Jawa, pojem, který přetrvává dodnes. A právě cnes si většina z vás není jista, zda vyrábí
nebo ne. Ano, Jawa vyrábí i dnes, vyrábí několik typů motocyklů různých kubatur, které si
můžete koupit. Většina z vás si řekne, že "třistapadinu" už Jawa vyrábí přes padesát let.
Není to pravda, Jawa vyrábí i jiné typy motocyklů, než ty, které začaly dobývat svět již v
roce 1945. Co tedy Jawa produkuje? Od Jawa 50 Robby přes Jawa 125 dandy až po Jawa 350
Tramp. Já jsem měl možnost vyzkoušet druhou jmenovanou Jawa 125 Dandy a přesvědčit se o
jejích kvalitách i záporech.
Nejdříve jsem dal na první dojem tohoto motocyklu. Špatná volba, stajně jako u ženy. Když
ženu hodnotíte na první pohled, po pár chvílích společného soužití vás zklame. Druhým
pohledem, jsem tedy zjistil výrazné zlepšení.
Tak za prvé zvuk. Zvuk jsem ihned přirovnával k obsahu minimálně 500 ccm a výkonu přes 50
koní, stejně jako vzhled, který by se dal přirovnávat k motocykluvyšší výkonové třídy. To
byla první mýlka. Stejně jako u ženy, která s vámi mluví velice sladce a je namalovaná. Za
druhé pneumatiky. Pneumatiky, které na první pohled patří na cestovní enduro a tím pádem
nedrží na silnici. To byla druhá mýlka. Stejně jako u ženy, která vám vykládá, jak skvěle
a rádá tančí a přitom při tanci vám pošlape vaše zánovní motorkářské boty. No a za třetí
je to přeci jenom "stopětadvacítka", která cítí kopec již dva kilometry před začátkem
stoupání. To byla třetí mýlka. Stejně jako u ženy, která vám řekne, že je jí 23 let a
přitom je ještě pod zákonem.
Tak toto byl můj první dojem. Stejně jako mé první dojmy u žen. Ovšem ten druhý dojem byl
o mnoho lepší, než u již zminovaných osob nežnějšího pohlaví.
A jaký tedy byl ten druhý dojem? Když to vezmu popořadě, stále jsem věděl, že jezdím na Jawě,
která má obsah 125 "kubíků", ale i skalní motorkáři, kteří dosud neviděli, tak nevěřili, že
je to stroj o tomto obsahu. Věřili byste ženě, která vám říká, že se nechce vdávat? Ano, do
té doby, než uvidíte oddací list. Za druhé pneumatiky, v zatáčce, která měla minimálně 90
stupnů a po obroušení stupaček jsem si řekl, že tomuto stroji mohu a brousil jsem dál a
nebojácně. Věřili byste ženě, kterou vyzvete k tanci, vy ovládáte základy tanečních kursů a
ona vám řekne, že je mistryní v latinskoamerických tancích a přitom ji nadmíru převyšujete?
A kopce, to je doména tohoto stroje, jakýkoli kopec vyjedete nejméně sedmdesátikilometrovou
rychlostí. Můžete si být jisti, že po vášnivé noci, kterou prožijete s "třiadvacetiletou"
ženou, jste neprožili sex s třináctiletou dívenkou? Až obdržíte předvolání k soudu budete si
teprve stoprocentně jisti, že jí bylo 13 let.
Takže když to vezmeme přesně podle regulí:
Jawa 125 Dandy je motocykl o výkonu 9,4 kW při 8200 ot/min, se srdcem, které bije ve
čtyřtaktním rytmu a jeho cévy jsou naladěny do rozvodu OHC. Samozřejmě jako v lidském těle
o jednom srdci, i zde pracuje jeden píst v jednom válci. Klasické chlazení vzduchem je doplněno
elekrickým startérem a v případě vybité baterie si můžete pomoci nožním startováním.
