logo Jawa Ojetá Jawa 350
Jawa 350 638-640

Jawa 350/640 Style   Zastaralé, k smíchu, špatné, taková slova jsou hlavním motivem příspěvků ojeté Jawy 350, nehledě na zvyšující se číselnou řadu modelu. Ale ruku na srdce, dovedete si představit, že tu jednou tyhle mašiny nebudou? Vyrůstali jsme na nich přece všichni.

   Tak nevím, jedna část mého já něžně hladí vzduchem chlazený dvoudbý motor, jenž se táhne mým životem jako červená nit od prvních motocyklových krůčků. Od tajného snu mít jednou v garáži také takovou krásnou, nejrychlejší, nejvýkonnější a nejdražší motorku na trhu, přes stud hrdého vlastence nad stránkami německého motocyklového časopisu poloviny osmdesátých let, představujícího už tehdy zastaralý a přitom právě nový model další "třistapadiny", až po kroucení hlavou nad letošním katalogem motocyklů, "tak oni to pořád ještě dělají..." Zvuk motoru mám nezapomenutelně zažraný pod kůží a nejsem v téhle zemi sám. Mezitím zde vyrůstaly další jezdecké generace, začínající právě na téhle třistapadesátce (záměrně nerozlišuji čísla jednotlivých modelů), naučily se potřebným základům jízdy na motocyklu, našetřily si větší sumu peněz a v době, kdy už se mechanické startování dávno nenosilo, získávali při našlapávání motoru jednou pro vždy svůj vztah k motocyklům (a Jawě). Postupně, jako ti před nimi i ti, kdo ještě nenavštěvují autoškolu, vyrůstali a budou vyrůstat z plenek tohoto vskutku v ČR kultovního stroje. A další generace to vzhledem k pořizovací ceně, jednoduchosti servisu, dostupnosti dílů a tradici ještě čeká. Tuhle image nemůže mít žádný jiný stroj na našem trhu a ostatní značky to musí naší "třipade jawce" jenom závidět.
Přístrojový panel pozdějších modelů je na dobré úrovni a ručičky přístrojů pracují bez výkyvů.   Jaký je to tedy motocykl, že dokáže stále ještě vyvolávat emoce lásky i nenávisti? Je takový, jací jsme i my, trochu stále zakleti v minulém politickém režimu, trochu na cestě k evropské budoucnosti, trochu vlastenectví, trochu studu. Bez emocí to zkrátka v tomto případě nejde. A že tu dlouhou trnitou cestu provází někdy nadávky a výsměch? Stejně se potom doma tajně sami před sebou přistihneme, jak si s nostalgickým úsměvem na tváři povzdychne: "...Jo Jawa, jawička, to bylo krásné období mého života... " Už nikdy k téhle firmě nebudeme lhostejní, budou nás hřát její úspěchy, bude nás štvát, když se něco nepovede. Taková je i dnešní týnecká Jawa, ošoupaná továrna na břehu Sázavy, bojující o přežití ve světě motocyklů s dlouhodobým sěžejním výrobním programem dvoudobých třistapadesátek, se současnými prodejními názvy Basic, Style, Tramp, Chopper a Californian. V cenách nových modelů od 58.430 Kč u modelu Basic až po 76.730 Kč za nablýskaného "kalifa". S daleko přijatelnějšími cenovkami desetiletých ojetin typu 640 kolem dvaceti, pětadvaceti, maximálně třiceti tisíc. Nebo i poloviční cenou, maximálně tak do sedmnácti tisíc u starších typů 638, 639.
   Zase je nutné si přiznat, že motorka tolik nestárne a se servisem si mnohdy může poradit každý doma sám. Co jiného pro začátek, s každým jiným strojem to už bude složitější.

