Od ukončení výroby posledního a tolik vzpomínaného velkoobjemového čtyřdobého motocyklu Jawa
500 OHC uplynula už téměř polovina století. Změní něco studie Jawy nové generace? Odpověď na
tuhle i řadu dalších otázek hledají nejen novináři, ale i samotné vývojové centrum v Týnci nad
Sázavou.
Jawa přichází se studií nového motocyklu v okamžiku nadcházejícího 75. výročí založení značky v
roce 1929 a chystá se ji představit veřejnosti na jarní výstavě Motocykl 2003 s několika otázkami.
Designové studii s interním označením Jawa 650 totiž zatím chybí obchodní jméno, které by mohla
pomoci vybrat veřejnost. Vývojové centrum Jawy také zajímá reakce českých motorkářů na celkový
styl nové Jawy a její technické řešení. Myslím si, že jakýkoliv podnět v Týnci uvítají.
Pod projektem Jawa 650 je podepsán za design Václav Král a za vývojové oddělení Jawy Oldřich
Kreuz a Libor Kouřimský. To samo o sobě už leccos znamená. Nakonec některé z návrhů Václava Krále
můžete posoudit sami. V tom případě vězte, že Jawa plánuje i ryze cestovní formu motocyklu na
společné technické základně, která by v tom případě měla využívat designovou platformu typu 640,
nebo i cestovní enduro.
Nejzásadnějším zlomem v celé paletě poválečných motocyklů je u této nové Jawy její motor -
jednoválcový, kapalinou chlazený Rotax 650. Ostatně to spojení Jawa-Rotax není neznámé. Sportovní
motocykly Jawa s těmito pohonnými jednotkami jezdily už v osmdesátých letech a v polistopadové
éře dodávala týnecká továrna i některé komponenty pro tohoto rakouského výrobce. Příbuzný motor
odebírají od Rotaxu i značky Aprilia a BMW.
Výkon tohoto jednoválce se čtyřventilovou technikou 2x OHC a pětistupňovou převodovkou činí rovných
padesát koní (37 kW).
Podle marketingového zadání by měl vyvíjený motocykl vážit bez náplní 175-180 kg a s udaným výkonem
jet největší rychlostí 165-170 km/h. Tomu odpovídá i plánované vybavení podvozku oběma kotoučovými
brzdami a dimenzování nového trubkového rámu.
Podle našeho zdroje v Jawě je současná studie na samém počátku vývojových prací, je však součástí
mnohem širší vývojové strategické koncepce firmy.
Mluvit v tomto stadiu o hotové věci je tedy předčasné. Jawa 650 je zatím týneckým průzkumným bojem.
Že by se ale nakonec to, v co už málokdo doufal, stalo skutečností? Za rok budeme vědět víc.
Text: Pavel Suchý, foto: Jan Dvořáček |
Supermoto 4/2003 |
|