logo Jawa Jawa 650 Classic

   "Bomba! Konečně něco jinýho než japonec!", "... No to snad nemyslej vážně ... co to je? Cruiser? Chopper? ...", "Fakt hezký, Jawa přišla s něčím, co tady chybělo", "Ach jo, škoda, že radši nezačali znova vyrábět pětikilo OHC ..." - Tolik jen pár reakcí odposlouchaných na stánku Jawy při letošní výstavě Motocykl. Jawa 650 Classic Reakcí z obou stran - ať už od skalních zastánců této značky či majitelů mašin jiných značek. Nicméně většina z nás má jedno společné - téměř všichni jsme na jawce začínali a tak jí přejeme jen to dobré. A je jen na továrně, zda dokáže tohoto faktu využít ve svůj prospěch.

   Na málokterou motorku jsem byl zvědavej tak jako na novou Jawu - šéfredaktorka by mohla vyprávět, co jsem se jí navotravoval, kdy už konečně bude (teda, kdy bude Jawa na test, jinak se neptám), proč to trvá tak dlouho atd...
   No a konečně jsem se dočkal a tak hop skok do sedla a vyrazíme na silnici.
   Tedy, nejdřív musíme nastartovat. Mačkám čudlík startéru a ono nic ... no to to hezky začíná. Po jemném upozornění šéfové, že jsem jelito a když budu mít zaklaplýho policajta, nenastartuju, i kdybych se na uši stavěl, je problém odstraněn a do rukou mi přecházejí důvěrně známé vibrace jednoválcového Rotaxu, neúnavnýho a spolehlivýho dělasa pohánějícího dříve BMW F 650 nebo Aprilii Pegaso.
Zajímavý pohled na Jawu 650 Classic    Hmm, startování se klopeným bočním stojánkem mi přijde trochu nešikovný, jsem zvyklej nejdřív vždycky nechat motorku chvíli zahřát než vyjedu a že bych ji chtěl přitom celou dobu držet...
   No nic, jedem. Sedlo je nízko, žádná křeč a srach, že někde nedošlápnu (jsem mrňous), jen mi přijde, že nádrž mě nějak moc tlačí do kolen, přestože není nijak obludně vyboulená do stran jako u většiny cruiserů. Aha, asi by to chtělo dát stupačky víc do stran. Anebo si zvyknout - a dá se, po pár kilometrech jsem to přestal vnímat.
   Řadím za dvě, za tři (řazení je v pohodě, bůchvíproč jsem čekal rány jako kladivem, ale dobrý, převodovka je tichá), jojo, vibruje to, holt jednobuch, nic jinýho se nedalo předpokládat. Ale nejedná se o vibrace, který by mi shodily brejle z nosu, ba dokonce ani žvejkačku jsem kvůli nim nespolknul a neovlivňujou ani pohled do zrcátek, který se tím pádem nestávaj jen kosmetickým doplňkem - je v nich vidět slušně. Navíc se vibrace téměř ztratěj kolem pěti tisíc otáček v minutě, čili jsou v normě. Najíždím na táhlý, rovný úsek silnice, takže vyzkoušíme maximálku, kopnu tam teda poslední kvalt (pětku) a přidávám plyn nadoraz. 130, 135, 140, 145 kilometrů v hodině ... a víc ne, přestože tachometr je kalibrován na 220 km/hod. Ale vzhledem k tomu, že je u nás nejvyšší povolená rychlost stotřicítka, žádnej problém. Kupodivu na mě ani nějak výrazně nefouká, přestože mašina nemá žádnej štítek.
   Maximálku mám tedy vyzkoušenou, vzhůru do zatáček. Hmm, trochu zklamání, čekal bych, že bude mašinka, mrška, mrštnější ... Už jen díky poměrně úzkým pneumatikám. Ona tedy mrštná je, ale trochu se v zatáčkách rozhází, takže je nutné ubrat plyn, zřejmě by pomohlo si trochu pohrát s nastavením tlumičů. Jasně že zadních, přední vidle stavitelná není. Ubírám na osmdesátku a teď už to jde.
Design přístrojovky se vydařil
Kromě toho, že dobře vypadá, také výborně svítí
Jawa 650 Classic
   No, mám za sebou prvních sto kilometrů, zadek mě sice ještě nebolí, sedlo je pohodlný, nicméně je čas na cigáro a celkové prohlédnutí stroje. A tady nastává kámen úrazu ... Úvodem musím podotknout, že jsme byli při přebírání stroje upozorněni, že se jená o prototyp, který bude do výroby ještě upraven a vylepšen. Řeknu to rovnou, že to tedy potřebuje Jawa jak prase drbání. Nejseme puntičkář, ale některý vady na kráse mi připadaj naprosto zbytečný, kupříkladu kvalita svárů připomíná práci učňů prvního ročníku SOU, izolace kabelů a konektorů zase snahu ušetřit každý centimetr materiálu, páčka sytiče s hrdým nápisem Shimano taky nevzbuzuje zrovna nadšení a ani lakýrník zřejmě neměl jedenze svých lepších dnů (pamatujete se na ručně malované linky na starých Jawách? Tak na ty zapomeňte, místo nich jsou samolepící proužky, který se na koncích odlepujou), bizarní výfuk hodící se spíš k těžkotonážnímu cruiseru - nemůžu si pomoct, Jawě by mi sedla spíš decentnější koncovka ... ale to je věc osobního vkusu (někde jsem četl názor, že naopak tahle roura Jawě sluší ... ha ha ha, zajímalo by mě, kolik má autor tohohle výroku na zahrádce sádrovejch trpajzlíků).
   Jasně, vím, že barva a povrchová úprava takříkajíc "nejezdí". Ale tyhle drobnosti můžou potenciálního zákazníka kopnout směrem ke konkurenci, takže já osobně bych se na ně zaměřil. Doba DoDo (Dodělej Doma) je dávno minulostí a každej chce za svý peníze to nejlepší.
   Čímž se dostávám k dalšímu problému a tím je cena, pro Jawu 650 Classic stanovená na necelých 170 litrů. A bohužel, v téhle cenové relaci je konkurence opravdu vysoká, takže je určitě zbytečný odrazovat kupce nekvalitním zpracováním - tady má novinka z týnce ještě co dohánět. Jasně, chápu, že cena asi být nižší nemůže, Rotax asi nebyl zrovna levnej, ale spíš je škoda mašinu s tímhle motorem degradovat zbytečnejma chybama.
   Co napsat Závěrem ...
   Nebudu se zabejvat tím, že Rotax měl bejt použitej v jiným typu mašiny, třeba v enduru (dost častý názor motorkářský veřejnosti). Jawa zvolila tenhle styl a doufám, že ví, co dělá a nakonec není nikde psáno, že cruisery a choppery musí mít rozhodně dvouvál do V, stačí si vzpomenout na legendární Suzuki Savage, jednoválcovýho buchara, kterej byl oblíbenej mimo jiný právě proto, že se vymykal běžnýmu schématu.
   Slyšel jsem dost názotů, že se nová Jawa nepovedla - s tím nemůžu souhlasit, povedla se, jen je potřeba dodělat a nespoléhat na skalní příznivce značky, případně na ideu "na doma to stačí". Sám bych si moc přál koupit si jednou mašinu s nápisem Jawa na nádrži a bejt na ni hrdej jako kdysi dávno na zmíněnýho půllitra. Fakt. Protože ten pocit, kterej člověk má, když řekne někde v cizině: "Jo, tohle dělo vyráběj u nás", je prostě k nezaplacení ...