   Jak to vidí majitelé
Sváry tlumiče výfuku často propouštějí nespálený olej a pod palbou kritiky je i kryt řetězu.   "Z finačních důvodů..." a "Za málo peněz trochu muziky..." a "Je levnější a je to česká značka..." a také "Na dražší nemám..." a ještě "Je to slušný stroj za rozumnou cenu". Takhle by se asi daly zjednodušeně shrnout názory, proč právě Jawu 350. Téměř nikdo nenechal bez povšimnutí vibrace motocyklu. "Vzhledem k tomu, že motor je přišroubován k rámu, jeho vibrace se přenášejí do celého stroje. Vibrace se projevují zejména chvěním zrcátek a stupaček za jízdy," píše Jiří Šteindl z Lubné. "Nad rychlostí 100 km/h se z motorky stává vibrátor a jízda je dlouhodobě nesnesitelná" (Eduard Váňa). "Nejhorší je to od 90 km/h, někde mezi 3800-4500 otáček." Někdy se snažili majitelé zabránit přílišným vibracím různými úpravami: "Po důkladné rozvaze jsem v zimních měsících motocykl odstrojil a uřezal vše, na čem motor do té doby držel, a na konci zimy, a na konci zimy motor spočíval v šesti gumových silentblocích určených pro škodovku," píše Tomáš Trlice z Mikulůvky. "Vibrace zmizely naprosto dokonale, zbyly jen ty příjemné a bylo zcela jedno, zda se jede 40 nebo 140 km/h." Ale Jawa jezdí dál, mnohdy mají majitelé najeto několik desítek tisíc kilometrů a chválí si relativní spolehlivost: "Jawa mne vždy dovezla do cíle." Tento názor není ojedinělý: "Po čtyřech sezónách jsem se nesetkal s vážnější poruchou," nebo "Najezdil jsem s ní 72.000 km bez jediné nehody a nikdy mě nenechala na holičkách." A ještě shrnutí: "Na Jawách si vážím jejich nenáročnosti, jednoduchosti a při dostatečné péči i spolehlivosti." Abychom nepřechválili, o větu dříve stojí totiž v příspěvku opavského Jana Nováka: "Nedostatky motocyklu jsou známé - hlučnější čtyřstupňová převodovka, zastaralý motor, nekvalitní dílenské zpracování i dosti nemoderní vzhled." U toho nemoderního vzhledu a dílenského zpracování se trochu zastavme. Každý druhý majitel totiž na svém stroji udělal nějaké změny, něco doplnil, něco vylepšil. Už i v Číně pochopili, co zřejmě do Týnce ještě nedorazilo, že totiž i laciný motocykl dělají detaily a trochu vypadající zpracování. Nikdo nám nevymluví, že za stejné nebo téměř stejné peníze by tahle motorka mohla vypadat o něco lépe. Na čtyřstupňové převodovce, jak to vypadá, se už nic nezmění. "Při řazení mi vadily falešné neutrály a dlouhý chod řadící páky. Při jízdě do některých kopců mi nevyhovovalo odstupňování třetího a čtvrtého převodového stupně. Buďto se to na čtyřku dusilo, nebo na trojku chtěly zase písty vyletět z motoru. Na rovinkách a při jízdě z kopce mi scházela pětka" (Zdeněk Šiška). Mezi největší svízele se zařadil často kritizovaný kryt řetězu. "Spousta věcí zůstala stejná, hlavně půl století starej motor s chováním vibrační brusky (ve vašších otáčkách) nebo kryt řetězu. Za to někomu patří nobelovka, sice chrání řetěz před nečistotami, ale ten se pak hrozným způsobem maže, napíná, natož mění," tolik Stanislav Bačák z Budišova u Třebíče. Díky krytům se dá těžko kontrolovat řetěz, na vypadané válečky jsem přišel díky roztrženému gumovému krytu..." (Miloš Vojta, Znojmo).
   Je jasné, že většina majitelů věděla, do čeho koupí třistapadesátky jde. Na rozloučenou ještě jeden citát z dopisu Stanislava Bačáka: "Na Jawu 640 vzpomínám v dobrém a doporučil bych ji jako povinný mezičlánek mezi padesátkou a plnokrevným motocyklem."

Jaroslav Šíma a Ivo Helikar, foto archiv Supermoto 8/2004

Miloš Vojta, 58 let, Znojmo

K mému "Trampovi": zakoupil jsem jej od svého zetě, který s ním byl sražen v Praze, když dával přednost přecházející ženě. Prohlásil, že už na motorku nesedne (asi před třemi týdny koupil novou Hondu CBF600F). To, že na motorku nesedne, prohlašoval před lety, který přišel při těžké havárii o ledvinu. Od té doby měj Kawu 750, dále ZXR 750 a Yamahu TRX 850. Pochopitelně jsem všechny vyzkoušel. Co říci k Jawě? Dle dotazníku je vidět, že toho moc nenajedu, ale mě to stačí. motorka mi vyhovuje co do velikosti (mám 190 cm), již méně svými parametry, ať je to výkon, rychlost nebo točivý moment.


