
Čtyřdobá Jawa 650 je na světě
Týnecká JAWA snad překonala nějvětší ekonomické potíže a chce vykročit do lepší budoucnosti s novým
čtyřdobým motocyklem.
Historie Jawy začíná v roce 1929 čtyřdobým půllitrem, který brzy vytlačily lehčí a modernější třistapadesátky
SV a později OHV. Na pronikavý úspěch lehké lidové Jawy 175 a malého Jawa Robot navázal v poválečné éře slavný
Jawa 250 Pérák a později dvoudobá dvouválcová třistapadesátka - pětapadesátiletá nepřetržitá sériová výroba motorů
této koncepce by si zasloužila zápis do Guinessovy knihy rekordů.
Dvouválcová Jawa 500 OHC, vyráběná do roku 1958, byla krásným motocyklem, který doplatil na to, že dvoudobé
Jawy 250 a 350 byly všude žádané a snadněji se varáběly a udržovaly. Čtyřdobý rytmus udržovaly v Jawě v
šedesátých letech jen silniční závodní dvouválce. Později vznikla ve VVZ JAWA Praha řada různých prototypů
čtyřdobých motocyklů, ale do sériové výroby nepřišel žádný. Národní podnik JAWA již neměl svou motorárnu a
všechny motory kupoval z ČZM Strakonice. Pro enduro sport ve třídě čtyřdobých motocyklů přes 500 cm3
jsme však postavili ve VVZ JAWA motocykl s jednoválcem Rotax, na kterém získal Jozef Chovančík v roce 1986
titul mistra světa. Tento úspěch vyprovokoval stavbu malé série Jawa Rotax pro policejní účely a také
na vývoz do Velké Británie.
Cílem vedení Jawy bylo nahradit rakouský Rotax vlastním motorem pro enduro i pro cestovní stroje a bylo
vyrobeno hodně pěkných vzorků i prototypů, napřed se vzduchovým chlazením, později s vodou, ale propad
výroby a špatná ekonomická situace nedávaly naději na pořízení výrobní sériové technologie moderního
čtyřdobého motoru.
Montáž zastaralých tchajwanských stopětadvacítek Honda do podvozku Jawa je sice doplňkovou výrobou, ale neřeší
ekonomiku podniku, a tím méně jeho budoucnost. JAWA prošla několika vcelku úspěsnými reorganizacemi, zbavila
se většiny svých dluhů, opět stoupe výroba i export, ale nově připravované jednotnélimity škodlivin pro
dvoudobé i čtyřdobé motocykly jsou hrozivým strašákem. Bez solidního čtyřdobého motocyklu by JAWA nemohla
přžít.
A rychlé a bezpečné řešení v Týnci našli, jak bylo oficiálně představeno na výstavě Motocykl 2003 a jak jsme
již naznačili v březnové reportáži o Rotaxu. Rakouský Bombardier-Rotax GmbH & CO KG je solidní podnik, vzdálený
necelých 250 kilometrů od Týnce nad Sázavou, který se specializuje na výrobu motorů a dodává předním
světovým výrobcům motocyklů své výrobky. Vztahy s Jawou jsou již desetiletí bezproblémové a přátelské.
Nikdo nemůže spochybňovat technickou úroveň motocyklových ani leteckých motorů Rotax, jejich životnost
i zabezpečení náhradními díly.
Srdcem nových motocyklů Jawa 650 je tedy jednoválcový čtyřventilový Rotax 650 s rozvodem 2x OHC, poháněný
ozubeným řemenem. Motor dává poctivých 37 kW (50 k) při vynikajícím průběhu točivého momentu. Výkonové křivce
motoru plněvyhovuje pětistupňová převodovka. Motor, který se používá také do terénních čtyřkolek, je
ideální pro cestovní cruiser. A to je právě nová Jawa 650.
 |
 |
Základem podvozku je nový tuhý a přitom lehký trubkový rám. Přední vidlice je teleskopická s dolními kluzáky
ze slitin z lehkých kovů, zadní vidlice je kyvná ze čtyřhrannných profilů, odpružená dvěma postranními
jednotkami s dlouhými nekrytými pružinami. Rozvor nového motocyklu je 1495 mm. O charakteristický vzhled
motocyklu se zasloužil známý designér Václav Král, který již s Jawou v minulosti několikrát úspěšně
spolupracoval. Největším překvapením designu varianty v klasické červené barvě Jawy je kapkovitá nádrž
s tradičním firemním znakem, s ozdobnými pruhy a s chromovanými bočnicemi, připomínající slavného péráka
a kývačky. Jen jednoduchý, dříve někdy špatně těsnící závěr je nahrazen leteckým. Poměrně široký chladič
je chráněn chromovaným rámem, který je také součástí stylingu stroje. K přednostem motocyklu patří
přední i zadní účinná kotoučová brzda. Charakteristiku cestovního křižníku potvrzuje mohutný, elegantně
tvarovaný zadní blatník, vysoká řidítka, rozvětvený výfuk se dvěma objemnými tlumiči nad sebou a mohutné
pohodlné stupňovité sedlo. Pneumatiky Mitas mají rozměry 90/90-18 vpředu a 130/90-16 vzadu. Suchá hmotnost
motocyklu je pod 180 kg a maximální rychlost nekapotované Jawy se pohybuje mezi 165 až 170 km/h.
A jak dál? Podle vyhádření generálního ředitele JAWA Moto, s.s r.o., Ing. Milana Hradeckého se má jednat
o základní nosný typ podniku a vývoz by měl být orientován do celého světa včetně USA. Na programu je tedy
v prvé řadě splnění všech homologací a nutná příprava sériové výroby, která by měla dosáhnout 10.000 kusů
ročně.
Příští rok by měl být motocykl na trhu, cenové odhady se pohybují v rozmezí 150 - 170.000 Kč. Je pravděpodobné,
že Jawa 650 se později objeví i ve verzi ryze cestovního motocyklu, kapotovaného stroje a také civilního
endura, kde by byl pružný jednoválec výhodou.
Text: P.Husák, foto: autor a P.Novák |
Motocykl 5/2003 |