Kolika rychlostmi může disponovat běžec na krátké tratě nevím, ale Jawa může nabídnout 5
rychlostí a maximální rychlost, kterou i Superman těžko dosahuje, 130 km/h. Dle odborníků
každé vozidlo má svou brzdnou dráhu, která je několik metrů dlouhá v závislosti na rychlosti
a váze vozidla. Zadní brzda, která je osazena 180 mm velkým kotoučem a jednopístkovým třmenem,
je sakra ostrá, takže brzdná dráha tohoto stroje se rovná skoro nule. Na bolavá záda nebo
bolesti hlavy při jízdě na tomto motocyklu po "velice kvalitních českých silnicích" můžete
velice rychle zapomenout, jelikož dobře dimensovaná přední vidlice o zdvihu 170 mm a zadní
centrální pružící a tlumící jednotka o zdvihu 150 mm vám nedá možnost si ztěžovat na tyto
neduhy.
Ale jako každé lidské tělo má i tento stroj své neduhy. Bolí vás hlava? Věřte že s
elektroinstalací nebudete mít nejmenší problémy. V předním světle je asymetrická žárovka
plně dostačující a při jejím světle nebudete potřebovat dioptrické brýle. Bolí vás v krku
nebo kašlete? Tuto Jawičku i po velmi sychravém ránu velice dobře nastartujete a jakékoli
pokašlávání je tomuto stroji cizí. Máte srdeční arytmii? Tento stroj jede pořád a bez
jakéhokoli vynechání či únavy. Je pravda, že pokud tento motor podtáčíte pod 4000 ot/min,
dostaví se nepříjemné škubání, ale na to znají lékaři z Jawy velice jednoduchý lék.
Podřadte si o jeden stupen níž. Trápí vás bolesti břicha? Řazení je sice tvrdé, ale velice
přesné, což ocení vyznavači enduro jízdy, velmi dobře odstupnované rychlosti zase ocení
"hltači" asfaltu. Ovšem obě skupiny lidí si bude na tvrdou spojku. Co vaše erekce? Tato
malá Jawka jde do svíce při rozjezdu snadno. Stačí si vychytat práci s plynovou rukojetí.
Jste nespokojeni s tvarem vašich nohou. Je to snadné. Stačí si vybrat mezi drátovými nebo
loukotovými koly. A třesou se vám kolena? Bohužel při otáčkáchnad 7500 i zde budete
masírováni vydatnými vibracemi, ale pouze do nohou. Ruce zůstávají tohoto neduhu ušetřeny
díky uložení řidítek di silentbloků. Jestli jste sportovcem, můžete této stopětadvacítce
konkurovat. Zvláště pokud je vaší doménou běh na dlouhé tratě. S nádrží na 6,5 litrů a
sedadlem, na kterém vás bolí zadek již po ujetí 80-ti kilometrů opravdu nebudete mít
konkurenci. Možná jste dobrý na dlouhé tratě, ale na kratší vzdálenosti vám to soupeř
jménem Dandy natře. Stejně tak jako v orientačním běhu terénem. Prostě nemůžete být dobrý
ve všem. Tento stroj je dobrý skoro ve všem, vlastně ve všem kromě cestování. Určitě
máte i své rezervy a v případě potřeby na tyto rezervy přepnete. Tady naše Jawa bohužel
zaostává. rezerva benzínu je pouze na 1,2 litru a přepínání je dosti problematické. A že
máte vybranou stravu pro sportovce, tak tady vás zase s naší Jawou trumfneme - my si
vezmeme vše kromě nafty.
Užen jsme začali, takže se sluší u nich i skončit - vždyt´ i Jawa je rodu ženského. Jawa
125 Dandy má průměrnou spotřebu 3,5 litrů na 100 kilometrů a dá se pořídit za necelých
70.000 Kč. Kolik vás vyjde pořízení a vydržování vaší manželky či přítelkyně? Pořízení
zdarma, ale dlouhodobá investice je asi někde jinde.
Johny Honda | Svět Motorek 17/2001 |