logo Jawa V rodinném kruhu?
Jednoválcová endura 650 cm3

   Nejčastějším označením téhle partičky by asi bylo cestovní enduro, jenže do toho se schová kdeco. Jejich jednoválcové motory jsou po párech spojeny rodinnými pouty, ale odlišnost mezi nimi je přímo nebetyčná. Zajímavé je, když sem můžeme zařadit i naši Jawu. Je ale opravdu schopná konkurence?
Hodně lidí čte časopisy odzadu. Ti už možná vědí, v čem jsou silné a naopak slabé stránky ústředního motivu našeho testu – Jawy 650 Dakar. Zatím ale nepředbíhejme. Jawa je novinkou, kterou jsme sice představili záhy po jejím odhalení, ale byla zatím jediná, která neprošla řádnou zkouškou s měřením výkonu, rychlosti a hmotnosti. Všechny ostatní z této čtveřice už mohly zazářit. K jednomu z velkých favoritů ještě malá poznámka: BMW F 650GS Dakar je na jízdních fotografiích zastoupené starším modelem. To proto, že v průběhu příprav testu byl rozbit jedním ze zákazníků českého importéra. To ovšem nic nemění na aktuálnosti testu. Německý Dakar byl redakcí důkladně prověřen na asistenční trase závodu Paříž–Dakar, v rumunských horách a v testu z roku 2004.


   Rodinná pouta
   Jmenovitým výkonem většiny moderních jednoválců 650 ccm bývá cifra v blízkosti 50 koní. Předobrazem takového zástupce je například zrovna motor Rotax použitý Jawou už v několika nových modelech: kapalinové chlazení, čtyřventilová technika, pět převodů a vyvažovací hřídel. Toho se drží i ostatní, kteří jsou ovšem už o krok (anebo o víc) dál a nasazují vstřikování, případně dvousvíčkové zapalování jako BMW. Ostatně motor v Jawě je přímým předchůdcem současného jednoválce řady F 650GS a v jeho karburátorové podobě ho můžeme pamatovat z původních jednoválců BMW F 650/ST.
   Druhý příbuzenský vztah vypozorujeme mezi Aprilií a Yamahou, která je ostatně také vyráběna v Itálii. Pak už nepřekvapí výběr motoru Minarelli, který dosud nejmodernějšímu agregátu BMW/Rotax neodpustí vůbec nic. To nakonec ukázaly i některé starší testy a Aprilia je dnes horkým adeptem na vítězství!

Pegaso Trail
   Jak naznačil jarní test Aprilie Pegaso 650 Trail, přišel na trh velmi vyvážený a povedený stroj naší kategorie. Kaňkou na vysvědčení byla ale cena, která ovšem v průběhu sezóny klesla ze 195 000 na 179 000 korun. Tím Trail vplul do vod mnohem méně dokonalé konkurence a může si činit velké nároky.
   Přitom nejde z technického pohledu o nic mimořádného. Jednoválec Minarelli je tu zastavěn do ocelového páteřového rámu a ničím výjimečná není ani zadní ocelová kývačka nebo přední klasická vidlice. Silné stránky Aprilie najdete v dobře naladěném motoru, vyváženosti celého podvozku včetně brzd a bohaté výbavě v kontrastu s cenou konkurence. Trailu nechybějí drobné úložné prostory, palubní počítač ani dostatečná ochrana pro rychlou jízdu po dálnicích.
   Příjemně překvapí jeho nízké sedlo, čímž se zpřístupňuje i zájemcům, kteří byli většinou pro svou výšku u endur mimo hru. To pomůže i v lehčím terénu, kde nemusí být jezdec stresován, zda v případě nouze dosáhne na zem. Slovíčko lehčí je tu na místě, protože zkušený terénní jezdec brzy vyčerpá možnosti téhle Aprilie. V kamení, bahně a písku tak Trail přirozeně ztrácí nejen na mnohem lehčí Yamahu XT 660R, ale i na univerzálnější BMW F 650GS Dakar vybavený předním jedenadvacetipalcovým kolem. V přímém srovnání je pak rovnocenným soupeřem spíše základnímu modelu BMW F 650GS.
   Testovaný stroj byl „ozvučen“ dvojicí příplatkových výfuků Arrow. To jej sice trochu prodraží, ale přidá na emocích, takže doporučujeme, a to i proto, že míru zážitků lze jednoduše regulovat vyjímatelnými tlumítky.

