logo Jawa Pionýr se rozjiždí

   Na český trh se po padesáti letech vrací kultovní stroj, který sedlaly celé generace českých motocyklistů. Firma Motoscoot, která loni suverénně dominovala českému trhu s jednostopými vozidly, získala největší podíl v segmentu (14,1 %), byla nejprodávanější znakou (2350 kusů) ze čtařiceti, které u nás působí,a prodala nejvíce strojů jednoho typu. Nyní vyrábí Pionýra. Za těmito úspěchy stojí lehký moped Betka 50 Q - moderní, jednoduchý, ale technicky, technologicky i dílensky dobře postavený stroj s motorem odvozeným od Hondy Monkey. právě Betka se stala základem nového Pionýra. Ten původní vyjel do světa v roce 1955 s tím, že byl vyvinut a zkonstruován v Jawě, ale do výroby byl zařazen v proslulém strojírenském a zbrojním kolosu Povážských strojíren v Povážské Bystrici. Vydržel ve výrobě až do roku 1982. Za tu dobu jich vyjelo do světa více než 100.000 kusů.
Legendy v pozoru - zleva původní pionýr ve společnosti nového 'jednohrbu' (jednosedadlový) a 'dvojhrbu' (dvojsedadlový).    Moderní následovník s příslušnou evropskou homologací má motor čtyřdobý o zdvihovém objemu 48 ccm, poskytuje největší výkon 2,6 kW při 8600 ot/min. Je vybaven jak elektrickým, tak mechanickým spouštěčem (nožní pákou vpravo), čtyřstupňovou převodovkou s přímým řazením, sedmnáctipalcovými ocelovými koly s drátěným výpletem, bubnovými jednoklíčkovými brzdami s mechanickým ovládáním lanovodem a nádrží paliva o objemu 3,0 l. Dosahuje největší rychlosti 42 (62) km/h při průměrné spotřebě paliva 1,4 l/100 km. Cena má být nižší nez 20.000 Kč a v těchto dnech se měla rozjet sériová výroba, když několik prototypů již úspěšně jezdí - jak dokládá náš snímek.

-oh- Svět Motorů 28/2006