Text: Scoob, foto: Hanzz, Saša Motoráj 6/2004

Jawa 650 Classic - chopper do lesa?Text: Hanzz

Tenhle stroj mě naplňuje hromadou protichůdných pocitů. Na jednu stranu - z bran Jawy konečně vyjíždí "velký" čtyřtakt, který tu od dob 500 OHC v podstatě neexistoval. Na stranu druhou mi moc nesedí její stylisace směrem k chopperům/cruiserům. Jasně, skorovšichni jsme nějakou tu Jawku "očoprovali", ale proč by to měla dělat továrna za nás? A proč leckteré výtvoru garážních kutilů vypadají lépe? Těžko říci. Ale k věci - motorka mě překvapila svojí skvělou ovladatelností, která ve spojení s výborným motorem a nízkou hmotností dělá z Jawy doslova městskou štiku. A když už jsme u motoru - ten prostě nemá chybu, jen mi svojí charakteristikou neustále připomínal svůj prapůvod a tím jsou endura ... Skoro jsme měl pocit, že mi potichu šeptá do ucha: "ohni to do lesa ... do lesa ..." Výhrady mám k přední vidlici - tenhle typ snad pamatuje ještě pana Janečka. Gumová, měkká - prostě peklo ... S touhle jawkou ještě bude spousta práce, než z ní vyroste ta správní krasavice. A také jsem zvědav, jestli v Jawě postaví kolem výborného Rotaxe také něco jiného.


Jawa 650 Classic

Hodnocení
PROmotor, ovladatelnost,
nízká hmotnost
PROTIkvalita zpracování, mizerná
přední vidlice, obří chladič
Jawa 650 Classic
Motor
čtyřdobý, kapalinou chlazený,
jednoválec OHC
4 ventily/válec
Objem: 652 ccm
Vrtání x zdvih: 100 x 83 mm
Max. výkon: 45HP @ 6.500 min-1
Krout. mom.: 57 Nm @ 6.000 min-1
Krmení: karburátor
Převodovka/sek. převod
5-ti rychlostní/řetěz
Palivová nádrž/rezerva
Objem: 14,2/1,5 l
Výška sedla: 712 mm
Kola: drátěná, přední 18", zadní 16"
Vlastní hmotnost: 185 kg
Cena: 167 960,- Kč
Jawa 650 Classic