logo Jawa Jízdenka na západ?
Jawa 650 Classic a Ural Solo Klasik 750

   Motocyklový průmyls bývalého RVHP je víceméně v troskách, kdysi slavné značky zanikly a nebo se potýkají s nemalými potížemi. Zápas o přežití několika statečných ale ještě trvá. Tady máte malé srovnání dvou nejčerstvějších plodů jejich snah. JAWA 650 CLASSIC i URAL SOLO KLASIK 750 sázejí na vzpomínky. Vede tudy cesta k úspěchu?

Ural Solo Klasik 750    Sedmsetpadesátky z ruského Irbitu jste už měli možnost na našich stránkách několikrát vidět. Stejně tak jsme jako první přinesli už v loňském březnu představení prototypu nové Jawy 650 s motorem Rotax, a to ještě předtím, než byl představen veřejnosti na výstavě Motocykl 2003. Letos na Výstavišti už Jawa ukazovala produkční verzi a s ní i připravovaný model Bizon s extravagantním designem. Podle redakčního "výstavního" průzkumu nebyly ohlasy k novým Jawám právě nejlepší a kritika se dotýkala nejvíce dílenského zpracování. Co se týká táhle choulostivé stránky, není na tom ruský bojar také nijak skvěle, ale na ruské motocykly máme přece jen trochu jiná měřítka a ten, kdo se rozhoduje o jeho koupi, zamhouří nad lecčím oko. Může takovou schovívavost očekávat i Jawa od svých zákazníků?

Jawa 650 Classic Sázka na klasiku
   Představte si, že jste vyrobili v minulosti čtyři miliony dvouválcových boxerů. Chcete-li zjitřit nějaké vzpomínky v zákaznících, je volba motoru jasná. To je příklad Uralu, který celou výrobní řadu zásadně modernizoval, ale koncepce se nijak nedotkl. Jawa, která proslula svými nezničitelnými dvouválci "třipade", se o jejich koncepci dál opírat nemůže. Hlasy o oživení výroby posledního velkého čtyřtaktu Jawa 500 OHC vycházejí z neznalosti problematiky - starý, někdy dobrý, jindy zlobivější půllitr už nikdo nikdy nevzkřísí. Kromě potíží se samotnou výrobou by nesplnil současnou homologační normu. Jawa zvolila jednoválec Rotax. Dobrá, motor je to vyzkoušený a nadmíru spolehlivý, navíc ještě pořád moderní. Podle našich informací z Jawy byly i tendence postavit kolem tohoto jednoválce i střízlivější variantu univerzálního cestovního stroje. Rozhodnutí padlo na klasiku. Výsledek lze ale jenom těžko zařadit - chopper? Cruiser? Roadster?

Východní mindráky a západní zvyklosti
   Je to normální věc, každý máme slabiny. Ten, kdo si je uvědomí, je ve výhodě. V Rusku nejspíš mindráky spláchnou vodkou, a tak i Solo Klasik 750 s moderním zapalováním, karburátorem Keihin, elektrickým spouštěčem, kvalitními chromy i lakem jde do roku 2004 opět se starou čtyřstupňovou převodovkou s hrubým řazením. Nově je modernizovaná spojka, přepad palivové nádrže a standardem jsou i lanovody a ovladače Domino. Stejně tak si v Irbitu nedělají velké starosti s pneumatikami. Na vlajkovou loď Uralu, Vlka 750, obouvají české Mitasy, Solo Klasik se musí spokojit s ruskými plášti.

S vyjímkou upevňovacích šroubů panelu kontrolek není přístrojům Jawy co vytknout. Zámek řízení je integrován v zámku zapalování. Stojánky Jawy jsou sice bezvadně obsluhovatelné, ale naprosto neuvěřitelně jim chybějí dorazy. Ty supluje chromovaný výfuk.

   Jawa dává na odiv chladič kapalinového chlazení, protože dřívější Jawy ho neměly, a tak není ani maskován na výšku, ale velkoryse vyčnívá do boků zdoben ještě lakovanými deflektory. Podobné je to s víčkem nádrže, které je poprvé u Jawy leteckého typu, navíc praktické s pantem a nikoliv vyndavací; ale k tomuto stylu motocyklu se jaksi nehodí a navíc sváry kolem něj na nádrži musejí zákonitě vymazat jakoukoliv radost z moderního dílu. Výhodou je jediný klíček od všeho, což u Jawy včerejška nebylo zvykem. Jawa ztrácí body za lícování plastů, mnohde nevkusnou volbou šroubů, chybějící dorazy obou stojánků (ty zastupuje obří chromovaný tlumič výfuku) a ne zrovna příjemné tvarování řidítek.
   Posledně jmenovaný díl je k zahození i u Uralu. Ani jeho výfukové koncovky opravdové fandy čtařtaktů nenadchnou a mnohý šroub také parádu nenadělá. Stojánky ale mají přesné dorazy a boční je samosklopný a seřiditelný. Plastů tu moc nenajdete.
   Jawa zlepšila linky a táhlo sytiče chystá přesunout k pravé rukojeti. Ostatně na lecčems se prý pracuje, laminátové díly mají být brzy nahrazeny plastem, sváry zlepšeny a další doladěno. To je bezesporu chvályhodné, ale nejsem si jist, do jaké míry by mě tahle informace uspokojila, pokud bych si tuhle Jawu dneska koupil. Jsem spíše toho názoru, že motocykl má jít na trh v určitém standardu.

Agilní Jawa a ruská pohoda
   Ural v podstatě známe. Poměrně nízkootáčkový pružný boxer OHV nění se čtyřstupňovou převodovkou a hmotností 236 kg žádným sprinterem. Má příjemný zvuk a vyzývá k pohodě a relaxaci. Suchá spojka nevyžaduje velkou sílu na páčce.

