Někdo už nad ní zlomil hůl, jiní jí pořád věří. Jawa teď každopádně přichází s novinkou 660 Sportard.
Vrátí se mezi značky, které si zatím rozdělily trh?
Miří za sběrateli exotů, nebo si továrna skutečně myslí, že osloví davy? Takovou otázku jsme si kladli při
cestě do Týnce nad Sázavou za novou Jawou 660 Sportard. "Zase zapadne do horko těžko prodávané trojice
šestsetpadesátek s motorem Rotax - cruiseru Classic, naháče Style a endura Dakar," obávali jsme se.
Mimochodem první z nich se začala vyrábět už v roce 2004. A kolik jste jich viděli na silnicích na vlastní
oči? Může Sportard zvednout prodeje, nebo se stane další sentimentální připomínkou někdejších úspěchů?
Už první pohled pod známý viadukt na areál Jawy věští, že se tady zastavil čas. Zde že se má rodit moderní
šestsetpadesátka? Jenže pak vidíme v garáži charakteristický kukuč Sportardu - nelze na něj prostě nemít
mázor. Trojice čočkových reflektorů vypadá dost "rozvrkočeně", ale buď se zamilujete, nebo se vám bude
ošklivit.
Na živo však působí stroj až nečekaně moderně: široká motardová kola, čirá diodová lampa vzadu nebo bílé
blinkry. Testovaný kus pochází z nulté, dvacetikusové série, která dostala i lepší řidítka a širší pneumatiky
Continental. V technickém průkazu je dokonce vzadu dovolena šířka až 180 mm. Další sériové kusy dostanou
za stejné peníze užší gumy, jiná řidítka a podobně.
Design je jedna věc, ale co jízda? Už první metry dávají tušit, že si motorka nezaslouží pobavený výsměch.
Posaz za širokými řidítky je ergonomicky dost vydařený, k rozmístění ovladačů nemáme připomínky, jen se lesknou
kontrolky na palubní desce. Při výšce sedla 825 mm mohou mít menší jezdci problém dosáhnout na zem.
Měkké ladění podvozku vyhovuje na rozbité české silnici (tlumení vpředu 150 mm/vzadu 170 mm). Jenže pak
najedeme na dálnici a při překročení 130 km/h se podvozek tak mocně rozkývá, že ani maximální stošedesátku
nezkoušíme. Ve dvou se motorka stabilizuje, ale vibrace ve stupačkách a řidítkách stejně přinutí povolit plyn.
To holt k Jawám patřilo vždycky. Na jednoválci však nikdo závodit nebude - a na okreskách pohoda.
Jednoválcový čtyřtakt už nenese značku Rotax jako v šestsetpadesátkách, ale Minarelli (nenechte se zmást
nápisem Jawa na víku). Stejný najdete i v enduru Yamaha XT660. Na povely rukojetí reaguje živě a pro většinu
životních situací vystačí i padesát koní výkonu. Jakmile však přisedne spolujezdec, projeví se náchylnost
k podtočení, tedy typická vlastnost jednoválců. Spotřeba kolem čtyř litrů slibuje dojezd na plnou nádrž
bezmála tři sta padesát kilometrů.
Vzhledem k prověřenému původu nečekáme od motoru problém. Pro zástavbu do Sportardu neprodělal výrazné
změny. Týnečtí jen nechali výrazně naladit řídící jednotku na vlastní výfukové tlumiče a svody - obojí
z nerezu, žádná lacinější pochromovaná ocel. Na koncovce se k české výrobě hlásí gravírované logo Jawy.
Mimochodem výfuky vydávají parádní dunění. Bohužel laciné zpracování držáků kazí dojem.
Rozjet se můžeme, ale zastavit musíme. A co brzdy? Hodnotíme je jako průměrné, ač se tváří nadmíru nadstandardně.
Dvoukotouč vpředu slibuje mocné brzdění, ale za páčku je třeba vzít trochu víc. Vzadu zase překvapí neobvyklý
čtyřpístek, ten naopak vyžaduje citlivější zacházení.
Jak hodnotíme Jawu po několika dnech za řidítky? Jasně, do vypiplané konkurence jí ještě neco schází. Ale celá
motorka působí tak nějak poctivě až chlapsky. To třeba Aprilia Pegaso se o hodně víc hodí pro holky a začátečníky,
jenže za jawičkou se každý otočí. A vibrace a vlnění? To ke značce prostě patří. Tohle není závoďák. Body
v celkovém známkování za to přesto ubrat musíme.
A pak je tady to hlavní: srovnání se soupeři! Jenže kam vlastně Sportard zařadit? Jménem sice odkazuje na sportovní
Motard, ale pojetím má mnohem blíže k cestovnímu enduru. K tomu by se však daleko víc hodil dvouválec:
ať už řadový jakou Kawasaki Versys nebo vidlicový v Suzuki V-Strom 650. Sportard je prostě kategorie sama pro
sebe.
Poslední ránu pak znamená cena 168.500 Kč. S čím zase srovnávat? Enduro Yamaha XT660R se stejným jednoválcovým
motorem stojí 154.990 Kč, motard Aprolia Pegaso podobné koncepce už v ceníku nenaleznete. Ale třeba technicky
vyspělejší dvouválcovou Hondu XL700V Transalp koupíte za 179.900 Kč. A čtyřválcový naháč CB600F stejného výrobce
už za 164.900 Kč. Jawa to nebude mít lehké.
Text: Petr Slováček, foto: Jiří Křenek | Svět Motorů21/2011 |
|
|