 km/h je velice pohodová, bez nepříjemných vibrací. Pokud chcete ve stovce vlítnout do zatáčky a trochu víc poklopit, připravte se na plavbu zadní části motocyklu. Nastavením pružin "natvrdo" a použitím vhodnější pneu (sériová "Barumka" je hranatá a dost tvrdá) se tento problém zcela eliminuje. Přední brzda poctivě odvádí svou práci a zadní bubnovou pohodlně zablokujete kolo.
   Provozní náklady jsou celkem nízké. Při normální jízdě (60-90 km/h) nepřesáhne spotřeba 4l/100 km. Když Jáwku ždímáte až k limitu, jde spotřeba až na 5,5 l. Do paliva přidávám výhradně kvalitní 2T oleje (Valvolinem Chevron, Castrol, Mogul TS, Motul atd.). Mezi "dvoutaktáři" známé M2T se hodí maximálně tak do starých nízkootáčkových kultivátorů nebo do škopků (Tráboš a Warťas). Tento zastaralý olej nejenom že zadělává výfuk hnusnou mazlavou kaší, ale také nedokonale maže. Nejvíce se to projeví na životnosti motoru.
   Shrnuto a sečteno, 640 je motorka pěkná a spolehlivá. Pro mě zůstanou třiapůlky v Čechách jako moto č. 1. Ostatní motocykly knockautuje především svou cenou, která leží hluboko pod hladinou cen nových motorek. Taky někdy uvažuji - dám sto táců na nějakou tchaj-wanskou stopětadvacítku nebo necelých padesát za starou dobrou a osvědčenou ale hlavně tuzemskou třipáďu?

Bikes Info 11/99