logo Jawa Jawa na věčné časy

   Váš zájem o českou Jawu na straně jedné a absence jakékoli snahy na straně vedení Jawy na straně druhé nás vedly k tomu, že jsme požádali našeho spolupracovníka J.Šímu, aby pro vás zpracoval své bohaté zkušenosti s jedním z posledních modelů Jawy. Zde jsou.

Jawa 350-640 - jak ji známe z návodu k obsluze   Když jsem koncem dubna loňského roku přebíral v Týnci nad Sázavou motocykl Jawa 640, uslyšel jsem od samotných zaměstnanců Jawy pochybovačné hlasy o vhodnosti tohoto motocyklu pro mistrovství světa ve sportovní mototuristice. Jsem rád, že po ujetí 25.000 km během šesti měsíců mohu konstatovat, že pochyby byly liché. V příjemném sedle jsem projel třináct evropských států, od hladin pěti moří vystoupal do průsmyků alpských velikánů zapadaných sněhem (ten se ovšem spolu s mořským ovzduším postaral o rychlou korozi výfuků...), poznal rozsáhlá území Polska až k severní hranici s Ruskem, nekonečnéa rozpálené pláně španělské Andalusie při cestě do Portugalska a na Sicílii dosáhl nejjižnějšího bodu svých cest. To vše bez jediné vážnější závady, pro kterou bych byl nucen některou jízdu nedokončit.
   Podíváte-li se na tabulku závad, může při první pohledu působit až strašidelně. Řada problémů, jako např. časté zasekávání karburátoru, prosekaný potah sedla nabo problematické gumové těsnění nádrže jdou na vrub subdodavatelů. Přepálená vlákna žárovek, prasklé lanko atd. jsou naprosto běžné, předvídatelné maličkosti, zaznamenané zde jen pro objektivnost testu, a jen malá část zůstává na nekvalitě finálního výrobce. Nejvíc do uší bijící je však názor jednoho pracovníka při mém upozornění na otěr laku z nádrže na vnitřní stranu kolen kožené kombinézy: "Na Jawě se jezdí v tesilkách a s roztaženýma nohama!" Podivný přístup... není divu, že povýměně nádrže se proces přenášení laku z nádrže na mé kalhoty opakoval. Zcela jiný přístup měli pánové Němec a Čada z Jawy Strašnice, kteří vyšli mým oprávněným nárokům vždycky vstříc.
   Běžné servisní práce jako výměna pláště, sekundárního řetězu, olejových náplní apod. jsem svěřoval odborníkům z Yamahy ve Staré Boleslavi. Mimo Českou Republiku, kde jsem jezdil na speciál, byl v zahraničí tankován bezolovnatý benzin (hlavně z finančních důvodů), v jednom případě super. Subjektivně nelze říci, zda při použití různých benzínů dává motor rozdílný výkon, podstatné je, že Jawa jede na vše. Po celou dobu jsem používal syntetický olej Agip 2R Racing Plus v poměru 1:100, což znamená, že na jeden litr oleje jsem ujel přes 2000 km - a bez oblaků modrého dýmu.
   Když jsem loni v dubnu přesedl z Jawy 634, hned jsem cítil kvalitativní rozdíl. Nevýraznější změnou byla lepší ovladatelnost odlehčeného motocyklu, účinnost přední kotoučové brzdy s efektně odlehčeným kotoučem, příjemný posaz na stupňovitém sedle. Dobrou odezvu měl i celkový design a motor získal použitím dvoukomorových výfuků lepší křivku výkonu. Chvění motoru, které se přenáší na rám, nechci hodnotit, protože za léta strávená za řidítky jaw jsem s nimi natolik srostl, že se necítím v tomto směru dost objektivním. Naopak pro objektivnost je třeba uvést, že jen z 10% byla Jawa zatížena pouze jezdcem, ve 30% ujeté vzdálenosti byla na motocyklu kromě jezdce zavazadla ve formě tří plných motokufrů a tankruksaku, v 60% vezla Jawa uvedená zavazadla plus dvě osoby. V tomto kontextu pokládám své zkušenosti z ujetých 25.000 km s průměrnou spotřebou 4,25 l/100 km na motocyklu, s jehož drobnými opravami si každý jen trochu zručný řidič poradí, za dostatečnou tečku k věčné polemice o ceně, užitné hodnotě a spolehlivosti tohoto modelu Jawy.

Jaroslav Šíma

Stav rychloměruZávada
0,6 km ztáta připevňovacího šroubu nosiče zavazadel
129 km otěr barvy z nádrže - výměna v záruce
340 km pravý kluzák př. vidlice propouští olej- výměna v záruce
450 km bobtná pryžové těsnění uzávěru nádrže - výměna v záruce
580 km vadná žárovka kontrolky neutrálu
720 km utržený držák kufru, ztráta madla kufru - výměna v záruce
4350 km zaseknuté šoupátko karburátoru
4738 km deformace pojistkového pouzdra (přehřátím) - výměna v záruce
4851 km zaseknutý plovák karburátoru
5630 km zaseknuté šoupátko karburátoru
5877 km porucha počítadla km - výměna v záruce
6220 km zaseknutý plovák karburátoru
7010 km zaseknuté šoupátko karburátoru
7200 km zkorodované výfuky - výměna v záruce
7832 km páčka sytiče jde ztuha
8366 km zaseknutí páčky sytiče
8800 km ulomení držáku pravého zadního blikače - výměna v záruce
8870 km prosekané sedlo od sponek - výměna v záruce
8915 km nový karburátor - výměna v záruce, ulomená vačka automatu - výměna v záruce
8930 km ulomení držáku levého zadního blikače - výměna v záruce
14 850 km výměna zadní pneumatiky asekundárního řetězu
15 885 km výměna svíček
23 970 km prasklé lanko spojky, výměna koncovek svíček za NGK
24 355 km vadná žárovka hlavního světlometu

   Karburátor Jikov byl nejrozebíranější součástí motocyklu - zde se nabízí slogan: Nejsem tak bohatý a trpělivý, abych používal karburátor Jikov! Jaroslav Šíma omlouvá výrobce poukazem na nekvalitní subdodavatele, jenže dobrá pověst výrobce se získá právě i výběrem výběrem kvalitních subdodavatelů. Oni spoluvytvářejí image finálního výrobce.

Motocykl 3/95

   Vážení čtenáři, abychom přidali tomuto dlouhodobému testu na objektivitě a také ze zvědavosti jsme se na motocyklu Jaroslava Šímy svezli. Cena, užitná hodnota a spolehlivost jsou jedna věc a můžete si je posoudit zkušenostmi J.Šímy. Subjektivní dojmy jezdce, který už měl nějakou řádku všelijakých motocyklů pod stupačkami a nyní přesedne na jawu, jsou věc druhá. Jaké tedy byly naše dojmy na prvních kilometrech v sedle jawy? Především jsme nemohli najít řadící páku naslepo a navyklými pohyby a museli jsme ji při každém řazení hledat očima. Již po pár stech metrech nás brněly ruce od vibrací... Kotoučová brzda vypadá sportovně, ale spíše přibržďuje než brzdí. Atd.
   Závěr: Jawa je vhodná pro ty, kteří v ní vidí především dopravní prostředek. Jawu si asi nekoupí fanda, který v motocyklu hledá příjemné zážitky - ten si přidá a koupí japonskou ojetinu. Jawa tedy není špatný motocykl, pokud hledáte právě to, co jawa nabízí.

Redaktoři motocyklu