logo Jawa Classic Solo
Jawa 350/640 Classic pro Velkou Británii

   Jawa ještě staví tradiční dvoudobý roadster s výrazným nádechem klasiky. Je k dispozici ve Velké Británii a Irsku a právě jsem si jeden koupil ...

   Jako majitel několika východníoevropských strojů Jawa, ČZ a MZ byl jsem nadšen z otevření obchodního zastoupení Jawa v Irsku po mnoha letech. V minulosti jsem vlastnil různé modely Jawa, 634 a 638, ale jediný nový, jaký jsem kdy měl, byl 638, který jsem koupil od East End Motorcycles v Belfastu v roce 1988. Když jsem slyšel, že Jawa Ireland prodává Jawu 640, byl jsem opravdu potěšen. Po mnoha návštěvách, telefonátech a e-mailech byla smlouva na nový motocykl uzavřena. K předání došlo u Jawa Ireland v Blanchardstownu v Dublinu.

Jawa 350 Classic Solo

   Když jsem si přijel motocykl vyzvednout, přivítali mě vlastníci firmy, Pavel a Jana. Motocykl měli perfektně připravený. Jen zářil. Vybral jsem model Classic s elektrickým startérem a odděleným mazáním (oilmaster). Motocykl jsem si vybral černý, vybavený displayem Puig, chromovanými zrcátky, 21-litrovými bočními kufry GIVI a zadním nosičem s top casem GIVI. Na nádrži jsou klasické bílé pruhy. Po šálku kávy jsem byl vyzván ke zkušební jízdě kolem obchodního centra. Vyzkoušel jsem, jestli je vše v pořádku a předali jsme si peníze. Všechny papíry byly předem připraveny a vše bylo v pořádku. Transakce proběhla opravdu hladce. Motocykl byl naložen do mé dodávky, přivázán a připraven na cestu na jih, kde bydlím v Dungarvan v hrabství Waterford.

Jawa 350 Classic Solo

   I když jsem se nemohl dočkat, až si Jawu pořádně vyzkouším, rozhodl jsem se vše odložit až na ráno, kdy jsem chtěl udělat zkoušku těsnosti a všechno zkontrolovat. Následující ráno bylo sucho a slunečno, a tak jsem začal s prohlídkou stroje. Našel jsem jen jednu volnou matici na zadním blatníku. Jawa používá samojistící matice všude, kde je to možné.

Jawa 350 Classic Solo

   Motocykl je vybaven novým digitálním tachometrem / otáčkoměrem s (konečně) hodinami! Přední vidlice jsou velmi pěkně zhotovené a zakončené chromovanými kryty na vrcholu. Vidlice jsou také výškově nastavitelné. Velký chromovaný světlomet opravdu vypadá dobře a ještě důležitější je jeho dobrá účinnost v noci. Brzdnou sílu poskytuje velká (300 mm) přední kotoučová brzda, stejná jako je montována na modely Jawa 650 a vzadu velmi stará (160 mm) bubnová brzda. Olejová nádrž se nachází pod sedlem před zadním světlem a olej je hadičkami veden k dávkovacímu čerpadlu na levé straně straně motoru. Motocykl je vybaven elektronickým zapalováním VAPE a zapalovacími svíčkami české výroby Brisk (dříve známými jako Pal) NR 15C s dobře přístupnými gumovými koncovkami, které dobře odolávají obávané vlhkosti.

   Výfuky jsou zahnuté nahoru, přepážky jsou přinýtovány oproti šroubování. To byl nápad Pavla. On chtěl odstranit šestihranné hlavy šroubů, které vyčnívají ze strany výfuku, aby dosáhl čistšího vzhledu. To znamená, že při čištění budu muset nýty odvrtat a poté znovu přinýtovt. Dva zadní tlumiče jsou nastavitelné do pěti poloh. Jawa má dobře vymyšlený zcela uzavřený řetěz. Sedlo je uzamykatelné a je pod ním uloženo nářadí.

Jawa 350 Classic Solo

   Chromovaná paprsková kola jsou vybavena pneumatikami české výroby Mitas. Mimochodem, Mitas jsou největší výrobce motocyklových pneumatik v Evropě. Přední pneumatika je přesná replika pneumatiky Barum. Barum se nyní soustřeďuje na pneumatiky pro čtyřkolová vozidla, obě společnosti jsou na tom velmi dobře. Kvalita laku a celkové provedení motocyklu vypadá velmi dobře. Takže dost bylo kontrol, jdeme na první projížďku ...

