logo Jawa S Jawou v srdci
Jawa 660 Sportard

   Česká značka Jawa už není tím velkoproducentem, jak ji znali naši otcové a dědové. Přesto přichází v době, kdy většina české populace ani netuší, že Jawa ještě existuje, s novinkou. Tou je čtyřdobá Jawa 660 s označením Sportard. A abyste se o ní dozvěděli co nejvíce, bude vedle dnešního představení předmětem velkého letního testu.

Jawa 660 Sportard a Jarda Šíma    To, že se týnecká Jawa zřejmě už nikdy nevrátí k historicky statisícovým výrobním číslům, je jistě zasvěceným dostatečně jasné. Svět jde jinou cestou, zákony ekonomiky se nedají pominout, ale přesto se za řekou Sázavou stále něco děje. Mýlil by se ten, kdo si myslel, že ukončením výroby dvoudobých třistapadesátek všechno končí. Koupí čtyřdobých motorů Rotax se Jawa vrhla do výroby veřejností naprosto neočekávaného modelu Classic. To bylo v roce 2004. Záhy Jawa obohatila řadu čtyřdobých strojů o modely Style a poté o enduro nazvané Dakar.
   Právě s tímto modelem mám bohaté, a zároveň většinou příznivé zkušenosti. V roce 2007 jsem s ním totiž absolvovalnejen Rallye Dakar po asistenčních tratích, ale po skončení Dakaru jsem s ním navštívil Mali a Burkinu Faso, abych potom ve zbytku roku dokončil dlouhodobý test, vypsaný na 40.000 km.
   A právě z Dakaru vychází současný model Sportard. Ten byl poprvé veřejnosti představen při příležitosti osmdesátiletého výročí značky na pražské výstavě Motocykl v roce 2009. Jeho cesta k zákazníkům se sice dost zpozdila, ale nyní je tady a já mám tu příležitost si jej užívat po celé léto.


  Z osvědčených komponentů

   Srdcem designově nezaměnitelného roadsteru je jednoválcový, kapalinou chlazený motor Minarelli o objemu 660 ccm. Jde o léty prověřený motor, používaný spoustou značek v jejich modelech, pracuje např. v Yamaze XT 660, Yamaze 660 Ténéré, Yamaze MT-03, Aprilii Pegaso Strada/Factory nebo Trail. Jsem rád, že už v tuto chvíli, kdy má za sebou Jawa měření u firmy JP Moto, můžeme potvrdit udávaný výkon 48 k. Jak je vidět z uvedeného grafu, leží maximum výkonu po započtení všech ztrát a přepočtu na motor dokonce nad hodnotou 50 k. A jelikož mohu křivku srovnat s měřením Dakaru z roku 2007, je její náběh dřívější a využitelný výkon nastupuje už ve 3000 otáčkách. Přesto musím ihned reagovat zkušeností z jízdy (od přebrání stroje mám najeto 2600 km), motor mi připadá "ucukaný" a jediným receptem na překonání této nectnosti je časté řazení a neustálý záběr plynové rukojeti. Jelikož jsem měl možnost se svézt i na fabrickém stroji, který měl najeto mnohem a mnohem více kilometrů, věřím ubezpečení zdejších konstruktérů, že s dalšími kilometry nabere motocykl na klidnosti a plynulosti.
   Nesporným kladem je použití osvědčených zahraničních komponentů. Proto vpředu najdete teleskopickou vidlici Paioli, vaši pozornost si jistě zaslouží i hliníková kyvná vidlice od italského výrobce a teké centrální plně nastavitelný tlumič značky Bitubo. Přední brzdiče zase nezapřou svůj vznik u značky Brembo, řidítka jsou tu Magura, vstřikování Made in Japan a chladič pochází ze SRN. Dvojice nerezových výfuků se vyrábí v ČR, ale používají je i jiné renomovanéznačky, a jistě zarazí jejich úhel, který přesně odpovídá tomu na XT 660. Jistě nejzajímavější částí motocyklu jsou široké leštěné drátové ráfky, které jsou na SPORTovní motARD nezbytností. Homologované jsou vpředu dva a vzadu dokonce tři rozměry pneumatik. Mnou testovaný stroj je obut do pneumatik Continental Conti Road Attack, vpředu o rozměru 120/70-17 a vzadu 170/60-17. Dlužno dodat, že použité pneumatiky patří mezi to nejlepší, čím byl motocykl vybaven. V dlouhých táhlých zatáčkách sedí jako přibitý a i v rychle se střídajících prudkých seropentinách máte pocit naprosté jistoty. Zatrne vám snad jen při přejezdu podélných asfaltových spojů.


  Neustálé diskuse

   Pro někoho je to stále ten diskutabilní tříoký vzhled, pro jiného použití využitelných dílů z Jawy 350 (nádrž a sedlo) a jejich propojení s plastovým překrytem. Patří sem samozřejmě i samosklopný stojánek nebo příliš vyhnutá páka nožní brzdy, a také špičané plechové "náfuky" chladiče.
   Ať tak či onak, Jawa 660 Sportard je konečně zde, a je jen dobře, že je tolik těch, jež nenechává chladnými. I proto je jistě objektem přísných hodnocení (především z řad těch, kteří si ji stejně nikdy nekoupí), ale pro mě je mnohem důležitější, že vedení továrny ví o připomínkách, které nultá série přinesla, a všemi těmito připomínkami se bude v další sérii zabývat.
   O tom, jak se motocykl chová a kam všude mě v rámci testu doveze, se dozvíte v dalším z několika článků, které mám v plánu zpracovat.


Jaroslav Šíma, foto: Jan Dvořáček Supermoto 8/2011




MOTOR
Typ čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec
Rozvod, ventilů na válec 2x OHC, 4
Vrtání x zdvih 100 x 84,0 mm
Zdvihový objem 659,7 cm3
Výkon 48 k (35,3 kW)/6000 1/min
Točivý moment 57,5 Nm/5250 1/min
Kompresní poměr 10,0 : 1
Plnění motoru elektronické vstřikování Mikuni
Mazání tlakové oběžné
Zapalování elektronické
Spouštění elektrické
PŘEVODY
Spojka vícelamelová v olejové lázni
Převodovka pětistupňová
Sekundární převod řetězem
PODVOZEK
Rám dvojitý páteřový, ocelový
Přední odpružení, zdvih Paioli, 43 mm, 155 mm
Zadní odpružení, zdvih Bitubo, nastavitelné, 175 mm
Přední brzda 2x 320 mm, dvoupístkový třmen
Zadní brzda 220 mm, jednopístkový třmen
Přední pneumatika 120/70-R17
Zadní pneumatika 170/60-R17
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1500 mm
Palivová nádrž 17 l
Pohotovostní hmotnost 198 kg
Cena 168.500 Kč