logo Jawa Sáhnout si na dobrý nápad
Jawa 250 Californian a Four

   Před šesti lety skončil oficiální prodej JAWY 350/640 na trzích EU a továrna začala hledat způsob, jakým ji nahradit. Cestou nejmenšího odporu vznikl model Travel 250. Dnes, kdy JAWA hodlá bojiště malých kubatur úplně vyklidit, přinášíme test dalších čtvrtlitrových novinek. Jak je to možné? Díky skvělému nápadu dvou lidí mimo továrnu a pochopení jejího vedení.

Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Jawa 250
Že je to trochu složité? Asi ano, ale cesty od dobrých nápadů k jejich zhmotnění zpravidla nebývají bez potíží. Továrna JAWA využila při konstrukci modelu Travel 250 techniky a designu původní třistapadesátky, což je pochopitelné, ale některým zájemcům o JAWU se čtyřdobým dvouválcem to nestačilo. Toužili po vzpomínkách, po retru, po liniích tak důvěrně známých našim tátům i nám samotným. A jedním z nich byl i Vojtěch Blecha, lékař z Kolína. Šel, koupil a vzápětí hned rozřezal sériového Travela, aby vznikl první prototyp anebo řekněme raději „ideový návrh“ nového Californianu 250.

  Mates Moto Servis

   Dílna Martina Pavluse v Lošánkách byla druhou štací tohohle nápadu. Tady vzniká leccos a díky veteránům mají k retru blízko. A navíc, jde o oficiálního dealera motocyklů JAWA, takže hned po továrně asi druhé nejlepší místo, řekl bych. Tady vznikl další Californian a nedávno pak nová JAWA 250 Four, jejíž označení nemá poukazovat na čtyřválec, ale na optickou spřízněnost s modelem 634. Mezitím došlo v loňském roce na dohodu s mateřskou továrnou, která dodává do Lošánek nastrojená šasi s motorem a několik kusů fungl nových dvěstěpadesátek Californian se už prodalo do Belgie. Projekt je zatím dost mladý a už v tuhle chvíli jej začíná komplikovat výše zmíněné rozhodnutí JAWY vycouvat z produkce kubatur pod 660 cm3. Naplnění tohoto záměru by logicky znamenalo přerušení dodávek sestav do Lošánek.

  Jednoduše perfektní

   Nedůvěra. To je prvotní pocit, který zažije asi každý z nás, když zjistí, že tahle krása není produktem továrny, ale malého dealera bůhvíodkud. Zčásti i proto jsme byli zvědaví, co uvidíme a uslyšíme, když se do Lošánek zajedeme podívat.
   Čekají nás tady hned čtyři kousky – po páru dva Californiany a dvě „Čtyřky“, tedy pokaždé nová a starý vzor. Califa se čtyřdobým dvouválcem čínského původu navíc zdobí i výfukové koncovky a la Norton. Hned na první pohled je zřejmý perfektní finiš a lak. Čtyřku zdobí navíc stylové prachovky na přední vidlici a její nádrž je vyrobená z nových výlisků pocházejících z továrny JAWA. Díky jejímu spodnímu klenutí působí silueta Fourky uceleným dojmem, mohutnějším nežli vedle stojícího Californianu, jehož nádrž pochází z Indie (z modelu 250/590).
   Čím víc na 250 Four koukám, tím se mi líbí víc. Jediné, co bych na obou strojích klidně oželel (a pánové Pavlus i Blecha to vidí podobně), jsou chromovaná víka a kryty hlavy. Z nich na sto metrů sálá původ jinak povedeného motoru.
   A o ten jde vedle designu především. Poprvé jsem měl možnost jej okusit v prototypu JAWY 250 Travel někdy v létě 2007 a do úsměvu jsem měl tehdy docela daleko. Mezitím se ale přišlo na to, jak z něj dostat celkem hezký výkon a jeho spolehlivost už řada majitelů prověřila. OK, takže víme, že to jede kolem 3 l/100 km, má to docela dospělý zvuk, udrží to cestovní stovku (s delším sekundárním převodem od úpravce) a že jezdí exempláře s najetými 30 000 km. To není špatné. A jak že je to s legislativou? Přestavbou v Mates Moto se nemění nic z technické specifikace Travelu 250, takže se maximálně může jednat o změnu barvy v TP.

