Velký test malé Jawy
Jawa 125 Dakar
Se stopětadvacítkou do Dakaru? Čiré bláznovství, vykřikovali jedni. Bude slušný test, oponovali druzí.
A test je zde. Možná si řeknete jaký velký test, jenom 6200 kilometrů. Vzhledem k podmínkám je to ale pětinásobek
normálního provozu. Pětinásobek, který ukázal, že Jawa 125 Dakar není "malým" motocyklem.
Projednávání zápůjčky počátkem prosince znamenalo, že motocykl bude předán ze sériové výroby a bez jediné
úpravy. Chci to, co si koupí ostatní. Při převzetí mě ale zaskočila nedůvěra zaměstnanců. Tedy ne ve mě, ale v to, co
vyrábějí.
Hlava se mi začala plnit katastrofickými předpověďmi od rozpletených kol přes výměnu brzdových destiček
a kotoučů každých 2000 km až po každodenní dolévání poloviny olejové náplně, což představuje půl litru. Ale pouze
v případě, že bych měl smůlu na porézní písty. Dnes je mi to k smíchu. Možná mě chtěli vystrašit a připravit mě o
svezení na jejich skvělém stroji. Přesto jsem vyjížděl z vrátnice týnecké Jawy rozladěn. V garáži Hondu Varadero
na dlouhodobý test a já si vymyslím tohle. Ale byla tu ta výzva - na Dakaru do Dakaru. A také ujišťování, že Hondu
tak moc nezrazuji. Vždyť čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec, vyráběný desítky let ve všech světadílech ve
statisícových sériích, je vlastně licence osvědčeného "cébéčka" od Hondy.
Příprava
Po osmadvaceti kilometrech se začaly naplňovat černé chmury. Začalo to prasklým náhonem rychloměru, večerní
jízdy byly ve znamení výměn žárovky zadního světla a kapotáž začaly opouštět šroubky zajišťující její celistvost.
To vše se vyřešilo (mimo náhon) na servisní prohlídce, motor dostal olejovou náplň a na dobodružnou cestu
jsem byl vybaven množstvím náhradních dílů. předem mohu prozradit, že nic z toho jsem nepoužil.
Na nosič přibyl plastový kufr Kappa o obsahu 28 litrů, jediný uzamčený prostor. Stan, spacák a osobní věci
se vtěsnaly do textilních brašel Lojzo a od stejnojmenného výrobce pocházel i tankruksak, který byl vrchovatě necpán
náhradními díly. V pouštních etapách ještě zaujal místo na zadním sedle pětilitrový kanystr s benzínem a dvoulitrová
láhev s vodou. K tomu připočtěte moji maličkost, která má v motocyklové výbavě lehce přes metrák, a náročný test
mohl začít.
Dakarské dobrodružství
Pneumatiky s přípravkem UltraSeal proti píchnutí se španělské silnice dotkly dvě stě kilometrů pod Barcelonou.
Jízda podél pobřeží Středozemního moře ukázala, že motocykl si svou maximální rychlostí 95 km/h může "vrnět" klidně celý
den. Prubířským kamenem byla stoupání v pohoří Sierra Nevada. Místy jsem "šel" až na třetí rychlostní stupeň, ale
kromě podstatného snížení cestovní rychlosti žádný problém. I ranní starty při několika stupních pod nulou neinily
problémy. Naprostou většinu jsem prováděl nožní pákou, elektrický startér jsem používal jen pro kontrolu, zda
bezchybně funguje. Ke konci to chtělo jen déle držet tlačítko, než nastal start, zřejmě zanesené kontakty.
Třínáct koníků bojovalo na západní Sahaře statečně se silným protivětrem a pochvalu si zaslouží i spojka,
která sice úpěla při plně vytočeném motoru, když se zadní kolo protáčelo v mauretánských píscích, ale na její funkci
se to neprojevilo. Na senegalských asfaltkách plných děr, střídajících se s písečnými objezdy, dostal pořádně zabrat
podvozek. Tlumiče šly každou chvíli na doraz a divím se, že se nic neutrhlo.
Zhodnocení
Počítal jsem mimo poruchu snad se vším, s defektem, utrženým lankem nebo prasklými dráty v kole. Výsledkem
byla absolutně bezstarostná jízda. A ani jediný povolený šroubek kapotáže. Trvající problém se zadní žárovkou se vyřešil
sám, když praskla plastová parabola. S prachem a saharským pískem se jednoduchý molitanový vzduchový filtr vyrovnal bez
úhony. To byl vedle napínání řetězu jediný servisní úkon, který jsem cestou prováděl. Trojí napínání, stejně jako trojí
výměna vzduchového filtru. Největším překvapením byl olej. který si držel svou hladinu a z pěti litrů oleje, jež jsem
vezl s sebou, jsem nepoužil kromě výměny ani kapku. Překvapenímk jsou i obě originální pneumatiky. Zpředního vzorku
mnoho neubylo a na přetížené zadní pneu Mitas C-01 je stále slušný zbytek. Jistě i díky Ultrsealu, který prodlužuje
životnost běhounu.
Jak jinak tedy zhodnotit dakarské dobrodružství motocyklu Jawa 125 Dakar - než nad očekávání úspěšné.
Maximální spolehnutí za všech okolností v těch nejnáročnějších podmínkách, co více si přát. A pokud jej bude používat
ten, komu je určen, bude i průměrná spotřeba, která byla v mém případě 4,2 l/100 km, výrazně nižší.
Text a foto: Jaroslav Šíma |
Supermoto 4/2005 |
Jawa 125 Dakar |
motor |
typ | čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec |
rozvod, ventilů na válec | OHC, 2 |
zvihový objem | 124 cm3 |
vrtání x zdvih | 56,5 x 49,5 mm |
výkon | 9,4 kW (12,8 k)/8200 1/min |
točivý moment | 9,2 Nm/7000 1/min |
kompresní poměr | 9:1 |
plnění motoru | karburátor Scheng-Wey-PD3 |
mazání | tlakové oběžné |
zapalování | elektronické |
spouštění | nožní/elektrické |
převody |
spojka | vícelamelová v oleji |
převodovka | pětistupňová |
sekundární převod | řetězem |
podvozek |
rám | jednoduchý, trubkový z oceli |
přední odpružení | teleskopická vidlice, zdvih 170 mm |
zadní odpružení | centrální, seřiditelné, zdvih 150 mm |
přední brzda | 1x kotouč, průměr 220 mm |
zadní brzda | 1x kotouč, průměr 180 mm |
přední pneumatika | 2,75 X 19 |
zadní pneumatika | 3,5 x 16 |
rozměry a hmotnosti |
rozvor | 1330 mm |
výška sedla | 830 mm |
palivová nádrž | 6,5 l |
pohotovostní hmotnost | 103 kg |
cena | 66 121 Kč |