Malé motocykly na našem trhu nabízí všichni velcí prodejci, takže konkurence je veliká,
ale ceny těchto lehkých strojů zejména pro mládež, které jsou určeny především, značně
vysoké. Je proto více než sympatické, že se na tato bitevní pole pustil srdnatě český
podnik a nabídl solidní stroj za velmi přijatelnou cenu. Nikoli však ošizenou chudinku,
ale poměrně důstojného soupeře renomovaných značek. To co proti nim nepatrně ztrácí na
designu či detailech konstrukčního či dílenského zpracování, bohatě nahrazuje právě cenou.
Motor Jikov České Budějovice (respektive pobočný závod 05 ve Vodňanech, kde motocykly
vyrábějí), nemusí mít obavy z neúspěchu. Jeho Dandy jde dobře na odbyt již dnes. Polovina
produkce směřuje na export na náročné trhy Německa (jako Sachs KX 50), Francie, Británie a
dalších zemí včetně Austrálie.
Protože se na našem území již nevyrábějí motory klasického zdvihového objemu 50 ccm (Babetta
je zastaralá a navíc již její výrobce také sídlí v "cizině", museli v Jikovu sáhnout po
zahraničním agregátu a rozhodli se racionálně. Zvolili osvědčený velkosériově vyráběný
a mnoha jinými staviteli padesátkových jednostopých vozidel používaný Fichtel & Sachs.
Nikoli však formou nákupu hotových motorů, ale jejich licenční výrobou, což podstatně
snížilo výslednou cenu. Výroba se teprve rozbíhá, ale v příštím roce by už mělo opustit
Vodňany asi 5.000 kusů, v dalších letech pak okolo 12.000 motocyklů ročně.
Technické údaje |
---|
motor |
Dvoudobý vzduchem chlazený svislý jednoválec Fichtel & Sachs s rozvodem pístem, mírně skloněný vpřed. Vrtání a zdvih 38 x 44 mm, zdvihový objem 49,9 cm3. Kompresní poměr 10:1. Největší výkon 4,6 kW při 8000/min., největší točivý moment 5,8 Nm při 7500/min. Karburátor Bing 21/21/127 s prům. difuzoru 19 mm. Mazání směsí 1:50. Elektronocké bezkontaktní zapalování VAPE, zapalovací svíčka Brisk N 14. Světelná civka 12 V/80 W. Akumulátor YUASA 12 V - 4,5 A.h. Na přání oddělené mazání. Mechanické spouštění nožní pákou. |
převodové ústrojí |
Primární převod ozubenými koly s šikmým ozubením 3,21. Mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni. Pětistupňová převodovka s postupným přímým řazením nožní páčkou. Převodové stupně 4,6 - 2,73 - 1,95 - 1,59 - 1,375. Sekundární převod částečně krytým řetězem 2,53. |
podvozek |
Dvojitý kolébkový rám svařený z ocelových trubek kruhového a čtyřhranného průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici s kapalinovým tlumením, zdvih kola 170 mm. Zadní kolo vedeno kyvnou vidlicí s jedinou centrální pružící jednotkou, kapalinovým tlumením, zdvihem kola 150 mm. Přední brzda kotoučová s kapalinovým ovládáním a prům. kotouče 220 mm. Zadní brzda bubnová s mechanickým ovládáním. Třípaprsková kola z lehké slitiny 1,6 x 17", pneu Sava 2,75 x 17. Palivová nádrž o objemu 6,5 l, z toho zásoba 2,2. |
rozměry a hmotnosti |
Délka 1950 mm, šířka 700 mm, výška 1070, výška sedla nad zemí 800 mm, světlá výška 240 mm, rozvor kol 1320 mm. Pohotovostní hmotnost 82 kg, užitečná hmotnost 150 kg. |
naměřené hodnoty |
Největší rychlost 87 km/h, se spolijezdcem (celkem 152 kg) 80 km/h, zrychlení 0 na 80 km/h (sólo) 16,5 s, spotřeba směsi 1:50 benzínu Natural s olejem Castrol TTS při rychlosti 60 km/h 2,2 l/100, po dobu testu 2,8 l/100 km. Úchylka rychloměru při 60 km/h +2% (indikováni 61,2). |
cena |
Základní 36.000 Kč (bez kapotáže), příplatek za metalízu 500 Kč, kapotáž (testovaná verze) 1.200 Kč, oddělené mazání 500 Kč. |