Vlna retrománie zasáhla Českou republiku. Na tuzemský trh se vrací Jawa Californian, a to hned v několika
objemových třídách.
Po retromodelu v nabídce Jawy se dlouhodobě volá. Chystané novinkyby proto mohla veřejnost pozitivně přijmout. Na rozdíl
od předchozích pokusů o návrat ke slavným modelům v podobě Californiana 350/640 z počátku nového tisíciletí a o pár let mladšího
Bizona, které se svými předchůdci měly společné opravdu jen jméno, vychází novinky designově skutečně ze svých vzorů. A to tak,
že některé díly jsou identické.
V minulých ČMN jsme vám představili Jawu 250 OHC Californian, kterou si postavil fanda značky Vojtěch Blecha. A právě jeho stroj
se stal inspirací pro malosériovou výrobu tohoto motocyklu. Nepůjde však čistě o produkt týnecké Jawy. "Poptávka po těchto
modelech nebude tak velká, abychom mohli rozjet plnohodnotnou sériovou výrobu. Proto jsme se rozhodli pro výrobu v kooperaci
s jedním z našich dealerů," říká obchodní manager Jawy Jiří Kraft. Doplňme, že oním dealerem je Mates Moto z Lošánek. Zde jsme
také měli možnost prohlédnout si a vyfotit rozpracovaný první kus modelu Jawa Californian OHC. Základ tvoří Jawa 250 Travel, která
bude vzhledově upravena do podoby původního Californiana. Tak, jak to provedl i Vojtěch Blecha.
Oproti stavbě Vojtěcha Blechy se ale bude přece jen lišit. Největšími změnami jsou lak, výfuky a budíky. Lak chtějí Jawa a Martin
Pavlus z Mates Mota více přiblížit původnímu barevnému schématu Jawy Californian. Takže zde budou černé blatníky s červeným pruhem
uprostřed. Stejně bude provedena i nádrž. Do červena budou lakovány také úchyty předního světlometu. Základní barevné provedení ale
nebude konečné. Na přání zákazníka vyhotoví výrobce jakékoliv barevné provedení, a to včetně barvy rámu a motoru. Ovšem logicky
něco už bude za příplatek.
Podobně vycházející z originálu je také přizpůsoben budík. Ten totiž bude částečně zapuštěn do světlometu. Ovšem uvnitř kulatého
rámečku nenaleznete analogový budík, nýbrž digitální panel Acewel.
Poslední velkou změnou jsou výfuky. Podmínkou Jawy totiž je, že nesmí být zasahováno do žádných částí podléhajících homologaci.
A sem výfuky patří, takže ty zůstanou z původního Travela. Travelácké budou také blinkry. Jen pro doplnění, nádrž je původní
Californian, boční kastlíky a blatníky z modelu 634 a sedlo z již zmíněného novodobého "Kalifa" 350/640.
Zajímavostí je, že nového Californiana si budete moci pořídit nejen ve verzi se čtvrtlitrovým motorem. Vzhledšm
k jednoduchosti přestavby je totiž možné takto upravit také stopětadvacítku nebo klasickou dvoudobou třistapadesátku
(a to i starší). Doba dodání by se měla pohybovat okolo jednoho měsíce. Poslední neznámou pak je cena. Ta ještě nebyla přesně
stanovena, ale neměla by překročit 85 tisíc korun u modelu 250 Californian, což je cca o dvacet tisíc víc, než stojí
základní model Travel. Za tyto peníze získáte zajímavé retro se čtyřdobým motorem o výkonu 13 kW splňujícím Euro 3 a
se spotřebou kolem 3,5 litru benzínu na sto kilometrů.
Druhá informace už je přímo z továrny Jawa. O tom, že se vyvíjí model 660 Californian, už jsme informovali. Teď se nám
podařilo získat také snímek prototypu a další informace. Oproti prvním předpokladům se velký "Kalif" dostane do prodeje
již příští rok. "V současnosti Californian 660 prochází jízdními zkouškami. Pro rok 2012 byla schválena výroba první
limitované edice tohoto modelu," upřesňuje Jiří Kraft.
Jawa 660 Californian vychází z modelu Sportard s jednoválcovým motorem 660 Minarelli. Také zde je použita řada původních
dílů.
Petr Pour, foto: autor a RZ | ČMN 6.10.2011 |