logo Jawa Nová Jawa 350 už ve finále

   Koncem loňského roku se objevily informace o chystaném modelu Jawa s čtyřdobým motorem o objemu mezi 350 a 400 kubíky. Nyní se nám podařilo získat první ofiliální snímky a technické parametry.

Jawa 350 OHC

  Diskuse mezi motocyklovými nadšenci se rozvýřila koncem roku a před pár dny ji přiživila ještě nekvalitní fotografie nového modelu, pořízená nejspíš tajně někde uvnitř fabriky. Nám se ale do rukou dostal materiál, jenž už nese známky oficiální propagace, nebo spíš informace. Stejně jako obsah je důležitá už existence dokumentu. Mohlo by to znamenat blížící se premiéru této týnecké novinky. Tuzemské veletrhy jsou tu za necelé dva měsíce.

  
Jawa 350 OHC - kulaté budíky jsou stylové
Jawa 350 OHC - ABS je povinné podle Euro 4

  350 podle tradice

   Jak jsme předeslali v posledním loňském vydání ČMN, nový motocykl by měl tvořit základ nabídky našeho tradičního výrobce. Dvoutaktům směrnice a normy nepřejí. Podobně je na tom i 660 Sportard, která splňuje pouze Euro 3 a litr, resp. dvanáctistovka, jestli někdy z fabriky vyjedou, určitě nebudou tahákem pro masy. Nová 350 (alespoň podle označení na boku motocyklu) by naopak mohla oslovit širokou základnu fandů značky po celé Evropě.
   Technicky by motocykl měl splňovat nejpřísnější normy. Základn vychází z čínského Shineraye, který splňuje Euro 4, čemuž odpovídají například brzdy vybavené ABS, nižší emise nebo filtr s aktivním uhlím pro výpary z nádrže.
   Čtyřdobý jednoválec má objem 397 ccm, přesto Jawa nazvala model 350.4T (v technických datech), resp. 350 OHC (Název dokumentu a podle nás povedenější označení i s ohledem na historii značky. Možná proto se Jawa přiklání k číslu 350.). Výkon 28 koní sice není kdoví jak dechberoucí, ale ve spojení s točivým momentem 30,6 Nm při 5000 otáčkách by mohlo jít o příjemný pružný motor. Suchá hmotnost by podle Jawy měla být 152 kg, sedlo 790 mm vysoko, nádrž na 12,5 litru a maximálka kolem 130 km/h. Takový každodenní pracant.

  Další retro

   Jak už je v poslední době zvykem, Jawa chce tento model navléknout do retro obleku. Původní Shineray hodně připomíná zmenšený Triumph Bonneville. Verze z Týnce má tradicní nádrž po vzoru modelu 634 s cgromovanými boky a plechové blatníky buď v barvě nádrže, nebo také chromované. Stylové jsou dva kulaté ručičkové budíky, prošívané sedlo, drátěná kola (19" vpředu, 18" vzadu) i koncovky výfuků. Naopak moc nesedí boční kastlíky a plotna na kufr. Plotnu lze určitě sundat, ale kastlíky by zasloužily ještě poladit.
   A teď to nejdůležitější, kdy se nová Jawa 350 OHC objeví v prodeji? Zástupci továrny zatím nechtějí nic ofifiálně komentovat, ale vzhledem k tomu, že existují už minimálně dva tyto motocykly a tento oficiální dokument, je možné, že na Motosalonu nebo Motocyklu začátkem březnabude k vidění. Stejně tak by se mohla objevit i 660 Vintage.
   A stejně tak se dá spekulovat o ceně nové třistapadesátky. Reálná částka je někde kolem 100 tisíc Kč. Pokud by se ji podařilo udržet, bude to zajímavý počin do konkurence motocyklů o objemu do 400 kubíků.

Petr Pour, ČMN 19.leden 2017

Jawa 350 OHC - špionážní foto z fabriky