Poslední typ Jawy Pionýr se přestal vyrábět na začátku 80. let. Dodnes jich na českých silnicích jezdí
v různých provedeních údajně kolem 50 tisíc. V na jarní výstavě Motocykl a v září v Národním technickém
muzeu se veřejnosti představil nový motocykl s logem slavné značky české motocyklové historie. Jawa zase
tady. V nové, moderní, a přesto důvěrně známé podobě.
Půl století poté, co se v tehdejším Československu začal vyrábět malý motocykl Pionýr (lidově přezdívaný
též "Fichtl", či "pařez" - podle tvaru sedadla, "pincek" apod.) vyjíždí motoristická legenda opět na české
silnice v nové reinkarnaci. Tentokráte ovšem z daleké Asie. Přesněji řečeno, díly na motocykl se vyrábějí
v Číně a montují ho v Opavě. "V Číně jsou nejnižší výrobní náklady, ostatně všechny velké firmy dneska
vyrábí tam. Jde o nejmodernější fabriku, která byla postavena v loňském roce za 100 miliónů dolarů,"
vysvětluje Pavel Brída, šéf opavské firmy Motoscoot, která je největším českým dovozcem malých motocyklů,
proč zvolil k výrobě Pionýra "říši středu".
NÁVRAT LEGENDY
Nápad oživit výrobu dostal Pavel Brída na počátku letošního roku, a během následujících šesti měsíců se
ho podařilo realizovat. "První pionýr byl vyroben v roce 1956. Proto byla letos příhodná doba," konstatuje.
"V lednu 2006 začal Motoscoot spolupracovat s Jawou Týnec, jednali jsme dlouhou dobu o pronajmutí ochranné
známky a nakonec jsme podepsali licenční smlouvu." Během necelých dvou měsíců byl vyroben funkční vzorek,
a v březnu letošního roku se první kus pionýra představil na výstavě Motocykl 2006, a o měsíc později už
byla zahájena výroba New Pionýra v Číně. V září zahájila firma jeho prodej na českém trhu.
Zájem o retro-motockyl je značný - podle Pavla Brídy dostala firma první objednávky už na začátku června
a nedočkaví zákazníci hned za ně složili zálohu. Ti se modernizované verze legendární české motorky dočkají
nejdříve, podobně jako ti, kdo si objednali stroje z limitované série 555 kusů. Jejich zakázky se vyřizují
nyní přednostně, poté začnou dodávky sériových strojů. Sériový výrobek stojí necelých 29 tisíc korun, za
motorku z limitované řady v počtu 555 kusů zaplatí zájemci zhruba o deset tisíc korun více. Speciální
provedení je pojato moderněji, má např. lak s metalízou, limitovaná edice prvních 555 kusů je v originální
"jawácké" barvě se zlatou linkou a replikou hnědého původního sedla. New Pionýr se nabízí už i v Japonsku,
Motoscoot plánuje i prodej v západní Evropě a v Rusku. Prioritním však byl podle Pavla Brídy jeho návrat
na český trh.
PIONÝR PRO NOVÉ STOLETÍ
Nový pionýr je však na rozdíl od svého předchůdce vybaven čtyřtaktním motorem značky Honda o výkonu 3,6 koní,
má čtyřstupňovou převodovku a elektrický startér. Technická specifikace na webu výrobce uvádí jeho následné
základní charakteristiky: jednoválcový vzduchem chlazený čtyřtakt, výkon 2,6kW/ 8600ot/min, homologace:
euro 3 (nejpřísnější norma), zapalování C.D.I. bezkontaktní, převodovka manuální (4 rychlostní), rozměry:
1780mm x 670mm x 980mm, váha (poh.) 76 kg, reál. spotřeba 1,4 lt/100km (BA-95N) rám jednosedadlový typ, objem
nádrže 2,8 lt (včetně rezervy 0,8 lt), brzdy obě čelisťové, akumulátor 6V - 4 Ah, max. rychlost 62km/hod
(podle informací výrobce dokáže jet však až i 80 km/hod).
Původní Jawa 50 "pařez" měl naležato umístěný dvoutaktní jednoválec o zdvihovém objemu 49,8 cm3 (N 38 x 44),
výkon 1,18 kW (1,6 PS) při 5000 ot. za min, kompresní poměr 6,6:1, karburátor Jikov 2912. Mazání motoru
se provádělo mastnou směsí, příměsí oleje do benzínu v poměru 20:1. Se svou třístupňovou převodovku dosáhl
motocykl nejvyšší rychlost 50 km/h, jezdec ji však musel spíše odhadovat, protože stroj (s výjimkou závodních
či exportních verzí) neměl standardně montovaný tachometr. Otevřený rám byl svařený z ocelových trubek
obdélníkového průřezu. Přední kolo bylo uloženo v teleskopické vidlici bez tlumení, kluzáky chráněny pryžovými
manžetami, zadní kolo uloženo ve vlečené kyvné vidlici svařené z tvarovaných plechových výlisků, odpružené
jednou vinutou pružinou umístěnou pod sedlem ve středové rovině stroje.
NOSTALGIE I RECESE
Pionýry a jejich souputníci v podobě malých motocyklů, mopedů apod. jsou oblíbenými stroji dodnes, často
jsou doslova kultovním předmětem motoristických fanoušků. Ať už jde o sběratele veteránů, kteří se snaží
své nablýskané stroje vypiplat k dokonalosti, nebo recesisty opatrující nostalgické milníky historie českého
a slovenského motorismu, často převzaté po dědečkovi. Pořádají své srazy, a také regulérní závody. Jedním
z nich je např. Austerlitz Fechtl Cup, při němž se sjely změřit své síly na konci září malé motocykly
do objemu 50 ccm na uzavřené cross-country trati ve Slavkově u Brna. Ve východních Čechách závodily stroje
Jawa 50 mj. na Tour de Soda v Prachovských skalách v Českém ráji na Jičínsku, nebo v rámci vytrvalostní
soutěže zorganizované hasiči z podkrkonošské obce Čistá u Horek.
Na opačném konci republiky, v jihočeské obci Vydří se "fichtl cup" pořádá už léta. Letošní ročník byl díky
účasti rakouského jezdce ze sousední obce první mezinárodní... Soutěžící závodí v nejrůznějších disciplínách,
od rychlostních jízd a jízdy do vrchu (k místnímu hostinci U Jana pána, kde se také odehrává podstatná část
organizační práce závodu a vyhlášení vítězů), až po jízdy zručnosti na fotbalovém hřišti. Jezdci musejí
zdolat různé typy překážek dopravit např. kbelík s vodou bez vylití obsahu na určenou vzdálenost apod.
Na všech účastnících podobných akcích je vidět, že si jízdu na malých rámusících strojích i atmosféru kolem
nich bezvadně užívají.
Autor: joe, foto: Montyjawa.cz, motoscoot, joe | hn.ihned.cz 4.10.2006 |