Do Dakaru a zpět
Jawa 125 Dakar
V jawském segmentu stopětadvacítek tu vedle sebe stojí hned několik příbuzných modelů se stejným jednoválcovým
čtyřdobým, vzduchem chlazeným motorem asijské provenience. Tím posledním v řadě byl malý Dakar, vyráběný od roku 2004.
Vedle nejprodávanější Dandy, vhodné především na asfalt, představila Jawa model Sport se zdviženým předním blatníkem,
většími zdvihy, předním devatenáctipalcovým, dráty vypleteným kolem a malinko pozměněnými plasty přední masky. Když týnečtí
tvůrci přidali ještě trochu plastu navíc a obuli pneumatiky Mitas s hrubším vzorkem, spatřil světlo světa právě Dakar. Jakkoliv
se zdálo, že týnečtí nejsou co do fantazie při vymýšlení jména nijak pevní v kranflecích, Dakar si po cestě Jardy Šímy
po asistenčních trasách dakarské rallye své jméno zasloužil. Rok po malém Dakaru se v Týnci představil i Dakar 650
s jednoválcovým, kapalinou chlazeným starším motorem Rotax, ale to už je docela jiná historie.
Jawa je srdeční záležitost
Hodnotit produkci domácí Jawy je skoro vždycky tak trochu konec tanec na tenkém ledě. Jawa je srdeční záležitost
mnoha generací, zažila slavná léta, ale i smutné propady. Dnešní Jawa, jakkoliv je ve světě jedné stopy někdy směšná, si naši
úctu stále zaslouží a budeme jí logicky stále držet palce. Ano, malý Dakar hlavně Šímovou zásluhou dojel do dakaru, přesto
nevyvrátil mnohé kritické ohlasy. I přes tuhle náročnou anabázi nešlo o nic jiného než o motocykl vhodný hlavně do rukou
začínajících motocyklistů. A jako takový zase nebyl až tak špatný.
Když dotáhnete všechny šroubky
Základ podvozku pochází ze silničního, a ne terénního motocyklu, a také ostatní výbava příliš nepřipomíná enduro
určené k dálkovému off-road cestování. Vepředu najdete devatenácti-, vzadu šestnáctipalcové kolo, zdvihy jsou sice vyšší než
na Dandyně, ale rozhodně mají daleko ke skutečnému enduru. Nádrž na 6,5 litru také není nejvhodnější velikosti pro delší
cesty. Pořád tu je vidět základ původní vodňanské Dandy.
Vzduchem chlazený motor pochází z licencně vyráběného a několik desetiletí starého jednoválce Honda CB. Výkon je kolem třinácti
koní. Jawa samozřejmě sáhla po licencním motoru z cenových důvodů. Tím pádem mohla jít cenovka pod japonskou konkurenci,
na ryze čínskou nabídku však nedosáhla. Šestnácti- a sedmnáctiletým jezdcům Jawa každopádně nabídla lehký a hbitý motocykl
se spolehlivým čtyřdobým motorem a slušnými kotoučovými brzdami vepředu i vzadu. Vevyšších otáčkách se však dostavovaly
známé vibrace přenášené především do stupaček.
A pak, nový motocykl by spíš takový polotovar než hotový a připravený stroj. O uvolněných šroubcích a matičkách, prasklých
žárovkách a vypadlém výfuku se vyprávějí celé zkazky. Je však velice pravděpodobné, že všechny ty malé neduhy byly předchozími
majiteli už dávno do velké míry odstraněny, a tak se z Dakaru i dalších jeho příbuzných modelů staly docela použitelné motocykly
pro každodenní dojíždění do školy nebo do zaměstnání.
Skutečně až do dakaru
Cenově i kvalitativně jde o rozumnou střední cestu. O poměrně zdařilého křížence číňana a Jawy za rozumnou cenu.
Nevěříte? Přečtěte si tedy slova toho nejpovolanějšího, Jaroslava Šímy, který s malým Dakarem absolvoval více než 6200 km
dlouhou cestu ke svému oblíbenému Růžovému jezeru: "Z týnecké fabriky až do dalekého Dakaru - tak vypadal můj plán na prověření
novinky v lednu 2005. Když malý motocykl, osedlán dlouhým a těžkým Šímou, navíc obtěžkán několika zavazadly, vyrazil z Barcelony
vstříc Africe, dával mu naději nařežitímálokdo. už při převzetí motocyklu mě zaskočila nedůvěra zaměstnanců, ne ve mne, ale v to,
co vyrábějí. Hlava se mi začala plnit katastrofickými předpověďmi od rozpletených kol přes výměnu brzdových destiček a kotoučů
každých 2000 km až po každodenní dolévání poloviny olejové náplně. Po osmadvaceti kilometrech se začaly naplňovat černé chmury.
Začalo to prasklým náhonem rychloměru, večerní jízdy byly ve znamení výměn žárovky zadního světla a kapotáž opouštět šroubky
zajišťující její celistvost. Po opravě všech závad a dotažení šroubků jsem se na cestu opravdu vydal. Počítal jsem mimo poruchu
motoru snad se vším. Výsledkem byla absolutně bezstarostná jízda. Ani jediný povolený šroubek. S prachem a saharským pískem
se jednoduchý molitanový vzduchový filtr vyrovnal bez úhony. To byl vedle napínání řetězu jediný servisní úkon, který jsem
cestou prováděl. Při minimální údržbě, pouze s vytřeseným hlavním stojánkem, spečeným bajonetem zadní žárovky a spotřebě 4,2
l/100 km. K tomu není co dodat..."
Text: Ivo Helikar |
ČMN 23/2013 |
Jawa 125 Dakar |
motor |
typ | čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec |
rozvod, ventilů na válec | OHC, 2 |
zvihový objem | 124 cm3 |
vrtání x zdvih | 56,5 x 49,5 mm |
výkon | 9,4 kW (12,8 k)/8200 1/min |
točivý moment | 9,2 Nm/7000 1/min |
kompresní poměr | 9:1 |
plnění motoru | karburátor Scheng-Wey-PD3 |
mazání | tlakové oběžné |
zapalování | elektronické |
spouštění | nožní/elektrické |
převody |
spojka | vícelamelová v oleji |
převodovka | pětistupňová |
sekundární převod | řetězem |
podvozek |
rám | jednoduchý, trubkový z oceli |
přední odpružení | teleskopická vidlice, zdvih 170 mm |
zadní odpružení | centrální, seřiditelné, zdvih 150 mm |
přední brzda | 1x kotouč, průměr 220 mm |
zadní brzda | 1x kotouč, průměr 180 mm |
přední pneumatika | 2,75 X 19 |
zadní pneumatika | 3,5 x 16 |
rozměry a hmotnosti |
rozvor | 1330 mm |
výška sedla | 830 mm |
palivová nádrž | 6,5 l |
pohotovostní hmotnost | 103 kg |