logo Jawa Moskyt od Sázavy
Jawa Mosquito 585

Od doby, kdy Jawa vyrobila poslední malý motocykl Mustang, proteklo Sázavou hodně vody. Po celý ten čas byl u nás po maloobjemových motocyklech stále hlad. Řadu let absence domácích výrobků suploval německý Simson, nicméně poptávka vždy převyšovala nabídku. Pro mladé motoristy byl však Simson ještě cenově přístupný. Ovšem jen do doby, než se uvolnily ceny. Po roce 1989 se i tyto motocykly dostaly do cenové izolace. Dnes je konkurence mezi padesátkami velká a je potěšující, že nejde jen o zahraniční stroje. Týnecká Jawa po více než dveceti letech obnovila výrobu maloobjemových motocyklů pro nejmladší motoristy. Nové Mosquito 585 patří do nejnižší cenové skupiny, ale jsem přesvědčen, se svým konkurentůmv mnohém vyrovná.

Jawa 50 Mosquito - typ 585
Jawa 50 Mosquito - palubní deska
Jawa 50 Mosquito - řidítka
Jawa 50 Mosquito
Jawa 50 Mosquito - kotoučová brzda
Jawa 50 Mosquito - motor Tomos
   Když jsem v návodu k obsluze četl, že motor Tomos má při svém objemu větší zdvih v poměru k vrtání, nechtěl jsem věřit údaji o největší rychlosti a výkonu - 75 km/h a téměř čtyři kilowaty. Hned po prvních kilometrech motor zaujme i pružností. Největší točivý moment lze využít až v téměř nejvyšších otáčkách, což by se dalo očekávat spíš u podčtvercového motoru. Na vysokém výkonu se kromě konstrukčního provedení sacích a výfukových kanálů, karburátoru a tlumiče výfuku podílí i vysoký kompresní poměr.
   Motocykl jsme si mohli vyzkoušet nejen v létě, ale i průběhu září a řijna, kdy už ranní teploty dosahovaly dosti nízkých hodnot. Se spouštění motoru jsma však nikdy neměli sebemenší potíže. Po přeplavení plovákové komory se motor na první šlápnutí ochotně rozvrněl. I když byl zceka studený, hned živě reagoval na přidání plynu a neměl tendenci se "zacukávat". Příjemě jsme byli překvapeni dosahovanou rychlostí, kdy jsme na rovném úseku naměřili 76 km/h a opačném směru dokonce 79 km/h.
   Pětistupňová převodovka je vhodně odstupňovaná. Mezi jednotlivými rychlostními stupni je však vždy neutrál a pro někoho může být řazení spočátku nezvyklé. Přeřazení na vyšší rychlostní stupeň vyžaduje buď víc času, ale kola pak zapadnou zcela hladce, nebo je při rychlejší řazení použít větší sílu. Mně osobně se neutrály mezi rychlostními stupni zdají praktické. Pátý rychlostní stupeň šetří motor i palivo a minimální rychlost na její zařazení je 60 km/h. V menším stoupání nebo při silnějším protivětru je však nutné pořazovat a motorstále udržovat ve vyšších otáčkách. Mosquito si pak i v plném obsazení navzdory objemu motoru snadno poradí i se silnějšími stoupáními.
   Motocykl koncepcí i designem vyhoví všem věkovým kategoriím. Je nad očekávání dynamický a rychlý i při jízdě se spolujezdcem. I přes vysoký kompresní poměr jsou vibrace přenášené do rámu ve středních a vyšších otáčkách přijatelné. Se stoupajícími otáčkami vnímá jezdec toto chvění v sedle a stupačkách zřetelněji.
   Přední kotoučová brzda je i při vyšších rychlostech (v klesání snadno kolem 90 km/h) velmi účinná, a to i při jízdě ve dvou. Třípaprsková kola z hliníkové slitiny motocyklu sluší, podtrhují jeho temperamentní vzhled. Je u nich však zapotřebí pravidelně kontrolovat předepsaný tlak v pneumatikách. Při jízdě po velkých nerovnostech na podhuštěných pneumatikách by mohlo dojít k poškození ráfku.
   Ovládací prvky na řidítkách jsou převzaty z většího sourozence - Jawy 350 a dobře se s nimi manipuluje i v rukavicích. Ovládání spojky je lehké, citlivě zabírá. Bohužel při zařazení neutrálu je kvůli své kontrukci hlučná. Nejde však o technickou vadu. Přístrojová deska je přehledná a čitelná. Trochu jsme postrádali otáčkoměr, který by mohl být vzhledem k luxusnějšímu provedení testovaného motocyklu součástí standardního vybavení. Tuhost pérování se nám po nastavení na tvrdší charakteristiku zdála optimální.

