Na podzim jsme informovali o vzniku retra Jawy Californian. Nyní ke kalifům přibyla ještě "šestsettřicetčtyřka".
Californií se fandové značky dočkají nejspíše dvou. Jedna, tovární, je ve stádiu prototypu, s tím, že pohonnou jednotku
a vlastně celý základ motocyklu utvoří Jawa 660 Sportard. Motocykl vystaví Jawa na svém stánku běhěm Motosalonu
v Brně. Druhým kalifem pak je dvěstěpadesátka postavená na podvozku Jawy 250 Travel. Ta vznikla v Mates Motu, což
je dealer Jawy v Lošánkách. Motocykl je již připraven k prodeji a prohlédnout na vlastní oči si ho můžete pro změnu
na výstavě Motocykl v Praze, kde má Mates Moto stánek.
Nejnovějším přírůstkem Mates Mota je model 250 Four. Logicky Four značí připomínku původního modelu, jemuž nikdo
neřekl jinak než "čtyřka". Stejně tak odkazuje na použití čtyřdobého motoru. Vzduchem chlazený řadový dvouválec
čtvercového vrtání a zdvihu má výkon 13 kW (18 k) a točivý moment 17,3 Nm. Jawa u modelu 250 Travel, na jehož základu
je Four postaven, uvádí maximální rychlost 120 km/h. Suchá hmotnost dosahuje hodnoty 139 kg. Tyto hodnoty se zřejmě
moc lišit nebudou. Zásadní rozdíl je ve vzhledu motocyklů. Four je proti Travelu čisté retro, na jehož stavbu byla
použita řada dobových dílů (ostatně stejně jako nanovodobém Californianu). Původní "čtyřkovou" nádrž dopl%nují boční
kastlíky ze stejné doby. Retro vzhled vkusně doplňují gumové hormonikové prachovky na předních teleskopech nebo původní
zadní světlo.
Jelikož Jawa 350/634 měla ve své době několi podtypů, jež se od sebe lišily nejrůznějšími detaily, má i současný
zájemce možnost vybrat si z různých zrcátek nebo tvarů bočnic na nádrži. Samozřejmostí je individuální volba laku.
Také model Four je k vidění v pražských Holešovicích a pokud vše dobře dopadne, v některém z následujích čísel vám
přineseme test.
Zájemci o nového Californiana nebo Four si na svůj motocykl počkají přibližně měsíc a připravit by si měli přibližně
osmdesát tisíc korun.