Jawa představila prototyp svého modelu nazvaného jednoduše 660. Dalo by se říct, že týnecká novinka
nenechala nikoho chladným.
V komentářích v různých internetových diskusích je Jawa 660 buď chválena jako "motocykl, který má konečně
úroveň", nebo zkritizována slovy, že "horší už to být nemůže". Možná nejvýstižněji ji (stejně jako celou
továrnu Jawa) ohodnotil jeden čtenář portálu idnes.cz: "Na Japonce nemají kvalitou, na Číňany
cenou."
Vytvoření nového modelu je pro Jawu nutností (i když zřejmě ne nezbytnou, protože se nejedná o nosný model
firmy). Na konci loňského roku totiž firmě vypršela vyjímka na prodej šestsetpadesátek. Ty poháněl koncepčně
starší motor Rotax s karburátorovým plněním, známý z předchozí generace motocyklů BMW F650, který nesplňoval
emisní normy. Jawa se tak musela poohlédnout po novém agregátu. Tím se nakonec stal jednoválcový motor
Minarelli o objemu 660 ccm, stejný, jaký používá Yamaha do několika modelů v čele s XT, Aprilia do Pegasa,
Derbi do Mulhacéna ... S novým agregátem přišla i potřeba konstrukčních zásahů do podvozku, a tak bylo
rozhotnuto udělat nový model. Na výstavě Motocykl tak návštěvníci mohli poprvé na živo zřít následovníka
řady 650, a to hned ve dvou provedeních - standard, sportovnější s ledkovými blinkry a zadním světlem, a
tour s třemi kufry, vyšším plexi a krytem motoru (interní redakční rozlišení).
3 v 1
O vývoji nové 660 se nám při společném setkání na konci loňského roku zmínil jeden z jednatelů společnosti
František Hruška: "Nejspíš na první pohled bude motocykl vypadat jinak než stávající šestsetpadesátka.
Budou na něm použity prvky ze všech tří současných modelů 650, které nejspíš zaniknou."
Hruška tedy vyslovil přání, stihnout představení na Motocyklu 2009 a ještě tento rok uvést motocykly
do sériové výroby. První část se zaměstnancům Jawy splnit podařilo, druhá se o rok odkládá. Jak nám
na výstavě sdělil obchodní manager Petr Jalovecký, z důvodů nedostatku financí na pokračování vývoje
se projekt o rok posouvá. Zájemci o koupi si tak budou muset počkat ještě jednu sezonu.
I když měl podle Hrušky stroj už na první pohled vypadat jinak, nakonec je hodně podobný předchozímu
modelu Dakar. Dělá to zejména výrazný tvar nádrže a použití podobné přední polokapotáže. Model "tour"
navíc podědil i kryt motoru. Konstrukční rozdíly ale výrozné jsou.
S italskými komponenty
Rám musel být přepracován, protože motor Minarelli vyžaduje jiné zavěšení. Stále se ale jená o dvojitý
svařenec z ocelových trubek. Velkou změnou prošla i kyvná vidlice. To bývala na Jawách vždy slabina, na
Dakarech se dokonce objevila ocelový kyvka s nevzhledně navařenou trubkou pro zesílení. Tentokrát však
v Jawě raději sáhli k osvědčenému výrobku italské rámařské společnosti Verlicchi, která spolupracuje
například s Moto Morini.
Ale ani tento krok není zcela "čistý". Při bližším pohledu na kyvku si nejde nevšimnout mohutného
mezikusu, na kterém je uchcen brzdový třmen. Běžně bývá záchyt reakce třmenu schován z vnitřní strany
kyvky a co nejblíže k třmenu, tady vede až pod kyvku. Je možné, že původně byla kyvná vidlice určena
pro motocykly s řetězem na pravé straně a tam, kde je nyní uchycena brzda, mělo být vodítko řetězu.
Každopádně to vypadá spíš jako provizorní řešení, ostatně, mluvíme o prototypech.
Italských komponentů najdete na nové Jawě víc. Kromě zmiňované kyvky a kvalitního motoru Minarelli
to jsou například vidlice Paioli, zadní plně (!) nastavitelný tlumič Bitubo nebo brzdy Grimeca. U brzd
stojí za zmínku dvoukotoučové provedení předku, trochu překvapivé je použití pevných kotoučů namísto
dnes běžných plovoucích.
Sci-fi zpracování
V Týnci udělali použitím komponentů renomovaných firem velký krok dopředu. Pořád ale zůstává několik překážek,
které brání větší oblibě těchto strojů. Je to například design nebo zpracování.
Co se týče designu, jde Jawa svou cestou, ze které asi neodbočí. Naštěstí už upustila od používání masivního
výfukového tlumiče, ponechala si však kontroverzní "sci-fi" trojokou přední masku, která od dob Dakaru
prošla omlazovací a zeštíhlovací kúrou. Diskutabilní zůstává tvar bočních kastlíků. V době, kdy se většina
výrobců snaží motocykly stavět maximálně štíhle a boční kryty minimalizuje, Jawa stále dělá tak široké, že
například u Dakaru vysloveně překážely.
Rozum zůstává stát nad prvky z tahokovu, řidítky svařovanými z více částí nebo nad používáním stále těch starých
páček (o nějakém štelování si jezdec může nechat zdát). Multifunkční digitální displej je sice módní, ale tento kromě
natištěného loga Jawa moc informací navíc nenabídne. Kulaté ručičkové budíky by možná byly stylovější, ale to je
otázkou osobních preferencí.
Největší slabinou je ale zpracování těchto strojů. Sice se jedná o prototypy, ale výstavní! Ty by měly tudíž být
špičkově provedené. Tomu ovšem v Jawě moc nedali. Doslova nehezká je povrchová úprava. Černý matný lak na nádrži
připomínal nátěr základovkou a efekt "pomerančové kůry" v tomto případě opravdu není vhodný. Samolepky nepřekrýval lak
a bublinky pod nimi nevidíte ani na čínských strojích. loga v některých případech vypadala spíš jak vytištěná
na inkoustové tiskárně a křivě vystřižená. Takové zpracování opravdu neprodává.
Prodejní cena zatím není stanovena, podle Petra Jaloveckého by se Jawa chtěla dostat mírně pod cenu konkurenční
Yamahy.Zřejmě měl na mysli model XT, se kterým má Jawa společný motor a výfuky. Yamahu XT660R pro rok 2009
pořídíte bez desetikačky za 170 tisíc korun.
Petr Pour, foto David M. Bodlák, jakub Nič |
ČMN 12/2009 |
JAWA 660 | |
Objem | 659,7 ccm |
Výkon | 35 kW/47,6 k @ 6000 |
Točivý moment | 58 Nm @ 5250 |
Hmotnost | 189 kg |
Do prodeje | 2010 ? |
Motor: čtyřdobý,kapalinou chlazený jednoválec, OHC/4, vrtáníxzdvih
100x84, kompresní poměr 10:1, elektronické vstřikování, elektrický startér, pětistupňová převodovka,
mazání tlaková oběžné, sekundární převod řetězem |
Podvozek: ocelový dvojitý trubkový rám, vpředu vidlice Paioli
průměr 43 mm, zdvih 155 mm, vzadu hliníková kyvná vidlice s plně nastavitelným tlumičem Bitubo, zdvih
175 mm, brzdy Grimeca vpředu 2 kotouče průměr 320 mm, dvoupístkové třmeny, vzadu kotouč průměr 220 mm,
jednopístkový třmen, pneu vpředu 120/70-17, vzadu 170/60-17 |
Rozměry: sedlo 870 mm, rozvor 1497 mm, nádrž 17 litrů |
|