   S motocyklem se svezli i někteří další kolegové. Zde jsou postřehy:
   David Staněk: Jsem spokojen s výkonem, pružností a celkovou konstrukcí motocyklu. Zpočátku mi vadil systém řazení, kdy se každá rychlost řadí přes neutrál a tak řazení trvá déle. Špatně se mi také řadila jednička. Stačí však před zařazením přidat plyn.
   Michal Stránský: Aby motocykl jel, tak se musí stále držet ve vysokých otáčkách. To samozřejmě vychází z konstrukce motoru. U převodovky mi vadili neutrály mezi všemi rychlostními stupni. Pátý stupeň by možná mohl být blíž čtvrtému. V otáčkách blízkých maximu se do stupaček přenášejí vibrace.
   Jiří Křenek: Mosquito jsme měli od jawy půjčené již začátkem léta. Ujel jsem s ním hodně přes 900 kilometrů. Po celou tuto dobu jsem byl spokojen. Motor je pružný a výkonný, takže na rovinách není ani třeba využívat plný plyn. Převodové stupně jsou vhodně odstupňované, neutrály mezi rychlostmi považuji za praktické. Při delší jízdě se rychleji unaví spolujezdec, který sedí výš a díky skloněnému sedlu ho časem začnou bolet záda. Jinak Mosquito svou konstrukcí vyhoví i starším a náročnějším motoristům. Jistě skvěle se hodí i pro vyuku mladých řidičů do autoškol.

Technické údaje
motor
Dvoudobý vzduchem chlazený zážehový jednoválec s rozvodem řízeným pístem, vyplachování dvěma samostatnými kanály. Vrtání a zdvih 38 x 43 mm, zdvihový objem 48,7 cm3, kompresní poměr 11:1. Největší výkon 3,8 kW při 7500/min., největší točivý moment 4,7 Nm při 7250/min. Válec z litiny, hlava válce z lehké slitiny s polokulovitým spalovacím prostorem. Zapalování kontaktní s mechanickým přerušovačem umístěným na statoru generátoru. Mazámí směsí benzínu s olejem v poměru 1:33. Při použití plně syntetického oleje 1:40. Mechanické spouštění nožní pákou.
převodové ústrojí
Primární převod ozubenými koly 4,066. Vícelamelová spojka v olejové lázni s mechnickým ovládáním. Pětistupňová převodovka s postupným přímým řezením nožní páčkou. Sekundární převod částečně krytým řetězem 2,5.
podvozek
Rám páteřový, svařený z ocelových trubek kruhového průřezu. Přední kolo předsazené vedené teleskopickou vidlicí s hydraulickým tlumením, zdvih kola 77 mm. Zadní kolo uložené v kyvné vidlici z obdélníkových profilů se dvěma svisle umístěnými seřiditelnými pružícími jednotkami, zdvih kola 70 mm. Vpředu kotoučová kapalinová brzda o průměru 200 mm. Zadní brzda mechanická, bubnová o průměru 128 mm. Kola z hliníkové slitiny o rozměru 1,6 x 16". Palivová nádrž o objemu 6,5 l.
rozměry a hmotnosti
Délka 1750 mm, šířka 750 mm, rozvor kol 1200 mm, výška sedla nad zemí 760 mm. Pohotovostní hmotnost 78 kg, užitečná hmotnost 150 kg.
provozní vlastnosti
Největší rychlost 75 km/h, zrychlení 0-200 m 17,7 s. Spotřeba paliva 2,5 l/100 km.
cena
32.680 Kč (ve značkové prodejně Jawa)
Hodnocení
+ design
výko a rychlost
nenáročná údržba
účinnost brzd
ovladatelnost
- hlučná spojka
poddimenzovaný stojan
absence otáčkoměru
dílenské zpracování
Naměřené hodnoty
Největší rychlost km/h
- sólo 77,5
- se spolujezdcem 66
Spotřeba paliva l/100 km
I. mimo město
prům. rychlost 45 km/h
1,7
II. mimo město
prům. rychlost 63 km/h
3,7
III. město
prům. rychlost 32 km/h
4,1


Svět Motorů 43/96