logo Jawa Do Dakaru a zpět
Jawa 125 Dakar

  V jawském segmentu stopětadvacítek tu vedle sebe stojí hned několik příbuzných modelů se stejným jednoválcovým čtyřdobým, vzduchem chlazeným motorem asijské provenience. Tím posledním v řadě byl malý Dakar, vyráběný od roku 2004.

Jawa 125 Dakar

  Vedle nejprodávanější Dandy, vhodné především na asfalt, představila Jawa model Sport se zdviženým předním blatníkem, většími zdvihy, předním devatenáctipalcovým, dráty vypleteným kolem a malinko pozměněnými plasty přední masky. Když týnečtí tvůrci přidali ještě trochu plastu navíc a obuli pneumatiky Mitas s hrubším vzorkem, spatřil světlo světa právě Dakar. Jakkoliv se zdálo, že týnečtí nejsou co do fantazie při vymýšlení jména nijak pevní v kranflecích, Dakar si po cestě Jardy Šímy po asistenčních trasách dakarské rallye své jméno zasloužil. Rok po malém Dakaru se v Týnci představil i Dakar 650 s jednoválcovým, kapalinou chlazeným starším motorem Rotax, ale to už je docela jiná historie.

Jawa je srdeční záležitost
  Hodnotit produkci domácí Jawy je skoro vždycky tak trochu konec tanec na tenkém ledě. Jawa je srdeční záležitost mnoha generací, zažila slavná léta, ale i smutné propady. Dnešní Jawa, jakkoliv je ve světě jedné stopy někdy směšná, si naši úctu stále zaslouží a budeme jí logicky stále držet palce. Ano, malý Dakar hlavně Šímovou zásluhou dojel do dakaru, přesto nevyvrátil mnohé kritické ohlasy. I přes tuhle náročnou anabázi nešlo o nic jiného než o motocykl vhodný hlavně do rukou začínajících motocyklistů. A jako takový zase nebyl až tak špatný.

Když dotáhnete všechny šroubky
  Základ podvozku pochází ze silničního, a ne terénního motocyklu, a také ostatní výbava příliš nepřipomíná enduro určené k dálkovému off-road cestování. Vepředu najdete devatenácti-, vzadu šestnáctipalcové kolo, zdvihy jsou sice vyšší než na Dandyně, ale rozhodně mají daleko ke skutečnému enduru. Nádrž na 6,5 litru také není nejvhodnější velikosti pro delší cesty. Pořád tu je vidět základ původní vodňanské Dandy.
   Vzduchem chlazený motor pochází z licencně vyráběného a několik desetiletí starého jednoválce Honda CB. Výkon je kolem třinácti koní. Jawa samozřejmě sáhla po licencním motoru z cenových důvodů. Tím pádem mohla jít cenovka pod japonskou konkurenci, na ryze čínskou nabídku však nedosáhla. Šestnácti- a sedmnáctiletým jezdcům Jawa každopádně nabídla lehký a hbitý motocykl se spolehlivým čtyřdobým motorem a slušnými kotoučovými brzdami vepředu i vzadu. Vevyšších otáčkách se však dostavovaly známé vibrace přenášené především do stupaček.
   A pak, nový motocykl by spíš takový polotovar než hotový a připravený stroj. O uvolněných šroubcích a matičkách, prasklých žárovkách a vypadlém výfuku se vyprávějí celé zkazky. Je však velice pravděpodobné, že všechny ty malé neduhy byly předchozími majiteli už dávno do velké míry odstraněny, a tak se z Dakaru i dalších jeho příbuzných modelů staly docela použitelné motocykly pro každodenní dojíždění do školy nebo do zaměstnání.

Skutečně až do dakaru
  Cenově i kvalitativně jde o rozumnou střední cestu. O poměrně zdařilého křížence číňana a Jawy za rozumnou cenu. Nevěříte? Přečtěte si tedy slova toho nejpovolanějšího, Jaroslava Šímy, který s malým Dakarem absolvoval více než 6200 km dlouhou cestu ke svému oblíbenému Růžovému jezeru: "Z týnecké fabriky až do dalekého Dakaru - tak vypadal můj plán na prověření novinky v lednu 2005. Když malý motocykl, osedlán dlouhým a těžkým Šímou, navíc obtěžkán několika zavazadly, vyrazil z Barcelony vstříc Africe, dával mu naději nařežitímálokdo. už při převzetí motocyklu mě zaskočila nedůvěra zaměstnanců, ne ve mne, ale v to, co vyrábějí. Hlava se mi začala plnit katastrofickými předpověďmi od rozpletených kol přes výměnu brzdových destiček a kotoučů každých 2000 km až po každodenní dolévání poloviny olejové náplně. Po osmadvaceti kilometrech se začaly naplňovat černé chmury. Začalo to prasklým náhonem rychloměru, večerní jízdy byly ve znamení výměn žárovky zadního světla a kapotáž opouštět šroubky zajišťující její celistvost. Po opravě všech závad a dotažení šroubků jsem se na cestu opravdu vydal. Počítal jsem mimo poruchu motoru snad se vším. Výsledkem byla absolutně bezstarostná jízda. Ani jediný povolený šroubek. S prachem a saharským pískem se jednoduchý molitanový vzduchový filtr vyrovnal bez úhony. To byl vedle napínání řetězu jediný servisní úkon, který jsem cestou prováděl. Při minimální údržbě, pouze s vytřeseným hlavním stojánkem, spečeným bajonetem zadní žárovky a spotřebě 4,2 l/100 km. K tomu není co dodat..."

Text: Ivo Helikar ČMN 23/2013

Jawa 125 Dakar
motor
typčtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec
rozvod, ventilů na válecOHC, 2
zvihový objem124 cm3
vrtání x zdvih56,5 x 49,5 mm
výkon9,4 kW (12,8 k)/8200 1/min
točivý moment9,2 Nm/7000 1/min
kompresní poměr9:1
plnění motorukarburátor Scheng-Wey-PD3
mazánítlakové oběžné
zapalováníelektronické
spouštěnínožní/elektrické
převody
spojkavícelamelová v oleji
převodovkapětistupňová
sekundární převodřetězem
podvozek
rámjednoduchý, trubkový z oceli
přední odpruženíteleskopická vidlice, zdvih 170 mm
zadní odpruženícentrální, seřiditelné, zdvih 150 mm
přední brzda1x kotouč, průměr 220 mm
zadní brzda1x kotouč, průměr 180 mm
přední pneumatika2,75 X 19
zadní pneumatika3,5 x 16
rozměry a hmotnosti
rozvor1330 mm
výška sedla830 mm
palivová nádrž6,5 l
pohotovostní hmotnost103 kg