Jawa s Bingem
U posledního modelu JAWA350-640 je již design odpovídající současnému trendu, ale
slabinou zůstává tradiční dvouválcový vzduchem chlazený motor, jehož koncepce pochází
z roku 1947. V možnostech podniku není v současné době změna na pět převodových
stupňů ani na vodní chlazení, což by znamenalo zásadní rekonstrukci motoru s velkými
investicemi, ale jízdní vlastnosti, spotřebu, škodliviny výfukových plynů i spolehlivost
se podařilo podstatně zlepšit s karburátorem Bing.
Zkoušky v Norimberku
Nejvhodnější z typové řady karkurátorů Bing je šoupátkový monoblokový karburátor Bing
84-2 s průměrem difuzoru 28mm, který má oddělený volnoběžný systém a samostatný sytič.
Vyhovuje rozměrově pro zástavbu a jeho nízká hmotnost je předností pro pružné uložení
motoru.
Základem úspěchu bylo seřízení karburátoru na nejmodernějších zkušebnách Bing v
Norimberku. Za účasti techniků JAWA VVZ byl motocykl testován na válcové brzdě,
následovala zkušební jízda ve městě i při plném zatížení.
Seřízenim karburátorů při současné kontrole spotřeby a výfukových exhalací v celém
pracovním režimu (při volnoběhu, částečném i plném zatížení) se podařilo odstranit riziko
zadření, ke kterému někdy docházelo vlivem přílišného ochuzení směsi při plném
zatížení ve středních otáčkách.
S předepsanou protihlukovou clonkou s vnitřním průměrem 23mm dosahují motocykly Jawa
350-640 následujících hodnot spotřeby benzínu:
Rycholst jízdy | km/h | 40 | 50 |
60 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Spotřeba paliva | l/100km | 2,6 | 2,4 |
2,8 | 3,2 | 3,4 | 4,6 | 5,9 |
JAWA plní předpisy
Zpřísněné předpisy o obsahu škodlivin ve výfukových plynech jsou s karburátorem Bing
bez problémů plněny.
Ze tří testů předepsaného měrení je průměrný výsledek:
HC | 9,12 µg/l |
CO | 12,89 µg/l |
což představuje u uhlovodíků 85,9% a u CO pouze 47,0% z povoleného limitu.
Motocykl 93