logo Jawa Jawa 660 v rozhlase

   Kdysi slavný týnecký výrobce motorek, Jawa, se svěřepě snaží vyrábět a dokonce i vyvíjet. Letos přišli s novinkou, Jawou 660 Sportard. Právě v těchto dnech ji vozí po republice a snaží se na ni nalákat úplně nové zákazníky. My jsme se byli podívat, jak se jim to daří.

   S penězi je Jawa na štíru, to se nezměnilo. S tím souvisí všechno, včetně propagace propagační akce, například v celém Berouně, kam firma zavítala jako do druhého města, tedy po Táboře, jste nenašli jediní poutač, jedinou šipku, která by pomohla s orientací na parkoviště hotelu Ostrov. Můžete se ale naštěstí orientovat podle sluchu, na parkovišti u hotelu hraje DJ. Stojí tu asi dál pět stánků, vlají bílé prápory s logem Jawa a na parkovišti jsou vyrovnané výrobky z Týnce nad Sázavou. Mezi nimo pobíhá ve výrazném červeném triku Jawa Jiří Kraft, má na starosti dvě sady motorek. "Jedna sada jsou úplně nové motocykly na výstavu a druhá sada jsou motocykly pro testovací zkušební jízdy. U šestsetšedesátky je to testovací prototyp, který už splnil svých stotisíc kilometrů". Nevím kolik z vás vidělo motorku po stotisících kilometrech, předpokládám, že menšina. Gumové krytky jsou zteřelé, motorka je ošoupaná a notně použitá. Petra Šmída, který jsem přijel na svém Varaderu, ale odpudivý vzhled od zkušební jízdy rozhodně neodradil. "No, pokaď to ještě funguje a má to už přes stotisíc, říkal tady pán, tak si myslím spíš jako palec nahoru než něco negativního", říká a vydává se na projížďku. Nechávám ho se po malém plácku o velikosti zhruba deset krát pět metrů párkrát projet a pak se ptám, jestli by šestsetšedesátku Sportard vyměnil za svou Hondu Varadero. "Momentálně už asi ne, už jsem na dvbouválce spíš". S dalším návštěvníkem berounské předváděcí akce probíráme, jestli je Jawa konečně spracováním svých strojů srovnatelná s renomovanou konkurencí. "To rozhodně není, zatím, ale myslím si, že to je dobrej směr a jako šli dobrým směrem, je mi líto, že už nemají svůj motor, nemaj určité komponenty, které tradičně vyráběly, takže prostě z té motorky je Jawa akorát rám, že jo. A pár drobností," říká mi zhruba čtyřicátník a míří domů. My ale ztraťme ještě pár slov na téma kvalita. Předchozí řadu šestsetpadesát trápilo totiž opravdu hodně problémů, nehrozí to samé i šestsetšedesátce Sportard, Ptám se Jiřího Krafta z Jawy. "Šestsetšedesátku jsme vyvíjeli podstatně delší dobu, tudíž si troufám říci, že konstrukční řešení jsou jiného typu, jiného rázu a dotaženější až do

   V Česku prodala Jawa zatím dva nové Sportardy. Oba majitélé mají snadno dohledatelné a často aktualisované profily na motorkářském webu, takže jejich zkušenosti si může přečíst každý z vás. Poučením by mohli být i pro konstruktéry z Týnce. Ti už konečně pracují na retro stroji, po kterém milovníci Jawy dlouho volají. Na trhu bude nejdříve příští rok.


Autor: Petr Kološ Radiožurnál, 18.5.2011


Jawa 660 Sportard