Jawa 350 Classic Solo

   Otevřít palivový kohout, sytič, stisknout tlačítko startéru a motor poprvé naskočí. Je to skvělý doplněk ten elektrický startér. Jak člověk stárne, startování se stane nudným (řadicí páka, která slouží i jako nožní startér, když je to potřeba, je součástí motocyklů Jawa po mnoho let. Řadicí páku je nutné stisknout dovnitř asi o 6 mm, otočit dozadu a pak sešlápnout). Čekal jsem několik vteřin, vypnul sytič a motor začal hezky tikat, jak to známe u dvoutaktů Jawa. První převodový stupeň jsem zařadil s hlasitým klapnutím, uvolnil jsem spojku a rozjel jsem se. Spojka jde lehce. Když jsem zrychlil a podíval se do zpětného zrcátka, vida, žádný modrý kouř! Možná je to tím, že používám plně syntetický 2T olej, a to v poměru 50:1 a nebo tím, že na mé staré 634 míchám olej v nádrži na 33:1 a ještě něco pro štěstí! Nejsem si jistý ...

   Zrychlení je hladké, řazení jde dobře. Řidič se na motocyklu cítí opravdu dobře. Sedlo je pohodlné a obávané vibrace, který jsem byl svědkem do rukou u 638, nejsou. Vzhledem k tomu, že motocykl je nový, držím otáčky nízko. Zpětná zrcátka jsou velmi pevná a zobrazení je vynikající. Přede mnou je Puig display, který je montován za příplatek (stojí navíc 85 Euro). První jízdou chci dostat motorku do ruky.

Jawa 350 Classic Solo

   Přední brzda je vynikající, ale zadní bych popsal jako adekvátní. Motorka je dobře ovladatelná, jízda i řazení je pohodlné. Moje první projížďka měřila celkem 70 km a domů jsem se vrátil velmi šťastný. Postavil jsem morku na centrální stojan a rychle se podíval, jestli někde neprosakuje olej, ale vše bylo suché. Vymontoval jsem jednu ze zapalovacích svíček a všiml si, že má pěknou písečně hnědou barvu. Po první jízdě jsem byl příjemně překvapen a s motorkou velmi spokojený. Je to přece jen motocykl z roku 1990 s velmi málo změnami.

   Následující den jsem vzal svou manželku Margaret na projížďku, byl jsem zvědavý, jak se pojede na motocyklu ve dvou. S top casem GIVI za zády se cítila příjemně a útulně. Motorka jela pěkně a čistě, i se dvěma lidmi se ovládala velmi dobře. Na některých hrbolatých silnicích šla motorka na dorazy zadních tlumičích, což pravděpodobně odstraním nastavením zadních tlumičů. Po návratu domů (opět cca 70 km) se Margaret motorka zdála velmi pohodlná a i ona si jízdu užila.

   Pokud by Jawa měla na motocyklu změnit jednu věc, navrhoval bych nahradit zadní buben kotoučovou brzdou. Je to ovšem nepravděpodobné, neboť čas tohoto modelu se samozřejmě chýlí ke konci, i když výrobce v loňském roce prodal přes 1500 motocyklů, především do zemí, jako je Kuba, Argentina, Venezuela, Irák a některé země severní Afriky.

   V současné době čekám až si sednou brzdové pakny, abych zjistil, zda se zlepší brzdný účinek. Pokud se tak nestane, nahradím původní brzdové pakny sadou od EBC. To by mělo stav zlepšit, tak jako u mé Jawy 634. Jednou z dalších menších stížností je přepínač směrovek, který se stále musí vracet co střední polohy posunutím doprava nebo doleva po každém použití.

Držím palce a hodně štěstí na cestách!

Ve Velké Británii, je jediným dovozcem motocyklů Jawa se sídlem v Oxfordshire.
Viz JAWA Moto nebo tel. 01295 712900 po čtrnácté hodině

překlad Google a Bert RealClassic.co.uk - 24.5.2010

Jawa 350 Classic Solo