Matěj Klíma, 20 let, Vrchlabí

Když mi bylo 16 let, přemýšlel jsem o něčem silnějším, než byl můj stávající Simson. Víceméně bylo předem rozhodnuto o Jawě 350, protože je to levná a spolehlivá motorka s levnými náhradními díly. Z hlediska ceny a relativní modernosti jsem se rozhodl pro typ 639 s kotoučovou brzdou. Sice se mi víc líbila "plastová" šestsetčtyřicítka, ale ta na mě byla v té době moc drahá. Moje "nová" šestsetčtyřicítka z roku 1990 byla po starším pánovi a měla najeto 5000 km.


Zdeněk Šiška, 26 let, Opava

Protože jsem měl v té době hlouběji do kapsy a představa ježdění na 15 let starém motocyklu zahraniční výroby s pochybnou minulostí mě moc nelákala, rozhodl jsem se pro koupi osvědčené Jawy, s kterou jsem měl již určité zkušenosti. Navíc jsem si celou údržbu a menší opravy mohl provádět sám. Po nějaké době mi přece jenom na delších cestách chyběl výkon a rychlost. Minulý rok jsem tedy přesedlal na CB500 a k dvoutaktu se vrátit nechci. I přes mouchy, které se během provozu vyskytly, si myslím, že třiapůle je při troše poctivé údržby a kvalitního oleje spolehlivý stroj.


ceny originálních náhradních dílů
Píst278 Kč Koncovka výfuku52 Kč
Sada pístních kroužků90 Kč Přední blatník540 Kč
Ojnice1500 Kč Hlavní světlomet405 Kč
Klikový hřídel5660 Kč Lanko plynu61 Kč
Těsnění hlavy9 Kč Zpětné zrcátko194 Kč
Spojkové lamely (sada)415 Kč Brzdové destičky (pár)282 Kč
Brzdový kotouč (přední)1537 Kč Řetěz308 Kč
Trubka přední vidlice1200 Kč Rozeta kompletní1152 Kč
Ráfek předního kola886 Kč Řetězové kolečko124 Kč

Jawa 350, typ 640
motor
typdvoudobý
vzduchem chlazený
počet válců, uspořádání2 v řadě
rozvodpístem
zvihový objem343,5 cm3
vrtání x zdvih58 x 65 mm
kompresní poměr9,8:1
výkon17 kW (23 k)/5250 1/min
točivý moment32 Nm/47500 1/min
plnění motorukarburátor Jikov 2928 CE
zapalováníelektronické
spouštěnímechanické
převody
spojkavícelamelová v olejové lázni
převodovkačtyřstupňová
sekundární převodválečkovým řetězem
podvozek
rámdvojitý uzavřený
z ocelových trubek
odpruženívpředu: teleskopická vidlice,
zdvih 150 mm
vzadu: kyvná vidlice,
zdvih 80 mm
přední brzda256 mm kotouč
s dvoupístkovým třmenem
zadní brzdabubnová 160 mm
pneupřední: 3,25 x 18
zadní: 3,5 x 18
rozměry a hmotnosti
rozvor kol1370 mm
výška sedla820 mm
hmotnost bez náplní149 kg
palivová nádrž17 (2,8) l
servisní údaje
servisní prohlídka5000 km
výměna olejekaždých 10 000 km
množství oleje v převodovce1,1 l (PP90)
Hodnocení majitelů
Motor
spouštění1,8
točivý moment2,8
elasticita2,9
vibrace2,9
spojka1,4
převodovka2,5
mechanická přístupnost1,8
kvality motoru ve městě2,1
kvality motoru na silnici2
zvuk/hlučnost1,9
Chování motocyklu ve městě
ovladatelnost2
výška sedla1,5
převodovka2,4
Chování motocyklu na silnici
obratnost2,4
stabilita v přímé jízdě1,6
stabilita v zatáčkách2,5
vlastnosti na špatném povrchu2,1
jízda se spolujezdcem2,4
světlá výška1,6
Brzdění
přední brzda2
zadní brzda2,5
Pohodlí
sedlo1,9
posaz1,5
odpružení vpředu2,5
odpružení vzadu2,4
ochrana jezdce3
pohodlí spolujezdce2,2
Výbava
palubní přístroje1,9
ovládací prvky1,8
zrcátka2,6
zamykání2,9
osvětlení2,1
centrální stojan1,9
boční stojan2,4
blatníky1,8
nářadí2
praktické detaily1,9
kvalita zpracování2,8
kvalita laku2
odolnost proti korozi2
Prodejní servis
vystupování personálu1,2
kvalita práce1,2
dostupnost dílů1,3