Jawa 660 Sportard:
dobrá motorka, špatné jméno
Největší motocyklová továrna české historie, která v dobách dřívějších učila Japonce, jak se dělají motorky, dnes balancuje
nad propastí a naživu ji drží export zastaralých třistapadesátek do Ruska a na Kubu. Letos udělala týnecká fabrika první významný
krok k záchraně. Představila dlouho očekávanou novinku jménem Jawa 660 Sportard.
Před pár lety přišel první impulz k oživení Jawy v podobě modelové řady s motory Rotax 650. Začalo to modelem Clasic, pokračovalo
naháčem Style a později jsme se dočkali i cestovního endura Dakar, ze kterého vychází i poslední novinka.
Zatímco modely 650 poháněl motor krmený karburátorem, sportard je osazen novou jednotkou od firmy Minarelli s označením 660.
Ten najdeme například v Yamaze XT660. Agregát je léty prověřený, dostatečně výkonný a je tedy jen otázkou, jakou motorku se Jawě
podařilo okolo něj postavit.
Design motorky je na jawu docela odvážný, ke tváři spíše klasicky tvarovaných motorek z Týnce nad Sázavou možná tolik nesedí.
Příznivci značky by čekali spíše něco klasického, až retro.
Sportard se snaží tvářit sportovním dojmem, jde o jakési cestovní supermoto, tedy kříženec mezi silniční a krosovou motorkou,
což dokazují drátěná kola a malá kapotáž před řidičem. Kola jsou obuta do čistě silničních pneumatik a o jízdě v terénu nemůže
být řeč, i když po polňačce k chatě, nebo rybníku bez obav dojedete.
Dobrá výzbroj
Jawa vsadila na slušné komponenty, ať už jde o brzdy nebo podvozek. Bohužel ale také vyklízí skladové zásoby, při bližším průzkumu
tak najdete na moderní motorce za poměrně dost peněz díly z 20 let starého stroje – pod plasty je nádrž z Jawy 350, poznáte taky starou
ohavnou zátku brýlí a nedokonalé sváry. To trochu degraduje celkový dojem z motorky.
Po nastartování se ze dvou koncovek line celkem zajímavý zvuk jednoválce. Nechá se ochotně vytáčet a je cítit jeho sportovní charakter.
Pozice v sedle sportarda je příjemná, nic nikde netlačí a sedlo je akorát tvrdé, jen řídítka by mohla být o něco širší.
Rozjezd je celkem svižný a není problém dostat jawu na zadní. Geometrie řízení se konstruktérům rovněž povedla, motorka poslouchá
na slovo a v malých rychlostech se řídí velice předvídatelně. Ale ani rychlejší jízda není problém. Snesitelná cestovní rychlost
se pohybuje okolo 150 km/hod., dál už je motorka hodně nervózní.
Slušně pracují brzdy, nemají extra ostrý nástup, ale motorku vždy bezpečně a rychle zpomalí. Zajímavostí je rozhodně čtyřpístkový
brzdič na zadním kole. Tam většina výrobců dává maximálně dvoupístkový třmen. I se čtyřlístkem je ale zadní brzda poměrně slušně
dávkovatelná, i když je její účinnost opravdu zbytečně silná.
Matěj Oliva |
Skutrmania.cz pro iDNES.cz, 25. srpna 2011 |
Jawa 660 Sportard v číslech
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec SOHC se čtyřmi ventily, 660 ccm
Maximální výkon: 35.3 kW při 6 000 ot./min
Max. toč. moment: 57,5 Nm při 5 250 ot./min
Řazení nožní pákou, 5 rychlostních stupňů
Sekundární pohon řetězem
Délka × šířka × výška × rozvor: 2 100 × 760 × 1 250 × 1 500 mm
Výška sedla: 825 mm
Objem nádrže: 17 litrů
Hmotnost pohotovostní/užitná: 198/170 kg Základní cena: 168 500 Kč
|