logo Jawa Dočkáme se na jaře nové Jawy?

   V dubnu letošního roku jsme otiskli fotografie prototypu Jawy 660 Vintage. Sériovou výrobu zatím týnecká fabrika nepotvrdila, ale motocyklovým světem se už šíří informace o dalším modelu našeho tradičního výrobce.

Vizualizace od Oberdana Bezziho. Takto určitě nová Jawa vypúadat nebude

  Přísná norma Euro 4 si vyžádala řadu obětí ze světové motocyklové produkce a nevynechala ani Jawu, která se dostala do složité situace. V současné době jsou totiž v její nabídce už jen dva motocykly, nesmrtelná dvoudobá třistapadesátka a čtyřtakt 660, a oba jsou na štíru s evropskými normami. "Třipade" se daří prodávat jen díky nejrůznějším výjimkám a skulinkám v zákonech a velká 660 splňuje "pouze" Euro 3, tudíž se vlastně jedná o doprodej. Doufejme, že společnost ještě stihne uvést do prodeje avizovaný model 660 Vintage.
   Jawa proto potřebuje rozšířit nabídku o další modely. A právě v posledních dnech a týdnech se často hovoří o chystaném mopdelu s motorem o objemu kolem 400 kubíků. Po nedávných informacích, že Jawa pronajala své logo společnosti Mahindra, by se nabízelo spojení právě s tímto indickým výrobcem snad všeho motorového. Mahindra opravdu ve svém portfoliu má model Mojo s kapalinou chlazeným jednoválcem o objemu 295 ccm. Jenže tenhle stroj nesplňuje Euro 4, takže se víc mluví o jiné značce z dálného východu, totiž o čínské Shineray. Ta vyrábí hned několik desítek modelů motocyklů včetně retro biku s jednoválcovou čtyřstovkou, která je kopií Hondy. Pokud se tedy kvalita kopie přiblíží originálu (a Číňané když chtějí, tak to umějí), skrývá se v tomto stroji velký potenciál. A co víc, splňuje Euro 4, takže jeho prodeji na evropských trzích nic nebrání. Jen pro přiblížení, norma Euro 4 nejenže zpřísňuje emise, ale pro její splnění musí být motocykl například vybaven ABS a mít pod kontrolou třeba i výpary paliva z nádrže (Shineray to řeší přes box s aktivním uhlím na boku motocyklu).
   Pokud tedy Jawa sáhne po tomto motocyklu nebo jeho komponentech, je otázkou, jak s ním naloží. Podle tendencí z posledních let by se pravděpodobně jednalo o retro bike vycházející z některého z tradičních modelů týnecké fabriky. Když se k tomu přidá zajímavá cenová politika, na domácím trhu by motocykl mohl zabodovat.
   Složitější to bude s exportem. Shineray totiž tento motocykl dodává i jiným výrobcům řady zemí světa. Například v Polsku se prodává pod značkou Romet a v Anglii jako Mash. Stejně tak už je i v nabídce francouzkého nebo australského "výrobce", povětšinou jen s minimálními úpravami (pokud vůbec nějakými.
   Oficiální stanovisko Jawy se nám získat nepodařilo, nezbývá tedy než čekat a doufat. Jen ať se neopakuje situace z letošního veletrhu Motocykl, na který týnecká fabrika chtěla přivézt model 660 Vintage, ale nakonec její stánek zůstal prázdný.

Petr Pour, ČMN 22.prosinec 2016

S velkou pravděpodobností poslouží za základ Shineray XY 400 Classic