BMW z Dakaru
   Tenhle stroj je už dostatečně znám. Jako jediný dlouho a zatvrzele třímal prapor jednoválcových opravdu cestovních endur, proslul dobrými výkony a také neuvěřitelně nízkou spotřebou v okolí 4 l/100 km. Velmi silnou stránkou BMW F 650GS Dakar je jeho univerzálnost, ještě větší než u Aprilie, přestože podobně jako ona používá hodně konvenční uspořádání ocelového rámu, kývačky a přední vidlice. Jeho odpružení je přesto nejlepší a navíc vybavené pohodlným ovládáním regulace předpětí zadní pružiny kolečkem vyvedeným k motoru.
   Jeho sedlo je už výrazně výše než u Aprilie, ale výrobce nabízí sadu snižující jeho výšku. BMW je pak známo také širokou škálou nadstandardní výbavy, ovšem v základu je GS Dakar poměrně chudým soupeřem dobře vybavené Aprilie. Protože pod sedlem je nádrž (ve falešné nádrži pak airbox a akumulátor), nenabízí BMW ani nijak velký prostor pro drobnosti. Dobré jsou brzdy, ale ochrana je tu už menší než u italského Trailu. Také design začíná pomalu zastarávat. Dočkáme se brzy nového F 800GS?

Kontroverzní Jawa
   Jak už jsem řekl, Jawa 650 Dakar je v tuhle chvíli středobodem všeho. Není divu – to, o čem snily generace českých bikerů, se konečně stává realitou. Jenže naplní tenhle stroj ona očekávání?
   Když přišla Jawa s první novou šestsetpadesátkou poháněnou jednoválcem Rotax (Classic), zazněly hlasy volající po enduru. Myslím si, že právem, protože historie Jawy je s endury hodně spojena a jednoválcové kladivo se do ničeho nehodí víc. Přesto nás Týnečtí nechali čekat tři roky, vyplněné ještě variantou Classicu Bizon a roadsterem Style, který už více naznačil další možnosti.
   Design endura Dakar byl trochu šokem. Jawa použila zajímavé partie Stylu, ale ve snaze odlišit se od zbytku světa zvolila poněkud zvláštní uspořádání přední části s trojicí bodových světlometů. Po létech kritiky, kterou Jawa sklízela za zarputilé využívání částí zastaralé třistapadesátky, si tentokrát tvůrci endura dali záležet na konstrukci a výběru předního i zadního odpružení a brzd. A tak vpředu najdete robustní teleskopickou vidlici a devatenáctipalcové kolo s duralovým ráfkem a dvojicí velkých brzdových kotoučů. Zadní 17“ kolo vede vyztužená prostorová ocelová kývačka s centrálním odpružením. Tlumič je vybaven regulací předpětí pružiny a útlumu pro odskok, bohužel ne právě dobře přístupnými. Rám je kombinací páteřové nosníkové a příhradové konstrukce.
   Samotné pojmenování je poněkud nešťastné, protože jediné, čím by se nová Jawa mohla pojit s endurem dakarského typu, je jeho až nesmyslná výška sedla, kterou překonává snad vše ve své kategorii. Dost tvrdé odpružení, geometrie podvozku i ergonomie trojúhelníku stupačky-sedlo-řídítka jsou pak spíše blízko funbiku nebo ještě raději roadsteru. V malých rychlostech a na místě je stroj trochu neohrabaný díky vysoko položenému těžišti a malému rejdu. Jezdec výšky 175 cm se pak ještě navíc potýká s již zmíněnou výškou sedla.
   Na silnici Dakar znovu přesvědčí, že je tím nejlepším, co dosud Jawa s tímto motorem postavila, ale v terénu (i lehčím) vás to brzy přestane bavit. Prakticky založené zájemce potěší velkým úložným prostorem pod sedlem, ale žádnému oku nemohou ujít prohřešky na zpracování a detailech, které jsou v ostrém rozporu s cenou jen o 10 000 korun nižší než u Aprilie!
   Za jízdy by i střední postavy uvítaly lepší ochranu a příjemnější posez – nádrž tlačí do stehen a řídítka jsou dost nízko. Starým a stále se opakujícím problémem je příliš „dlouhý“ plyn vyvolávající nejdříve pocit, že motor nejede, a pak nutnost jeho řádného otvírání. Příjemným překvapením je výkon brzd, které by zastavily i mnohem silnější stroje. Škoda jen, že přední kotouče nejsou plovoucí.
   Za výkon motoru se Jawa stydět nemusí. Karburátorové provedení sice nenabídne tak výrazný nárůst točivého momentu, ale tvary křivek nejsou špatné, stejně jako špičkové hodnoty. S nimi Jawa 650 Dakar celkem spolehlivě překonává hranici 160 km/h a při dálničních rychlostech kolem 140 km/h je přitom dostatečně stabilní.

