Nastávající motorkářskou sezónu zahajujeme testem dlouho očekávané novinky kultovní české značky Jawa, představenou loni
pod označením 660 Sportard. Novinku si rozhodně nespletete s jiným strojem, designéři vsadili na převratný vzhled motorky, který
je naprosto odlišný od starého designového rukopisu značky, i od většiny ostatních motocyklů této kategorie. Nový Sportard zatím
není v povědomí motorkářů příliš známý, pojďme se na něj tedy nyní důkladně podívat.
Nová Jawa 660 Sportard patří mezi ty větší šestistovky. Provozní hmotnost motocyklu činí 198 kg a rozměry je určen spíše pro více
vzrostlé motorkáře. Vzpřímený posez v přirozené jízdní pozici je komfortní i pro menšího řidiče, kvůli vyšší konstrukci ale pro jezdce
pod 175 cm výšky může být manipulace na místě mírně náročnější. Pod sedadlem se nachází úložný prostor pro drobné věci.
Pro ovládání Jawa slibuje moderní vybavení. Řídítka od firmy Magura jsou osazena standardními ovládacími prvky, které padnou do ruky.
Přístrojová deska je osazena jak analogovým tachometrem a otáčkoměrem, tak digitálním displejem, který zobrazuje stav palivoměru,
napětí na akumulátoru, denní a celkovou hodnotu najetých kilometrů.
Dále zde nalezneme kontrolky blinkrů, dálkových a tlumených světel, kontrolku neutrálu a tlačítko na vynulování aktuálně najetých
kilometrů. Celkově panel působí masivně a dobře zapadá do kapotáže stroje.
Motor si Jawa vypůjčila od výrobce Minarelli. Sází tím na léty prověřený agregát, na který jsme mohli narazit například v motorkách
od značky Yamaha, v modelech XT a Ténéré. Jeho hlavní výhodou (a přiznejme si, i důvodem, proč se ho Jawa rozhodla angažovat)
je poměr cena, výkon a spolehlivost.
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec o obsahu 660 ccm a výkonu 35,3 kW při 6 000 ot./min je spojen s pětistupňovou převodovkou
a motorce zajišťuje velmi slušnou akceleraci, z nuly na stovku zrychlí za 5 sekund. O dodávání paliva se stará elektronicky řízené
vstřikování EFI.
Motoru se líbí v otáčkovém rozmezí od 4 do 7 tisíc, pod hranicí tří a půl tisíc otáček se mu nedostává točivého momentu a nad sedmi
tisíci zasáhne omezovač. V daném rozmezí ale motor táhne plynule a ručička tachometru se zastaví až na hranici 170 km/h, pohodlná
cestovní rychlost je kolem 140 km/h.
Výrobcem udávaná spotřeba činí 4,5 l/100 km, našim zkušenostem odpovídá spíše zhruba o litr vyšší, při ostřejším zacházení jsme ale
neměli problém se dostat až na sedm litrů.
Trubkový rám vykazuje dostatečnou tuhost při vysokých rychlostech i při jízdě po nezpevněném povrchu. Na jeho vývoji si dala Jawa
velmi záležet a odstranila veškeré nedostatky, které se vyskytovaly v předchozích modelech s podobnou stavbou rámu.
Podvozek je tak dostatečně tuhý a motorka s jistotou drží stopu i v rychlostech nad 150 km/h. Přední teleskopy pocházejí od italského
výrobce Paioli, zadní vidlice je sestavená na zakázku s hliníkových slitin, pružící jednotka je od firmy Bitubo a nabízí možnost
individuálního nastavení útlumu a předpětí pružiny.
Jawa se vyznamenala i v případě brzd. Přední vidlici obohatila dvěma kotouči o průměru 305 mm osazené dvou pískovými třmeny
od výrobce Brembo s velmi dobrou účinností. Brzdná soustava nevykazuje únavu při intenzivním brždění. Na zadním kole Sportard
disponuje kotoučem o průměru 220 mm, do kterého se zakusují čtyřpístové třmeny. Brzdná soustava je tak naprosto dostačující,
dokonce možná až předimenzovaná. Na zadní brzdu je nutno si dávat pozor, motocykl není vybaven systémem ABS (a to ani za příplatek),
což může být na kluzkém povrchu zrádné. Zkušený jezdec si s touto vlastností ale hravě poradí.
Výrobce vsadil nejen na design motorky, který má spoustu zajímavých prvků, ale i na výbavu, kvalitní konstrukci a osvědčený motor.
Nejlepší se nám ale zdá celkové propojení těchto dílů jako celku. Jawa nám tímto motocyklem ukázala, že má i dnes co nabídnout.
S novým modelem 660 Sportard nás přesvědčila, že má na to být soupeřem i těch nejlepších motocyklů ze své kategorie.
Adam Hruška, foto: Matěj Žovinec | Za Volantem.cz, 1.3.2012 |