Ať už jsou názory na současný vývoj jakékoli, pro Jawu zůstává stále rozhodujícím produktem dvoudobá
dvouválcová třistapadesátka. Výroba je dobře zaběhnutá, motory se vyrábějí přímo v Týnci a ekonomické výsledky prodeje
těchto strojů jsou pro podnik stále nejpříznivější. Druhou stránkou mince jsou však škodliviny a také registrace
klasického dvoudobého motoru. V České republice již tyto stroje nesplňují normu Euro 2, a tak je pro podnik v současnosti
rozhodující vývoz do zemí třetího světa. Pro Jawu je nepříjemné, že právě tyto země jsou cílem čínského ataku a že
jejich špatná platební morálka ohrožuje vyrovnaný obchod Jawy. Navíc je politická situace v některých z těchto zemí
(především v Iráku) značně nestabilní a pro export tudíž nebezpečná.
Zahrniční zájemci o českou značku navíc žádají zlepšení a modernizace, a to především vícestupňovou
převodovku, vodní chlazení a elektrický spouštěč. Má-li být zachována bezpečnost a bezporuchovost motocyklu, vyžádala
by si pětistupňová převodovka nové motorové skříně, což je, v dnešních poměrech, neschůdná investice. Vodní chlazení
by zase narušilo oceňovanou jednoduchost i velmi příznovou cenu dvoudobého motocyklu, ale třetí požadavek, elektrický
spouštěč, je již k dispozici. Týnečtí vývojáři přinesli řešení, které je nejen vhodné pro současné typy, ale i pro
všechny stroje počínaje modelem s motorem 638 z roku 1986. Na motoru je nutné vyměnit pouze levé víko, zabudovat krytku
spouštěče se startérem, doplnit kabeláž a ozubená kola s volnoběžkou. Bude-li někdo ze stávajících majitelů chtít
přestavět svou jawu na pohodlnější startování, může si koupit tento kit u všech zástupců Jawy za cca 5000 Kč + DPH.
Kdo chce jezdit i za chladnejšího počasí, může vyměnit stávající akumulátor za silnější. Na vývoz půjdou obě alternativy,
tj. s klasickým nožním spouštěčem i s elektrickým startováním - dle přání zákazníka.
text: ing.P.Husák, foto: Jawa, archiv | Motocykl 3/2006 |