Pokračování legendy XT
   Budete-li to chtít shrnout jedinou větou, je Yamaha XT 660R dostatečně dobrá, atraktivní a není drahá. Její cena je jen o 6000 Kč vyšší než cenovka Jawy. Motor Minarelli by mohl být trochu lépe vyladěn na střední a nižší otáčky, alespoň tak jako u Aprilie, ale v praxi se dá na jeho charakteristiku dobře zvyknout. Jak by se dalo předpokládat, Yamaha bude nejlepší v terénu. Je lehká a lehkonohá, v jejím sedle, které sice působí jako vysoké, ale poklesne v odpružení, se cítíte jako na kole. XT je tak ideální i do města, ve kterém se nejhůře cítí Jawa se svými širokými zrcátky a vysokým těžištěm.
   Relativně měkké odpružení dovolí relaxační jízdu většinou terénů (podle obutí), ale při razantní jízdě odhalí své limity. Podobné je to s brzdami ve vyšších silničních rychlostech, které jsou nejslabší ze čtveřice. Ostatně, XT 660R je také nejpomalejším strojem. Rychlé asfaltové úseky opravdu nejsou jeho parketou a projeví se to také na stabilitě, o ochraně jezdce ani nemluvě.

Ene, bene...
   Aprilia a Yamaha, ač s příbuznými motory, jsou úplnými protipóly. Mezi nimi jako skvělý univerzál stojí BMW, které umí od všeho něco a navíc to umí dobře. Jenže je drahé. Jawa ze skupiny vyčnívá nejen pro své rozměry (zde by možná jméno Bizon bylo přiléhavější), ale také pro jistou exotičnost a své vlastnosti, kterými je snad všechno možné jenom ne enduro. Jawa 650 Dakar příjemně překvapila výkonem motoru, stabilitou ve vyšších rychlostech a brzdami, jež by po dalším drobném poladění byly přímo bezkonkurenční. Dílenské zpracování je pak na úrovni, která příliš nepřekvapí, a potřebovalo by nutně zlepšit, aby si prodejce Jawy nemusel stydět říct o peníze, které Jawa stojí. Nakonec všechny vlastnosti Jawy v lomítku ceny jsou důvodem, proč je Jawa na čtvrtém místě. Není špatná, ale měla by být výrazně levnější. A pokud ne, měla by být výrazně lepší.
   Yamaha je příjemná, ale ve světle současné nabídky se jeví jako málo všestranná, a tak je na třetím místě. Druhé místo v konečném bodování připadlo dosavadnímu etalonu kategorie, BMW, převálcovanému podobně dobrou, ale výrazně levnější (–70 600 Kč!) Aprilií, která trochu překvapivě sáhla po zlatě. Nakonec, proč ne? Vždyť F 650GS Dakar tu už je šest let...

Pavel Suchý, foto: Ivo Helikar Supermoto 10/2006


  Aprilia
Pegaso Trail
BMW
F650GS Dakar
Jawa
650 Dakar
Yamaha
XT 660R
Motor
Typ čtyřdobý jednoválec čtyřdobý jednoválec čtyřdobý jednoválec čtyřdobý jednoválec
Chlazení kapalinou kapalinou kapalinou kapalinou
Rozvod, počet ventilů OHC, 4 2x OHC, 4 2x OHC, 4 OHC, 4
Zdvihový objem 659 cm3 652 cm3 652 cm3 659 cm3
Vrtání x zdvih 100 x 84 mm 100 x 83 mm 100 x 83 mm 100 x 84 mm
Kompresní poměr 10 : 1 11,5 : 1 9,7 : 1 10 : 1
Výkon 50 k (37 kW)/6520 1/min 50 k (37 kW)/6500 1/min 48 k (35,3 kW)/6500 1/min 48 k (35,3 kW)/6000 1/min
Točivý moment 61,3 Nm/5000 1/min 60 Nm/5000 1/min 57 Nm/5000 1/min 58,4 Nm/5000 1/min
Plnění motoru vstřikování vstřikování karburátor Bing vstřikování
Zapalování elektronické elektronické elektronické elektronické
Spouštění elektrické elektrické elektrické elektrické
Spojka vícelamelová v oleji vícelamelová v oleji vícelamelová v oleji vícelamelová v oleji
Převodovka pětistupňová pětistupňová pětistupňová pětistupňová
Sekundární převod OR řetězem OR řetězem OR řetězem OR řetězem
Podvozek
Rám trubkový uzavřený, ocelový
Přední odpružení teleskopické
Zdvih kola 150 mm
Zadní odpružení dvojice tlumičů
Zdvih kola 120 mm
Přední brzda 1x kotouč 320 mm
Zadní brzda 1x kotouč 220 mm
Přední pneumatika 90/90-16
Zadní pneumatika 130/90-16
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1518 mm
Hmotnost bez náplní 190 kg
Palivová nádrž 17 l
Nejvyšší rychlost 165 km/h
Cena 159 900 Kč