logo Jawa Jawa 660 Sportard
REVIEW

   Jawa 660 Sportard | od L6745 | 48.8 bhp při 6500 ot./min | 42lb-ft (pozn. liber na stopu) při 6000 ot./min | 4 ventilový jednoválec 2x OHC o zdvihovém objemu 660 cm3

Jawa 660 Sportard
   Jawa staví motocykly od roku 1929 a je evropským výrobcem vyvážejícím do více než dvaceti zemí světa. Její populární dvouválcové dvoudobé třistapadesátky jsou v současnosti poslední velké dvoutakty a 660 Sportard je prvním z nové řady motocyklů, od které si česká továrna slibuje, že značce přinese širší obecenstvo.

  Povězme si něco o motoru.

   Vyráběný italským výrobcem Minarelli (v současnosti vlastněný Yamahou) je to stejný pětirychlostní agregát, jaký užívá tento japonský výrobce v modelu XT 660. Přívod paliva a elektroniku mají oba stroje společné (takže v případě potřeby je možné získat náhradní součástky od kteréhokoliv dealera Yamahy), avšak konstruktéři v Jawě z něj dostali navíc 1.2 bhp díky lépe zpracovaným výfukům. Výkon tedy vrcholí o 500 ot./min. výše než je tomu u XT a vrchol točivého momentu je posunut o 750 ot./min. výše, avšak je o 2lb-ft nižší. Tyto odchylky ve vrcholech způsobují na silnici malé odlišnosti, nicméně motor má hladký zátah od 3000 ot./min. až do zásahu omezovače okolo 7500 ot./min. Bohužel pro Jawu toto navýšení posunuje motorku mimo řidičskou kategorii A2, avšak jednoduché omezení výkonu je volně dostupné.

Jawa 660 Sportard

  Jaký je rám?

   Rám z ocelových trubek s kvalitní hliníkovou kyvnou vidlicí je dobře zkonstruovaný. Pomocný rám držící přední světla, kapotáž a přístroje je chytře navržen, aby poskytoval ochranu v případě pádu motocyklu do stran.
   Sedlo vysoké 860 mm poskytuje dobrý pohled na silnici a navzdory jeho výšce jsem se svými 180 cm dosáhl oběma nohama na zem. Řídítka nejsou příliš široká a dobře zvolená poloha rukou umožňuje velmi komfortní jízdu. Moje jediná kritika směřuje snad až k příliš měkkému sedlu, kdy mě jeho vyztužení v přední části tlačilo do stehen. Ostatní jezdci si však nestěžovali, takže vše závisí na vlastním posezu každého jezdce.
   Přední brzda je dvojitá s dvoupístkovými třmeny zakusujícími se do kotoučů o solidním průměru 320 mm, které jsou zavěšené do nenastavitelné vidlice Paioli. Zadní tlumič tvoří jednotka Bitubo s nastavitelným tlumením a předpětím. Zadní brzda je neobvykle radiální čtyřpístková – největší jakou jsem kdy na motocyklu viděl. Standardní zadní čtyřpístek má jemný nástup a s tím, jaké vlastní brzdy Jawa staví, by docela dobře mohlo jít předzvěst očekávaných motocyklů s dvou a víceválcovými motory o objemu 1000 a 1200 cm3.

Jawa 660 Sportard

  Měl bych ji koupit?

   Cenou Jawa sice bojuje s velkými výrobci, avšak tenhle stroj nabízí ještě něco jiného. Kombinací ověřeného motoru s jawáckým rámem a kapotáží se jedná o exkluzivní motocykl, který by měl oslovit jak fanoušky českého odkazu, tak jezdce toužící po něčem méně tuctovém.
   F2 Motorcycles, který je importérem do Velké Británie přes deset let, se může pochlubit velice dobrými vztahy s továrnou, z čehož plyne v případě potřeby možnost dodání jakýchkoli náhradních dílů. S běžnými součástkami okamžitě dostupnými v showroomu v Cambridgeshire a rychlým přístupem k dalším náhradním dílům se jedná o poměrně levnou a spolehlivou cestu ke koupi skutečně neobvyklého motocyklu.
   Cena zahrnuje veškeré poplatky spojené s provozem, stejně jako plnou nádrž, na rok zaplacenou silniční daň a doživotní členství v systému ochrany Alpha Dot. Motorka přichází se zárukou dva roky, příp. 12.000 mil, a co je neuvěřitelné, s podporou vlastního servisování. Při vyzvednutí motorky, jste-li manuálně zruční, vám bude předvedeno jak provádět údržbu, přičemž třeba na tímto způsobem vyměněný olejový filtr budete mít od F2 záruku. Mnoho kupujících za provedení servisu raději zaplatí, avšak videa, fotografie a poznámky Davidova (šéf F2) pracovního postupu jsou volně dostupné. Pro další podporu stačí pouze vytočit telefonní číslo. Na každý pád se jedná o vynikající nápad pro zkušené jezdce, kteří chtějí mít spolu s jistotou záruky radost z údržby své vlastní motorky.

Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard

  Jak se s ní jezdí?

   Naše motorka měla namontovaný cestovní kit, který zahrnuje odnímatelné kufry Givi Trekker s objemem 33 litrů, držák horního kufru, chrániče rukou a krátké chrániče vidlice. Namontované pneumatiky Continental TKC 80 jsou sice určené pro dvojí povrch, avšak lépe se cítí v terénu než na silnici. Terénní vzorek pneumatik – perfektní pro hrabání v kyprém blátě – způsobuje, že motorka na asfaltu padá celkem rychle do zatáček a ve vyšších rychlostech na silnici nenabízí očekávanou stabilitu. Nicméně díky rámu máte vše pod kontrolou. Také máte možnost zvolit více silniční pneumatiky Continental Trail Attack, pokud koketujete s jízdou po suchých polních cestách, nebo Continental Road Attack pokud nemáte v úmyslu pouštět se mimo asfalt. Osobně bych se rozhodl pro Continental Trail Attack, nicméně senzační drátěné ráfky mohou být obuty podle vašeho jezdeckého stylu a aspirací.
   Velký jednoválcový motor se chová podle očekávání a nabízí jak spoustu síly pro předjíždění, tak slušné chování při proplétání se hustým provozem. Při nízké rychlosti je sice poněkud váhavý, ale to se u těchto motorů očekává. Vibrace obecně nijak neruší, avšak začnete je pociťovat při dlouhých jízdách na dálnici v rychlostech mezi 70 – 80 mph.
   Jestliže toužíte po něčem trošku odlišném, stojí za to se poohlédnout po Sportardu – je to dobře zpracovaná motorka, která možná postrádá něco z kultivovanosti masově produkovaných strojů z Japonska, Německa, Itálie nebo Británie, nicméně nenabízí pouze odlišný vzhled, ale také zcela odlišný přístup k vlastnictví nového motocyklu.

Jawa 660 Sportard
Test: John Milbank
Foto: Joe Dick
Překlad: Cyril Varadínek
MoreBikes, 19.8.2014

MOTOR
Typ čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec
Rozvod, ventilů na válec 2x OHC, 4
Vrtání x zdvih 100 x 84,0 mm
Zdvihový objem 659,7 cm3
Výkon 48 k (35,3 kW)/6000 1/min
Točivý moment 57,5 Nm/5250 1/min
Palivová nádrž 17 l
Pohotovostní hmotnost 207 kg
Cena 7.595 liber (6.745 liber - bez cestovního kitu)