logo Jawa Malinkatý cestovatel
Jawa 125 typ 810.5 Travel

  V roce 1997 zase začalo po dlouhé době tepat v českém motocyklu Jawa čtařdobé srdce. Když pominu malou sérii s Rotaxem 500 (paradoxně jich nejvíc jezdí v Anglii), která byla stejně nutná jen z důvodů homologace jiného motocyklu pro Šestidenní, tak naposledy dusaly v Jawě čtyři doby u "půllitra". To bylo před 45 lety ...

Jawa 125 typ 810.5 Travel   V roce 1997 došlo k představení dvou nových motocyklů typu 810 současně, a to 125 Chopper a 125 Travel.

Motor nejdříve OHV

  Pro podvozek bylo použito hodně shodných skupin dílů z doposud vyráběných třistapadesátek (125 Chopper z 350 Chopper a 125 Travel z typu 640). Odlišně se sáhlo po cizím motoru, a to ne proto, že by Jawa takový motor neuměla vyrobit nebo nechtěla, aby v české motorce vrněl český motor. Důvodem byl ekonomický propočet, který ukázal, že levněji vyjde koupit celý motor od velkého výrobce, než draze zaplatit vlastní vývoj, výrobní zařízení homologaci. A proto pocházel první typ motoru s rozvodem OHV od tygra z východu, z Taiwanu.
  Česká veřejnost tak měla rázem v nabídce robustní stopětadvacítku s dobrými užitnými vlastnostmi a nejnižší cenou. Kdo skousl léty okoukaný design, zadní buben a klasické pružící jednotky, měl proti konkurenci navrch v robustnosti podvozku, slušné přední vidlici a dobré přední brzdě. Na stopětadvácu má Travel bezkonkurenční pohodlí sedla pro jezdce a i spolujezdce a objemnou nádrž. Navzdory tomu, že jednoválcový motor nemá vyvažovací hřídel, se vibrace podařilo udržet v rozumné hladině.

Pro zajíce i staršiny

  Rám vycházející z typu 640 je upraven v místě uchycení motoru a pod sedlem, kde je jiný airbox a dvanáctivoltová 9Ah baterie. Je přebrán standard uzamykání řízení a víčka nádrže z posledních typů dvoudobých Jaw. Nezvyklá je kombinace kol, zadní je 16" a přední 19". Vzhledu by sice prospěla obě kola stejná, ale rozpočítáním poplatku za samostatnou homologaci nového typu by se motorka dostala do jiné cenové skupiny.
  Plusem, který určitě potěší majitele, je možnost dokoupit držáky bočních kufrů za rozumné peníze. Za cenu lehké ztráty krásy se tak stal z Travela opravdový dělník vyhledávaný v okolí hlavního města spíše starší klientelou. Zelení by jim za to měli zatleskat, protože v létě takoví majitelé nesedají do rozpálených plecháčů a zacpanou Prahou se mnohem rychleji přesunou Travelíkem na chalupy v okolí. Díky své spolehlivosti se stal ale i prvním motocyklem pro žačátečníky.

Nic víc, nic míň. Účelné, pěkné.

Cestování pomalu, ale jistě

  Motor OHV si sice nechal hodně líbit, ale byl to dost líný moula, proto se v první vlně inovace sáhlo po motoru s rozvodem OHC a vyšším výkonem. Travel se vyrábí dodnes a byl v roce 2005 nejprodávanější stopětadvacítkou Jawy.
  Jízdní výkony jsou odvislé od majitele a jeho zkušeností. Musím na sebe prásknout, že s tímhle motocyklem mám dost zkušeností a provedl jsem s ním několik zajímavých výkonů. Hlavní motiv byl v tom, že jsem chtěl mladým ukázat, co motorka s malým objeme dokáže, že se za ni nemusejí stadět a že na ni lze cestovat jako na dospělé motorce. Jen musejí být trpělivější, protože to tak neodsejpá jako třeba na šestikilu. Odjížděl jsem na Travelu prakticky rovnou z výlohy do Estonska a za jeden den jsem navrčel 1031 km, což je můj osobní rekord se stopětadvacítkou. Při příležitosti té cesty byl Travelík se mnou v Kundě (s velkým K). Která 125 tam byla? Dopomohl mi k vítezství ve Fotopoháru 2005 o největší počet navštívaných rozhleden. Vloni mi dopomohl ke druhému místu opět ve Fotopoháru 2006 o nejvíce navštívaných větrných mlýnů. V současné době má ujeto bezmála 18.000 km. Pochopitelně by bylo těch kilometrů najeto více, ale není čas a taky mám i jiné motorky ... Za tu dobu praskly dvě žárovky, čtyřikrát jsem napínal řetěz a jedinou, ale dost vážnou závadou byla rozpalá klec ložiska předního kola. Z plné nádrže do rezervy ujedu kolem 480 km a spotřeba dlouhodobě vychází na 3,4 l na stovku.

