Jawa 50 Mosquito 585
Technické údaje |
Výrobce | Jawa |
Model | 50/585 Mosquito |
Motor | TOMOS |
Objem | 48,77 ccm |
Výkon | 3,8 kW (7500 ot/min) |
Točivý moment | 4,7 Nm (7250 ot/min) |
Převodovka | 5-ti stupňová |
Sekundární převod | řetěz |
Pohotovostní hmotnost | 78 kg |
Brzdy | vpředu: kotoučová vzadu: bubnová |
Max. rychlost | 75 km/h |
Jawa byla vyrobena v červnu 1995 a hned týden po opuštění týnecké továrny se podívala za
polární kruh do Norska. Cestou mi ale žrala svíčky a odrušené koncovky. Použitím krátké
gumové koncovky a svíčky NGK B9HS je po problémech. Pro mne bylo neobvyklé, že převodovka
má mezi každým rychlostním stupněm neutrál, vyžaduje to cit a trpělivost. Některé série
byly vybaveny pevnými plastovými blikači. Stačilo při procházení kolem neopatrně zavadit
a tělo blikače se ulomilo. Doporučuji neshánět originál, ale použít jiný s odpruženou
nožičkou. Ve snaze udělat motocykl co nejlevnější, byly použity tachometr a zadní lampa
z velkých Jaw. ze stylu jízdy je odvislá životnost brzdových destiček přední kotoučové
brzdy. Mně původní vydržely asi 8.000 km. Motor se musí mazat směsí. Olej používejte
kvalitní (ne M2T), alespoň trochu synteticky "podepřený". Z našich je to
Mogul TSF. Na tom je také závislá doba
dekarbonizace. U mě to bylo po cca 12.000 km. Spotřeba paliva se pohybuje v rozmezí
2,5 - 3 l/100 km.
Osobně Mosquito doporučuji jezdcům, kteří přemýšlí, mají cit a jsou technicky zruční.
Pak už jen hraje roli sympatie ke vzhledu tohoto motocyklu a cena. Nový stojí 38.000,- Kč
a ojetiny se pohybují kolem 20.000,- Kč.
|
Dandy 50
Technické údaje |
Výrobce | Motor Jikov |
Model | Dandy 50 |
Motor | SACHS |
Objem | 49,9 ccm |
Výkon | 2,6/4,1 kW (5700/7800 ot/min) |
Točivý moment | 5,5 Nm (7500 ot/min) |
Převodovka | 5-ti stupňová |
Sekundární převod | řetěz |
Pohotovostní hmotnost | 83 kg |
Brzdy | vpředu: kotoučová vzadu: bubnová |
Max. rychlost | 85 km/h |
Druhý z dvojice - Dandy - se začal vyrábět o rok později, tj. roku 1996 ve Vodňanech,
v podniku Motor Jikov. Líbivý motocykl s licenčním motorem Sachs vytvořil mladý
perspektivní kolektiv. Do dnešní doby prošel typ třemi inovacemi (stále k lepšímu) a
podnik dvakrát změnil název. Tento stroj je schopen nahradit na našich silnicích
dosluhující Pionýry a Simsony a nasadit tak určitou výšku laťky. Neviditelná ruka trhu
je však neúprosná a mně je líto, že se výroba přesouvá do Týnce nad Sázavou. Na stroji
jsem najel víc jak 20.000 km. Za tu dobu byly vyměněny dvě svíčky, praskla žárovka v
hlavním světlometu, prasklo lanko plynu a spojky, byl vyměněn jeden řetěz a dvoje brzdové
destičky, což je vlastně spotřební materiál úměrný počtu ujetých kilometrů. A tak než
řeknu, že jsem jen občas kýchnul do pneumatik předepsaný tlak, lil olej, benzín a jezdil,
musím prozradit, že jsem preventivně zapalovací cívku přemontoval pod sedlo. Dandy je
příjemný motocykl, dobře pérující a s účinnou přední kotoučovou brzdou. Maximální
rychlost 75 km/h při spotřebě kolem 2,6 l/100 km. motor je pružný a do určitého stoupání
nevadne. Když Dandymu dáte co potřebuje a vyloženě ho netýráte, odmění se vám
bezproblémovým provozem. Ti, co nejsou s výkonem spokojeni, si mohou pořídit kit Pollini
a to už je něco jiného.
V současné době se prodává Dandy Sport za 45.500,- Kč. Typ MJK se doprodává za 38.300,- Kč.
Ojetý lze získat už od 20.000,- Kč.
|
Dandy 50 Minarelli
Technické údaje |
Výrobce | Motor Jikov |
Model | Dandy 50 - MINARELLI |
Motor | Minarelli |
Objem | 49,7 ccm |
Výkon | 4,5 kW (8700 ot/min) |
Točivý moment | 4,2 Nm (8500 ot/min) |
Převodovka | 6-ti stupňová |
Pohotovostní hmotnost | 85 kg |
Max. rychlost | 90 km/h |
ostatní údaje jako Dandy 50 |
Třetí, nejkratší a zatím poslední seznámení s Dandym se uskutečnilo letos na podzim. Týden
jsem jezdil na vítězi čtenářské ankety o MOTOCYKL ROKU 99 v objemové třídě do 50 ccm -
Dandy 50 s italským motorem Minarelli. Vzhledově se neliší od posledních provedení Sport.
Dvoudobý, kapalinou chlazený motor má šest rychlostních stupňů a elektrický startér.
Vyvažovací hřídel má na svědomí, že nejsou tolik cítit vibrace. Příjemnou změnou je
vyvedení zámku řízení výše, takže odpadá šmátrání klíčkem kdesi u spodních brýlí.
Motor se musí točit a ve spojení se šestistupňovou převodovkou, dobrými pneumatikami a
účinnými brzdami jsem se moc hezky svezl. Maximální rychlost je v rozmezí 85 - 90 km/h.
Za týden jsem najezdil málo přes 1.000 km a spotřeba vyšla přes 4 l/100 km. Kdybych
se mohl vrátit do dob svých začátků, určitě bych šetřil, abych se v roce 2000 mohl vozit
na nejlepší české padesátce. Momentálně je za 54.600,- Kč.
|