Jawa 650 Style
test z holandského časopisu
Kdysi měla československá Jawa stejně dobré jméno, jako Honda.
Komunismus "tam" a počátek blahobytu "tady" měly za následek to, že
reputace značky v našich končinách devalvovala z "tón udávající" na
"mizerný". K tomu se pořád měnil importér a dodnes se vedou diskuse
kdy to vlastně byl kdo, což také mnoho dobrého nezpůsobilo a udělalo
to Jawu stejně vzácnou/neobvyklou/málo rozšířenou jako Heskth. Po
pádu zdi začala z bývalého východního bloku marná ofensiva s cílem
přežít. V podstatě bez prostředků a s modely, které lze označit
přinejmenším za zastaralé se pokoušeli držet hlavu nad vodou.
Nyní v roce 2006 je tu opět šance na budoucnost staré značky. Tato
budoucnost začala v roce 2004, kdy Jawa předvedla novou řadu motorek
s motorem Rotax 650. Tento motor je moderní a dobrý a svoje kvality
dodnes pyšně předvádí v jednoválcových BMW F650.
U Jawy montovali motory tak, jak je dostali od Rotaxu. Pyšná vlastní
značka se nachází na krytu dynama, nic proti tomu. Znovuzrozené Jawy
jsou dnes dováženy Janem Moeskertem, dříve známým jako majitel
motorkářské firmy TT Zwolle. Jan dováží a prodává i značky jako
Hyosung a Voxan. Prostě proto, že ne celý život musí být podle
tvrdých marketingových pravidel. Navštívili jsme Zwolle na jeden den
na kus řeči a úplně jsme propadli naprosté poctivosti nové Jawy.
Motory sice postrádají japonskou perfektnost technologie, design a
zpracování, ale statečné jednoválce skórují velmi vysoko, když přijde
na šarm, použitelnost a cenu. Ještě před 40 roky bylo 650 ccm u
motorky dost k tomu, aby celá ulice vyběhla a zírala a všechna
děvčata vám ležela u nohou. Sorry holky, tenkrát jste ještě nejezdily
tak moc, aby to platilo i opačně.
A ačkoli nyní není před 40 roky, Jawa tu stojí. Tmavě modrá se
stříbrnou motorce sluší a ani jinak nevypadá vůbec špatně a míst, kde
je vidět ono dědictví socialistické šedi, je opravdu málo. Brzdové
vedení k přednímu disku si říká o hodinku práce, během které se
gumové vedení dá nahradit něčím civilisovanějším, třeba perfektním
ocelovým exemplářem. Ale na funkci to vliv nemá a když na Jawě
sedíte, není to vidět. Kryty na bocích sedačky by na na asijském
výrobku byly určitě z plastu, u Jawy jsou z oceli, hodně tlusté
oceli. A ještě výfuky, ty jsou také velmi působivé. Velmi dobře uděláno.
Jet na Jawě je velmi příjemný svátek. Začnete trochu nedůvěřivě a
jedete nečekaně dlouho a spokojeně. Ne proto, že je to nejrychlejší
stroj, ne proto, že dělá největší kravál v celém okolí, žádné drogy
či nečistý sex s celebritami. (tak přemýšlím, jestli nebyl nějak
sjetý autor, pozn. jj). Prostě se v pohodě bavíte... Rotax si pěkně
oddechuje, převodovka a spojka fungují dobře, přístroje dělají to, co
mají. Na 650 se sedí dobře, a to i ve dvou lidech. Pérování je
nastaveno na pohodlí ale ne zase příliš měkké/slabé. Jediný kotouč
vpředu má dost kapacitu na to, aby zahřál přední Při
realistickém používání Jawy to nevede k nějakému dramatickému klesání
v perech nebo výraznějšímu kroucení vidlice. A právě proto, že vše
tak v klidu funguje, zvykne si člověk na Jawu velmi rychle. Jezdit na
Jawě není žádný konstatntní boj a snaha udržet na silnici nějakých
150 a více koní. Odshora dolů tvoří jezdec, Jawa a silnice jeden
harmonický celek.
Motorka jako tato Jawa je perfektní motorka pro lidi, kteří ... si
prostě chtějí příjemně zajezdit, aniž by je to stálo moc peněz,
museli si každý rok pořizovat nový model atd. Novou Jawu 650
Rotaxblok koupíte už za 5990 Euro, provedení "Style" pak stojí 6490
Dovozce: Trade en Traffic BV, Zwolle. 038 4533222
www.exclusivebikes.nl
překlad: JJ z Hilegomu |
Motorblaadje 2007 |
Motor |
|
typ |
4T jednoválec, 4 ventily, kapalinou chlazený |
zdvihový objem |
651,9 cm3 |
vrtání x zdvih |
100 x 83 mm |
kompresní poměr |
9,7:1 |
maximální výkon |
49pk / 6500ot./min. |
maximální kroutící moment |
57 Nm/ 5000 ot./min. |
spouštěč |
elektrický |
převodovka |
5 stupňů |
|
|
Podvozek |
|
kola |
drátová |
přední pneumatika |
90/90 x 18" |
zadní pneumatika |
130/90 x 16" |
přední odpružení |
teleskopická vidlice, zdvih 150 mm |
zadní odpružení |
2 pružící a tlumící jednotky, zdvih 80 mm |
přední brzda |
kotoučová, 320mm |
zadní brzda |
kotoučová, 220mm |
|
|
Rozměry a hmotnosti |
|
rozvor |
1518 mm |
výška sedla |
820 mm |
palivová nádrž |
17 litrů |
reserva |
1,5 litru |
hmotnost |
190 kg |
maximální rychlost |
160 km/h |