Pozor na stav

  Ojetin není moc vidět, protože taková motorka vždy v rodině najde uplatnění. I když je třeba odsouzena jiným motocyklem do role dvojky, tak si občas s majitelem vyjede zavzpomínat, jak spolu začínali ... Ostatně kupovat ojetou stopětadvacítku je velkou sázkou do loterie, protože může být hodně umučená a vnitřně zanedbaná předchozími vlastníky, což u takhle malého objemu znamená rychlou smrt. Na technický stav byste proto měli při koupi dávat velký pozor. Naštěstí jsou náhradní díly dostupné a nejsou drahé, takže uvedení do stavu podle představ vás bude stát navíc trochu špinavých a bolavých rukou a také možná něco lidského sádla, ale to stejně všichni tratíme při cídění svých miláčků, aby vypadaly k obrazu našemu.

Texta foto: Zdeněk Rainer

Travel neměl být žádný klenot. Měl to být 'užitkový' stroj pro starší generaci a 'zaučovací' stroj pro generaci mladou
Technické údaje - JAWA 125 typ 810.5 Travel
motor čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec, OHC/2
objem 124,5 ccm
vrtání x zdvih 56,5 x 49,5 mm
výkon 9,4 kW (12,8 k)/8200 ot./min.
točivý moment 9,2 Nm/7000 ot./min.
plnění motoru karburátor Sheng - Wey PD - 3
startér elektrický
převodovka pětistupňová
brzdy vpředu kotouč průměr 265 mm, dvoupístkový třmen
vzadu buben průměr 160 mm
rozvor 1370 mm
výška sedla 790 mm
hmotnost 125 kg
nádrž 17 l (2,8 l rezerva)
cena 22.000 - 30.000 Kč (1997-2004)
Ceny originálních dílů
nádrž 3900 Kč
páčka spojky 140 Kč
přední světlo 880 Kč
přední blatník 650 Kč
zrcátko 181 Kč
Servisní údaje

  Není prakticky třeba nic dělat, jen hlídat tlak v pneumatikách a ošetřovat řádně řetěz, protože není zakrytý. Kdo víte, jaké jsou na Jawách napínáky řetězu, tak mi dáte za pravdu, že po každém napnutí je nutné vhodnou latí zkontrolovat kola v zákrytu. U slabých motorek se takové základní věci musejí dělat poctivě. Občas je třeba přitáhnout šrouby držící motor a uložení kyvné vidlice. Notoričtí rozebírači z téhle motorky vážně radost mít nebudou, protože není žádný důvod něco rozebírat. Jen nezdit a lít benzín a i když nenajedete plný počet kilometrů do výměny, tak po sezóně vyměnit olej v motoru.

Zkušenosti majitele

   "Travela" jsem koupil v roce 2000 a dnes má nejeto přes 65.000 km. Za tu dobu se vyskytla jen jediná vážnější závada, kdy se v 50 tisicích rozpadla klec ložiska (SKF) na klice. Preventivně (jinak v pořádku) byly měněny ještě píst a kroužky, vše ostatní je původní, válec bez opotřebení. Spotřeba oleje do 25.000 km prakticky neměřitelná, nyní - po výměně gufer ventilů - přijatelná, na 3000 km dolévám dvě decky. Průměrná spotřeba benzínu 3,1 l. V roce 2002 baly na několik dnů motorka zaplavena vodou, což se později projevilo horšími starty. Po výměně částečně zkratované nabíjecí cívky ale je zase vše v pořádku. I přes malý objem motoru se dají překonávat poměrně dlouhé vzdálenosti, pohodlně se usadí i dlouháni. Upravený podvozel z třindy zde kupodivu netrpí svými známými neduhy. Výměna kyvky za upravenou z Trampa se nijak výrazně neprojevila. Vibrace od motoru se objeví až po překročení 8000 otáček, ale není to žádná tragedie. Nemohu zde popisovat všechny úpravy, kterými by šly odstranit drobné nedostatky, ale i přes tyto rezervy hodnotím Travela jako celek kladně a Jawka se při minimální základní údržbě odmění velkou výdrží a levným provozem.

Jan Drábek
ČMN 16. březen 2007