Paul Brown testuje novou Jawu 660 Sportard, aby zjistil, jestli je to motocykl, který se může v době krize
poprat o zákazníka.
Jedním z překvapivých nových motocyklů v tomto roce je Jawa 660 Sportard. Jawa je značkou, která je tu už hodně
dlouho, ale člověk by si ji zrovna nespojoval s novým modelem. Tak bylo přijemným překvapením, když jsem
zjistil (na irske vystavě motocyklů), že nejen že firma stále existuje, ale že má dealera v Dublinu a ten
má dokonce i demonstrační flotilu. Firma Jawa má fascinující historii. ........ (následuje historie, nebudu
překládat, tu všichni známe)
Jawa vyráběla nejen motocykly, ale i pár modelů osobních automobilů, ale nejvíce je asi slavná svými
plochodrážnimi stroji. Speedway je sportem, ve kterém byli tak dobří, že jej v podstatě vlastnili. Plochodrážni
Jawa je nyní samostatná firma. Jawa Sportard je odpovedí na Supermotard. Motocykl používá italský motor firmy
Minarelli, ti si zaslouží samostatný odstavec – vyrábějí motory pro malé evropské motocyklové výrobce skoro
stejně dlouhou dobu jako existuje Jawa. Jejich specializací v posledních letech jsou dvoutaktní motory
pro mopedy a také malé 4-taktní motory pro firmy jako MBK a Aprilia. V roce 2002 je koupila Yamaha a nejvetší
motor, který nyni vyraběji je XT660, ktery Yamaha používá u motocyklu stejného jména. Stejná verze téhož motoru
je použita v Aprilii Pegaso a nyní pohání novou Jawu 660.
Na první pohled vypadá Sportard úplně jinak než vše ostatní. Přední trojité světlo vypadá jako spíše
z japonského mopedu oproti třeba výrazným světlům Triumphu. Rám, který nese celou přední část motocyklu,
provokuje sám o sobě. A i takovou spínací skřín bys nečekal na naháči, celý vzhled motorky se liši od všeho
ostatního a usazení stupaček vypadá jako by bylo širší než bývá obvyklé. Ráfky jsou prostě úžasné – nádherně
lesklé, dráty jsou uchyceny ve středu a proto je jednoduché ráfky čistit a leštit. Přepínače na řidítkách jsou
v podstatě stejné jako na jakémkoli jiném japonském motocyklu. Koncovky výfuku jsou doslova umělecké dílo a
na každé z nich je firemní logo. Ale nejlepši na tomto motocyklu je jeho fantastický XT motor.
Rozložení přistrojové desky tohoto motocyklu působí svérázně a jakoby jednoduše – palubní deska je vybavena
digitalním ukazatelem paliva na pravé straně, v středu je velký rychloměr a na levé straně je umístěn
otáčkoměr, který má menší rozměry a trochu se ztrácí v periferním videní. Periferní pohled za jízdy bez problemů
informuje o rychlosti, ale už je obtizné vidět údaje na menším otáčkoměru, což je nezvyklé.
Další zvlaštní věcí je boční stojan, který nemá tzv. mrtvý bod a sám se zavírá pokud není zatížen. Věřim, že
pár starších jezdců to bude znát.
Řidit tento motocykl nebyl velký rozdíl od XT nebo Pegasa. Úzký profil Jawy umožňuje snadné řízení v husté
dopravě a splynutí s provozem i v centru Dublinu. Co mě ale skutečně překvapilo, bylo množství řidičů aut
a dokonce i jeden řidič autobusu, kteří vědeli o Jawě snad všechno. Jawa vyvolávala obrovské pozitivní reakce
od ostatních řidičů na silnici. Konkrétně, když jsem zastavil na světlech, pár lidí začalo nostalgicky
vzpomínat. Jeden řidič mercedesu, měl velkou radost, že mi mohl sdělit, že když kdysi začal chodit s jeho
ženou, tak ji vozil na projížďky na své Jawě 250. Při vzpomínkách mu začaly vlhnout oči a já byl rád, že
naskočila zelená dřív než jsme oba potřebovali utěšit.
Co se týče konkurence v této třide, je s čím porovnávat. Nový Triumph 800 Triple je fantastický, BMW F800 se
stále prodává ve slušném množství, nový Transalp od Hondy je velmi dobrý bike a dokonce i Aprilia, která sice
nemá dealera v Irsku, ale dá se koupit za malé peníze. Ceny se v této třídě liší, ale žádná z nich není tak
zajimavá jako Jawa, a navíc jsem nikdy předtím neviděl motocyklovou značku, která by rozbrečela řidiče
Mercedesu.
Přestože jsme tu od Jawy neviděli žádný nový model dlouhou dobu, je tu skutečně milovanou značkou. Jawa CZ
Club zde v Irsku je stále silný a ma velmi pěkné webové stránky, kde můžete najít vše o jejich srazech,
vyjížďkách, články, rady, novinky, manuály a fórum.
Jawa motocykly prodávají v Rosemount Business Parku na severu Dublinu a kde je Jawa Sportard nabízen
za cenu 7790 euro.
Paul Browne, překlad: Nejtek | Bike Buyer Guide 8/2011 |