Kategorie motocyklů do 125 ccm je díky naší legislativě stále nedoceněná. Pokud by
se však zákony změnily, je na trhu mnoho strojů, které by dokázaly zájem kupujících
uspokojit. Jedním z nich je i Jawa 125 Travel.
Zlatá éra třistapadesátky je ta tam, doba si žádá stále nové věci. Jak se jawě podaří
udržet krokdržet krok se světovým vývojem, ukáže čas. Ve třídě čtyřtaktních
stopětadvacítek má však jedno želízko. Je jím Jawa 125 Travel.
Klasický design, pohodlná poloha za řidítky a slušný výkon. Elegantní nádrž na 17 litrů
speciálu, na niž plynule navazují ostatní díly kapotáže, včetně pohodlného sedla.
Přední reflektor, blinkry, rám, motor, vše ladí a vytváří dojem, že čeští designéři
ještě umějí.
Studené starty usnadní dvoupolohový sytič, který je nutné použít pouze a jen při
spouštění. Jet se zapnutým sytičem je nemyslitelné, motor zhasíná a nejde vůbec do otáček.
takže rada zní: nastartovat, nechat chvíli ohřát, vypnout a vyrazit. Velmi potěší
elektrický startér, na který mnoho jawistů nebude zvyklých. Pouze ovládání zapalování
a startéru je hned vedle sebe, občas se může stát, že místo abyste vypnuli zapalování,
zmáčknete spínač aktivující startér.
Převodovka je pětistupňová, s v celku zdařile zvoleným odstupňováním, pouze mezi
jedničkou a dvojkou je větší propad. Na řadící páku je však nutné vyvíjet větší tlak a
tak může řazení zpočátku činit potíže a občas se stane, že místo dvojky zařadíte neutrál.
Pokud chcete jet trochu svižněji, musíte motor vytáčet až k červenému poli otáčkoměru a
řadit nahoru, pokud se ručička pohybuje okolo číslice devět. Stejně tak podřazovat je
nutné dříve, tak aby motor poskytoval stále maximální výkon. jestliže nejste žádný
střízlík, neměly by se otáčky dostat pod 5000. Motor je pak líný a do kopce budete spíše
zpomalovat než zrychlovat.
Co se týká brzd, nic nového pod sluncem. Přední kotoučová je z Jawy 350, a poskytuje
slušný brzdný účinek, pouze na páčku musíte vyvinout na můj vkus poněkud větší tlak.
Zadní bubnová brzda má plynulý nástup a lze s ní lehce dávkovat brzdný účinek. Pouze
s její páčkou jsme nebyli spokojeni. Je namontovánahodně vzhůru, takže při brzdění musíte
hodně zvednout špičku pravé nohy.
Dosti neobvyklé je ovládání světel. Spínací skříňka má za polohou zapalování polohu,
která aktivuje světla, přepínání přepínání parkovacích a tlumených světel je na levé
rukojeti, stejně tak ovládání dálkového světla. To oceníte za hluboké noci, kdy se po
jeho aktivaci před vámi rozprostře dlouhý kus dobře osvětlené silnice. Také přístrojová
deskasi zasůouží pochvalu. Je přehledná a obsahuje všechny potřebné ukazatele a kontrolky.
Během našeho testu se však začalo hádatpotkávací a dálkové světlo s jeho kontrolkou.
A jak se chová Jawa 125 Travel za jízdy? Na stopětadvacítku poskytuje slušný výkon a
nejvyšší rychlost 110 km/h sólo podle tachometru hovoří příznivě. Jak již bylo řečeno,
motor se musí vytáčet na maximum, ale pokud se vám zlíbímůžete jet po městě padesátkou
na pětku, přičemž motor je v nižších otáčkách je motor tak tichý, že jej téměř neslyšíte.
Podvozek poskytuje pro jednoho slušné pohodlí, pokud ale zatížíte Jawu na maximum, je to
již horší.
Motocykl se při vyšší rychlosti lehce vlní, zvláště při větším bočním větru.
Spolujezdec ocení úchytpod a za sedadlem, který se výborně hodí také k upevnění menší
tašky. Co se však spolujezdci určitě líbit nebude, to jsou vibrace stupaček, které jsou
markantní ve vysokých otáčkách.
Pokud vstoupí v platnost zákon rozdělující držitele řidičáků na více kategorií, pak by
jistě i tato třída zažila obrovský rozmach a lze tvrdit, že Jawa 125 Travel by nehrála v
prodejních statistikách druhé housle.
|
Technické údaje |
motor |
Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec, vačkový hřídel uložený
v bloku motoru poháněný ozubeným soukolím, dva ventily na válec ovládané zdvihátky
a vahadly, tlakové oběžné mazání, šoupátkový karburátor Keihin PD 19D s průměrem
19 mm, digitální elektronické zapalování CDI, alternátor 120 W, akumulátor 12 V/9 Ah,
el. spouštěč. |
vrtání x zdvih | 56,5 x 49,5 mm |
zvihový objem | 124,5 cm3 |
max. výkon udávaný výrobcem | 7 kW (9,5 k)/8000 1/min |
max. točivý moment udávaný výrobcem | 6,9 Nm/4500 1/min |
kompresní poměr | 9 : 1 |
převodové ústrojí |
Primární převod ozubeným soukolím, mechanicky ovládaná vícelamelová
spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, sekundární převod O-kroužkovým
řetězem. |
podvozek |
Uzavřený rám z ocelových profilů, vpředu klasická teleskopická
vidlice s průměrem nosných trubek 36 mm, vzadu kyvná vidlice z ocelových trubek, dvě
samostatné pružící a tlumící jednotky, vpředu hydraulicky ovládaná kotoučová brzda
o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem, vzadu mechanicky ovládaná bubnová brzda
o průměru 160 mm, drátěná kola. |
zdvih kol | 180/70 mm |
kola | 1,85 x 18; 2,15 x 16 |
pneu | 2,75 - 18; 3,50 - 16 |
rozměry a hmotnosti |
délka/šířka/výška | 2040/770/1090 mm |
světlá výška | 110 mm |
rozvor | 1340 mm |
výška sedla | 780 mm |
hmotnost s plnou nádrží | 139 kg |
celková hmotnost | 319 kg |
nádrž/rezerva | 17/2,5 l |
nejvyšší rychlost | 95 km/h |
zrychlení 0-400 m | 24,7 s |
průměrná spotřeba během testu | 4,3 l/100 km |
servisní údaje |
servisní intervaly | každých 2500 km (první po 500 km) |
motorový olej | SAE 15 W 40 - 1 litr |
olej do vidlic | SAE 15 W 40 - 0,2 l do každé |
svíčky | NGK DR 8 EA |
ventilová vůle (sání/výfuk) | 0,05-0,08/0,05-0,08 mm |
huštění pneumatik (přední/zadní) | 1,3/1,6 bar |
záruka a cena |
rok nebo 7000 km (prvních šest měsiců plná záruka, druhých šest
měsíců záruka pouze na díly, práci hradí zákazník) |
cena pro rok 1999 | 58.140 Kč |
Motocykl 12/99
|