Blata, nebo Jawa?
Minisouboj
Je vám šestnáct a chcete si pořídit českou stopětadvacítku? Nebo jste starší a sháníte jednostopý dopravní prostředek, se kterým byste
na svém víkendovémsídle obráželi tamní rybářské revíry, a přitom jste hrdý na to, že jste Čech, a chcete něco, co bylo zde (alespoň částečně)
vyrobeno?
České stopětadvacítky jsou na trhu dvě - Blata a Jawa. Obě mají společné, že motor nepochází z vlastních zdrojů. Zatímco Blata vsadila na
italské motory. Jawa využívá čínsko-tchaiwanskou značku Lifan. Nedá se říct, že by tím motocykly trpěly. Jak v Itálii, tak v Asii mají
s maloobjemovými čtyřtakty bohaté a letité zkutečnosti.
Oba motocykly jsou v tolika ohledech rozdílné, že své potencionální kupce budou nacházet v jiných skupinách zákazníků. Blata osloví spíše
mladé jezdce s chutí po sportovnějším pojetí jízdy. Jawa nabízí bohaté příslušenství , nízkou cenu a tradiční značku. Přestože mají oba
motocykly co nabídnout, situace není úplně růžová. V Jawě vidí horizont prodeje posledních stopětadvacítek Travel kolem tří let, pak skončí.
Blata naopak se stopětadvacítkami počítá i do budoucna, ovšem rozhodně nejde o masové prodeje - motocykly nejsou vyráběny na sklad, nýbrž
v malokusových sériích podle aktuální situace na trhu.
Petr Pour, foto: Blata a Jawa |
ČMN 30.10.2014 |