Přístrojový panel Uralu má rychloměr v km i mílích, ale po estetické stránce je velmi jednoduchý. zámek řízení je umístěn na hlavě rámu. Kloubový hřídel je bezproblémovým dílem převodů Uralu. Pozornost konstruktérů by si ale zasloužila zastaralá převodovka.

   Jawa je překvapivě agilní, a to jak výborným motorem s přesnou a dobře odstupňovanou převodovkou, tak podvozkem s poměrně krátkou stopou. Ovládání trochu trpí příliš dlouhým krokem plynové rukojeti a tvarem řidítek. Stroj, který na první pohled vypadá jako cruiser, má motor, který pod 3000 otáček nikoho nenadchne, a ovladatelnost streetbiku. Stabilita kvůli otmu není nejsilnější stránkou, ale není to nijak zlé. Když si na povahu Jawy zvyknete (a jde to rychle), je z ní dobře použitelný a rychlý soupeř moderních strojů. Ural jí každopádně přestane stačit. ale v jeho jízdě není tolik nervozity. Podvozek Uralu těží především z kvalitní přední vidlice Paioli a dobrých brzd. Za je jízdy pohodlný, dostatečně stabilní a dobromyslný - jako Rus. Jeho motor může s posledním převodem jet už od 50 km/h až do nejvyšší rychlosti. To je 140 km/h. Jawa je v odpružení mnohem trvdší. Její přední vidlice vychází z původní konstrukce pro Jawu 350, má ale nově nastavené útlumy a pružiny. Brzda v předním kole je dostatečně účinná. Zadní je trochu tupá, bez dobře rozeznatelné hranice ztráty adheze zadního kola. Ve skutečnosti ji musíte k zablokování zadního kola velmi silně sešlápnout, takže ji lze hodnotit jako dostatečnou a bezpečnou. Moderní jednoválec Rotax není přítelem nízkých otáček, takže na pětku jen s obtížemi pojedete než 80 km/h. Spojka vyžaduje trochu větší sílu na páčce. Vibrace jsou ale velkou neznámou a akcelerace Jawy vzhledem k její dobré hmotnosti výborná.

Peníze na závěr
   S ohledem na image obou značek jsou ceny srovnávaných motocyklů na každý pád vysoké. Ural prodává své klasické dvouválce především na západ a do USA a z toho se odvíjí i jejich cena na českém trhu. V Rusku si ho koupí málokdo. U nás se jeho zákazníci rekrutují výhradně z neobjektivních nadšenců. i Jawa touží po západních trzích a její šestsetpadesátka tam prý směřuje. Pro českého zákazníka je ale téměř sto sedmdesát tisicovek za stroj s pověstí výrobce levných jednoduchých motocyklů hodně. Tím spíš, že nedostatky v dílenském zpracování mohou odradit zájemce dříve, než vůbec budou mít možnost objevit dobré jízdní vlastnosti nového "českého" čtyřtaktu.
   Postavení Uralu se tady jenom těžko změní. Jeho původ, pověst a charisma mu nikdy nedovolí stát se velmi žádaným zbožím. Jawa s cenou jenom těžko pohne směrem dolů, ale může zlepšit smysl pro detail a kvalitu zpracování a bude-li jí stačit dech, přinést v blízké budoucnosti univerzálněji zaměřený a tvarovaný motocykl se stejným základem.

Pavel Suchý, foto Jan Dvořáček Supermoto 5/2004


  Jawa 650 Classic Ural Solo Klasik 750
Motor
Typ čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec čtyřdobý, kapalinou chlazený plochý dvouválec - boxer
Rozvod, ventily 2x OHC, 4 OHV, 2
Vrtání x zdvih 100 x 83 mm 78 x 78 mm
Zdvihový objem 651,9 cm3 745 cm3
Výkon 47 k (34,5 kW)/6500 1/min 45 k (33,1 kW)/6500 1/min
Točivý moment 57 Nm/5000 1/min 53 Nm/5000 1/min
Kompresní poměr 9,7 : 1 8,6 : 1
Plnění motoru karburátor Bing karburátor Keihin
Mazání tlakové oběžné se suchou skříní tlakové s rozstřikem
Zapalování elektronické elektronické
Spouštění elektrické elektrické/pákou
Převody
Spojka vícelamelová v oleji dvoulamelová suchá
Převodovka pětistupňová čtyřstupňová
Sek. převod O-kroužkovým řetězem, typ 530 kloubovým hřídelem
Podvozek
Rám trubkový uzavřený z oceli dvojitý trubkový uzavřený z oceli
Přední odpružení teleskopická vidlice Jawa
zdvih 80 mm
teleskopická vidlice Paioli
Zadní odpružení ocelová kývačka, dvojice jednotek, nastavitelné předpětí pružin, zdvih kola 80 mm ocelová kývačka, dvojice jednotek, nastavitelné předpětí pružin
Přední brzda 320 mm kotouč
dvoupístkový třmen
295 mm kotoučb
čtyřpístkový třmen Brembo
Zadní brzda 220 mm kotouč
jednopístkový třmen
203 mm buben
mechanická
Přední pneumatika 90/90-18 3,5 x 18
Zadní pneumatika 130/90-16 3,5 x 18
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1525 mm 1460 mm
Výška sedla 712 mm 710 mm
Palivová nádrž (rez.) 14,2 (1,5) l 19 (2) l
Hmotnost suchá 180 kg 236 kg
Max. rychlost 155 km/h 140 km/h
Cena 167 960 Kč 163 000 Kč