Enduro na scénu
Jawa 650 Dakar
Týnecká Jawa plní sliby. Co rok, to nový model. Projekt motocyklu nové generace se čtyřdobým motorem
odstartoval Classic, následoval Style a nyní přichází na scénu poslední z plánované řady - enduro JAWA
650 DAKAR.
Škoda jen, že celá řada nemohla být představena v opačném pořadí. Začít před třemi roky endurem, jinak by
se navazovalo na slavné tradice. Všechny ty úspěšné Šestidenní, soutěžní endura a díky Pavlu Ortovi nakonec
i dakarský speciál? Důležité ale je, že enduro je na světě, a vy máte nyní možnost se s ním na stránkách
svého oblíbeného Supermota seznámit v exkluzivním jízdním testu. První fotografie v Supermoto katalogu
vyvolala obrovskou vlnu zájmu i následných diskusí, a tak jsem se po krátkém svezení s modrým strojem
s výrobním číslem 0001 rozhodl osedlat a podrobit testu druhé enduro, které najíždí kilometry v jízdních
zkouškách. Po oficiálním představení na jarní výstavě Motocykl 2006 bude již velký Dakar v prodejní síti
a já věřím, že právě model určený k dobrodružnému cestování najde v řadách příznivců Jawy své zájemce.
Nezaměnitelná image
Již první pohled prozrazuje, že byl využit zdařilý design modelu Style. Odpovědí na trubkovou
podsedlovou část je přední kapotáž, laděná ve stejném stylu. Podmínkou úspěchu endura bylo použití centální
jednotky s přepákováním. Slovo dostala plně nastavitelná jednotka Bitubo. Ta poskytuje zdvih v ose kola 170 mm.
Odlišná je i zadní prostorová vidlice, která ve zkouškách vykazovala značnou tuhost, a potvrzují to i jízdní
pocity. Přední teleskopickou vidlici Paioli znáte ze Stylu, zdvih té na Dakaru činí 155 mm. Už slyším nářky:
"To jsou zdvihy pro enduro?" Zalistujte však technickými údaji a srovnávejte. Obdobné zdvihy má u kategorie
cestovní enduro i konkurence a více než tabulkové údaje jsou důležité pocity. A právě pocit, a to velmi dobrý,
mám z kvalitních italských duralových ráfků Radaelli. Přední má rozměr 19", zadní sedmnáctka je obuta do pneu
Mitas E-08 šíře 140, alternativně se však počítá se stopadesátkou Metzeler Tourance, která zdobí modrý prototyp.
Dobře si dovedu představit jiné přední kolo a obutí a cesta Jawy mezi motardy je otevřena.
Kdo u modelu Style toužil po 2 kotoučích, má je u Dakaru k dispozici. Dva dvoupístkové plovoucí
třmeny Grimeco brzdí každý svůj kotouč o průměru 320 mm. Zadní plovoucí dvoupístek nese značku AJP, kotouč má
220 mm.
Zajímavým a zcela osobitým designérským prvkem je použití trojice polyeliptických světel, vyčnívajících
z ostře řezaného štítku. Světla jsou osazena halogenovými žárovkami H3. Za štítkem najdete kruhový rychloměr
a otáčkoměr, panel s kontrolkami dozná ještě změn, stejně jako naladění multifunkčního digitálního přístroje.
Momentálně ukazuje celkové kilometry, dva denní počítače a napětí v elektrické síti.
Starý dobrý známý
Čtyřventilový jednoválec Bombardier Rotax jsem si nechal úmyslně nakonec. Osvědčený motor se objevuje
beze změn i zde. jeho výkon 50 k přenáší na rozetu "O" kroužkový řetěz rozměru 530. Duralová rozeta ale působí
velmi těžce! Zasloužila by si dynamičtější tvary, které by ji odlehčily i opticky.
To už ale nasedám, spíše by se hodilo říci nalézám, protože výškou sedla je Jawa 650 Dakar nekompromisním
endurem. Z jízdy však nečekejte žádné radikální soudy. Pro zimní jízdu na rozbahněném poli ani po přemrzlé klouzající
trávě nejsou jinak perfektní pneu Mitas E-08 to pravé, zato na byť prochladlé silnici se dostavily první solidní
pocity z jízdy. V určité fázi mi průběh motoru i chování motocyklu připomněl starého dobrého Biga nebo výbušné
Pegasu. Ale více si řekneme až na jaře. Bezproblémový start se potvrdil jak u studeného, tak i u teplého motoru.
Převodovka má díky sekundárnímu převodu krátkou a silnou jedničku, zato dvojka si to užívá pěkně dlouho. Ani jeden
problém s vyřazením neutrálu, zato nemile překvapil spínač pohotovostního stojanu. Po vyjetí z garáže by nabylo
možné nechat nastartovaný motor pro jeho prohřátí, ale s touto změnou se pro sériovou výrobu počítá.
Kryt motoru, nikoli z plastu, ale z pevnějšího laminátu, je vlastně jenom krytem výfukových kolen.
Po spojení do trubky, která prochází pod motorem (zde se uvažuje též o zakrytí) pokračuje výfuk k objemné
dvoukomorové koncovce. U modelu Classic jsem byl její odpůrcem, na modelu Style jsem jí toleroval, zde mi konečně
připadá její umístění pod sedlem odpovídající. Příjemná jsou oválná zrcátka, i když s menší plochou, je v nich
vidět a kloub zajišťující jejich nastavení drží!
Vstříc dálkám
Dobrou zrávou je jistě i to, že na motocyklu nenajdete součástku, která by pocházela z Dálného východu.
Již dnes se taky počítá s dodáváním nejrůznějších doplňků, jako třeba s širšími řidítky, krytem motoru a cestovními
kufry.
Brzy tedy uvidíme, co udělá tato informace s vámi, milovníky dálek, kteří je touží zdolávat na českém
motocyklu. Osobně jsem velmi rád, že malý osminkový Dakar, v jehož sedle jsem zdolal po asistenčních trasách
spolu s dakarskou kolonou trať legendárního pouštního maratonu, dostal velkého bratra. Pro příští cestu do Dakaru
tak mám alespoň ve výběru motocyklu naprosto jasno.
Text: Jaroslav Šíma, foto: Ivo Helikar |
Supermoto 2/2006 |
Jawa 650 Dakar |
motor |
typ | čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec |
rozvod, ventilů na válec | 2x OHC, 4 |
vrtání x zdvih | 100,0 x 83,0 mm |
zvihový objem | 652 cm3 |
výkon | 48 k/6500 1/min |
točivý moment | 57 Nm/5000 1/min |
kompresní poměr | 9,7:1 |
plnění motoru | karburátor Bing |
mazání | tlakové oběžné |
zapalování | elektronické |
spouštění | elektrické |
převody |
spojka | vícelamelová v olejové lázni |
převodovka | pětistupňová |
sekundární převod | O-kroužkovým řetězem |
podvozek |
rám | trubkový uzavřený ocelový |
přední odpružení | teleskopická vidlice Paioli |
zadní odpružení | centrální nast. jednotka Bitubo |
přední brzda | 2 x 320 mm, dvoupístkový třmen |
zadní brzda | 1 x 220 mm, dvoupístkový třmen |
přední pneumatika | 100/90-19 |
zadní pneumatika | 140/80-17 |
rozměry a hmotnosti |
rozvor kol | 1518 mm |
výška sedla | 840 mm |
palivová nádrž | 17 l |
hmotnost bez náplní | 198 kg |
cena | 169.000 Kč |