  Radost

   Výfuky Californianu se vám na volnoběh snaží vnuknout dojem, že sedláte půllitra. Dvojice rovnotlakých karburátorů reaguje bez ohledu na dosažené otáčky a díky pětistupňové převodovce je odpich příjemně živý. Nabízí se srovnání s třistapadesátkou 640 – není to sice úplně fér, ale někoho to může jistě zajímat. Tak předně vychází čtyřtakt paradoxně pocitově lehčí. Zrychlení dvěstěpadesátky je živější nežli u sériové „bučící“ třindy, o spotřebě ani nemluvím. Vibrace tu nějaké jsou, ale na masáž dvoudobé 640 to nemá. V nejvyšší rychlosti (kterou jsme ovšem neměli možnost porovnat) bude dobře smontovaná třistapadesátka asi o chlup vpředu, ale přičteme-li k tomu ještě jízdní komfort (i ve dvou) a pětistupňovou převodovku, nebude topspeed asi nejdůležitějším kritériem. Ostatně i zcela novou 350/640 vám v Lošánkách dokážou nabídnout, samozřejmě včetně „papírů“! Za nějakých 55 000 Kč. Zakázková stavba Californianu nebo Fourky vychází asi na 75 000 Kč, což se mi za první skutečný český „café racer“ nezdá hodně. A už vůbec ne po tom, co jsem měl možnost je vyzkoušet. Retro dvěstěpadesátek, které upalují, dobře brzdí, nežerou a navíc skvěle vypadají, tu za ty peníze zase tak moc nenajdete. A navíc, jestli je zdroj komponentů z JAWY omezen na desítky kusů, je už teď jasné, že jde o celkem dobře uloženou investici.


Pavel Suchý, foto: Jan Dvořáček
Supermoto 5/2012


Martin Pavlus, Mates Moto: Chtělo by to něčím pohnout!

Nevelká, ale o to útulnější dílna v Lošánkách u Kolína něco pamatuje, stejně jako veterány a díly na ně, které na nás vyhlížejí z regálů. Na zadní lavici stojí Jawa Rumpál před dokončením renovace, na té přední pak „čtyřka“ v nálezovém stavu. Je vidět, že tady se motorkám věnují už hodně dlouho…

Jak dlouho jste dealerem JAWY?
Tři, čtyři roky. Moc dlouho zase ne.

A jaké to je být prodejcem značky v potížích?
Už je to výrazně lepší, než to bylo, ale že by to bylo zrovna jednoduché, to určitě není.

Prodej ani servis JAWY vás přece nemůže uživit…
To taky neuživí! (smích) Drží nás renovace a zájem o staré motorky. A teď by snad mohl i tenhle nápad…

Kolik jste toho už udělali?
Celé je to vlastně staré asi rok, takže jen pár kousků, které šly do Belgie. Ten nápad vznikl v hlavě tady Berta (MUDr. Blecha, pozn. redakce. I ta „Fourka“, která se narychlo dodělávala před letošní výstavou, je z jeho hlavy.

Ten motocykl ale není úplně nový, ten má něco najeto, i když lak na to nevypadá.
Tenhle stroj byl dříve Bertovým Califem, takže má asi tři tisíce. Lak je samozřejmě nový. Za jeho kvalitou je Mistr Lakýrník pan Ptáčník z Ledče nad Sázavou, kterému ještě za ten předvýstavní fofr patří naše poděkování!

Byli jste na Motocyklu v pražských Holešovicích, jaké byly ohlasy „lidu“?
Lidem se to, až ne věčné a nenapravitelné kverulanty, hodně líbilo. Málokdo hned chápe, že jsou to zakázkové stavby, nikoliv aktivita továrny.

Ta, pokud je nám známo, se chystá tuhle kubaturu opustit. Je to prostor pro vás?
Moc tomu nerozumím. Odříznou padesátky, dvácy, dvěstěpadesátky, třistapadesátky nechají vyrábět někde venku…a co tam budou dělat? Naštěstí se tam už něco pohnulo. Konkrétně v Jiřím Kraftovi má tenhle nápad oporu. Náhled továrny na tenhle projekt se teď dost zlepšil.

A jak je to s homologací a s papíry? Zákazník dostane za své peníze kompletní službu anebo ještě musí někde něco dovyřizovat?
Takhle, jak to tady stojí, na značkách a s doklady, nová motorka – to celé je i s prací za 75 000 korun. Technicky je to pořád JAWA 250 Travel, tam se nic nemění. Osvětlení a další použité věci jsou schválené a zbytek nemá na schválení vliv.

A co nová třistapadesátka? To prý tady rovněž umíte? Jak je to možné?
JAWA model 350/640 samozřejmě pořád dělá, jenomže u nás se to nesmí od roku 2006 prodávat. Jedině jako náhradní díl. Takže je nutné mít anebo sehnat doklady od 350/638-640 a na ně se dá legálně přihlásit úplně nová třistapadesátka s oilmasterem, což přijde na něco málo přes padesát tisíc…

Takže „pětapade“ za „třipade“? To je pro mlaďochy docela pěkná nabídka…
Ne, ne! Tohle žádní mladí nekupují, naopak! To zajímá z nostalgie spíš lidi od čtyřiceti výš.

Tak ještě, že jsou. Děkujeme za rozhovor.