Do našeho testu byl tento motocykl zařazen především proto, že jsme na našem trhu
nenašli v této kategorii stroj s lepším poměrem mezi cenou a výkonem, než má právě
tento model. Již na první pohled je patrné, že tento motocykl, na rozdíl od
předchozího modelu, vznikl ze svobodné vůle konstruktérů bez nutnosti zásadních
kompromisů. A jestliže přece jenom i zde byly některé menší uplatněny, pak spíše
ve výběru značek jednotlivých komponentů než v koncepci, či v konstrukčním řešení.
Výsledkem je model, který má vše, co má mít obdobný motocykl v této kategorii, a
to za cenu, o které se konkurenci může pouze zdát. I když část komponentů není
vlastní konstrukce, ale z dovozu, není to podle našeho názoru na závadu. Naopak,
tento systém je běžně praktikován v současném automobilovém průmyslu a umožňuje
mít zajímavá a technicky nová řešení co nejdříve.
Moderní jednoduchý rám s obdélníkových profilů je dostatečně tuhý i v náročnějším
terénu. Ukrývá v sobě také motor Honda vyrobený v licenci, avšak na rozdíl od
Jawy z Týnce, je zde použit poněkud modernější model s rozvodem OHC. Tento svižný
motor dodával motocyklu maximální rychlost v sedě 110 km, což bylo více než u
ostatních testovaných modelů. Tvrdší pérování vede výborně stroj na silnicích
se zpevněným povrchem a velmi slušně i v terénu, čemuž napomáhá i dobře sladěná
centrální jednotka s dostatečným propérováním i velmi dobré univerzální pneumatiky
Heidenau. I když litá kola vytvářejí pocit, že jim bude svědčit daleko více silnice
než polní cesty se záludnými nerovnostmi, není tomu vždy tak. Nejen, že jsme byli
ujištěni, že s nimi můžeme jezdit kudy chceme, ale praxe ukázala, že na rozdíl od
značného množství automobilových ráfků z lehkých slitin jsou tyto kola podstatně
odolnější a vydržela i ty nejkrkolomnější vyjíždky lesem. Výborné byly i obě
kotoučové brzdy, které zkušenějším dovolují především na silnici později brzdit
a tím docílit velmi slušných jízdních průměrů v běžném silničním provozu.
Polokapotáž s krytem nádrže působí sportovním dojmem (nádrž by mohla být
uzamykatelná) a vytváří pocit dynamičnosti motocyklu. Přední panel obsahuje
obdélníkový světlomet, otáčkoměr, tachometr a kontrolky. Jak otáčkoměr tak i
tachometr ukazovaly až neskutečně přesně. Odchylka tachometru byla v nejvyšších
rychlostech odlišná od měřícího computeru Sigma i měřením na letmý kilometr
maximálně 3 km/hod. A to byl bezkonkurenčně nejlepší výsledek. Zatímco Yamaha
v tomto směru zůstala o něco pozadu, přístroje Jawy 125 z Týnce zcela propadly.
Ač působily na pohled nejsolidnějším dojmem, v praktických zkouškách se lišily
od kontrolního computeru až o 12 km/hod a při určitých teplotách značně kolísaly.
Řidítka Dandy padnou dobře do rukou. Ovládací prvky mají solidní provedení včetně
poloautomatické kontroly ukazatelů změny směru. Snad jediné co lze v této oblasti
motocyklu vyčíst jsou zpětná zrcátka. Ta sice vzhledově motocykl vhodně doplňují,
ale z hlediska výhledu nejsou ideální, zvláště pro řidiče robustnější postavy.
To však není žádný problém protože na našem trhu jsou například velmi kvalitní
a přitom levná tuzemská zrcátka UNI z ASV Solnice. Ty jsme při této příležitosti
otestovali také. Zaujala nás natolik, že o nich píšeme na jiném místě podrobněji.
Opravdu zrcátka byla to jediné co nám při testech tohoto motocyklu vadilo.
Především na silnici se stalo Dandy nejoblíbenější pro naše zkušenější jezdce. Už
jeho zvuk působí velmi dobrým dojmem díky perfektně vyladěnému výfuku. Ten ostatně
má nejen příjemný zvuk ale i design. Všude, kde jsme byli, působil motocykl stejně
jako avantgardní Yamaha značnou pozornost. Reakce na samotný stroj byla takřka vždy
pozitivní. Jiné to už bylo s názvem Jawa union. Zatímco skalním patriotům dělalo
radost, že je motocykl se znakem Jawa konečně “opět ve hře”, její odpůrci tento
název přijímali s rozpaky, které pominuly teprve po bližším seznámení s motocyklem.
Dalším velmi důležitým kladem Dandy je levná údržba. Také zde je důsledně
uplatňován výborný poměr mezi cenou a užitnými vlastnostmi. Jenom pro zajímavost.
Například když “položíte Dandy na bok” a poškodíte plasty, opravdu nemusíte
truchlit. Zatímco přední bočnice stojí 384 Kč, zadní pak dokonce pouhých 171 Kč.
Brzdové destičky pak můžete pořídit v podnikové prodejně za 74 Kč, blikač pořídíte
za 145,50 Kč. I další součásti jsou v podobných cenových relacích.
Náš test zcela jasně prokázal, že po úspěších slabších modelů Dandy je
“stopětadvacítka” opět trefou do černého. Jak již bylo řečeno, je to stroj s
vynikajícím poměrem mezi cenou a výkonem. Je také konkurence schopný, což ukazuje
značný vývoz především do západní Evropy.
Zároveň se ale potvrdilo i to, že má tento motocykl velmi mizivou reklamu a že
jej při našich toulkách po středočeském a jihočeském kraji blíže prakticky nikdo
neznal. A to se domníváme, že je v době, kdy světový trh je relativně přesycen
dobrými výrobky, zcela neúnosné. Protože dnes podstatně více než kdy dříve platí,
jedna věc je dobrý produkt vyrobit, ale ještě důležitější je dostatečně na něj
upozornit.