logo Jawa Jawa 1000

   Další zlomový bod v porevoluční výrobě týnecké Jawy. Po šestsetpadesátce je velká naděje, že tradiční český producent motocyklů vyrobí motocykl s litrovým motorem

   Je to už pár let, co se v jawařské komunitě začaly objevovat zprávy o přípravě velkoobjemového motocyklu s vlastním motorem. Při loňské návštěvě ředitele podniku jsme se proto na tuto záležitost nemohli nezeptat. Odpověď sice neprozradila nic konkrétního, ale i tak byla důležitá. "Ano, v současné době pracujeme na vývoji motocyklu s litrovým motorem," řekl nám tehdy ředitel František Hruška.
   Po výstavě Motocykl 2009, kde o litrové Jawě překvapivě nepadla ani zmínka, jsme se rozhodli pustit do dalšího pátrání a "tvorby" prvního jawskéhosuperbiku sami. Na jedné straně se investigativní cestou vydal kolega Hrůza. Honzis a já jsme zase oslovili několik designerů, kteří podle našich podkladů vytvořili možné vizuální studie.


Jawa 660


  Dědic mnoha dílů

   Vycházeli jsme z jednoduchých předpokladů, že Jawa se v duchu tradice bude snažit využít co nejvíc dílů z předchozích modelů. Tomu bude přizpůsoben i vzhled. A i když většina jawařské komunity volá po oživení například půllitru OHC v nějakém retro modelu (ale opravdu retro po vzoru Bonnevilla, a ne jako nepovedený pokus s Bizonem 650), z týnecké brány nejspíš vyjede něco hodně podobného Jawě 660 představené letos na jaře. To znamená motocykl, který těžko zařadíte do škatulky cestovní endura nebo naháč, protože od každého má něco, ale k obojímu mu něco chybí.
   Jawa se v posledních letech zhlédla ve futuristických tvarech. Začal to zmíněný Bizon a přes Dakar se už v učesanější formě objevily na 660. Pokud tedy Jawa podrží linie, mohl by litr vypadat hodně podobně. Smozřejmě některé prvky by měly být nově dimenzovány - větší nádrž kvůli spotřebě a dojezdu a taky masivnější rám. Na druhou stranu dva kotouče o průměru 320 mm vpředu s dvoupístky sice nejsou u litrů tak obvyklé, ale stačit by mohly. Je také možné, že litr podědí kola od předchůdce, tedy sedmnáctipalcové ráfky obuté do pneu 120/70, resp. 160/60.
   U dlouho očekávané novinky ale jde hlavně o motor. Logické by bylo vyrobit řadový dvouválec. je to nejjednodušší a tudíž nejlevnější konstrukce. Vzhledem ke zkušenostem Jawy s takovými motory (a motory vůbec) by se zřejmě nejednalo o trhače asfaltu. Výkon jsme odhadli na 90 koní při 8000 otáčkách a krouťák 85 Nm při 6000 otáčkách. Moto by mohl být naladěn na pružnější charakteristiku se záběrem již v nízkých otáčkách. Výfuky očekáváme po každé straně jeden a sekundární převod řetězem.
   Na základě těchto úvah pak bratři Tomáš a Karel Hanouskovi vytvařili skici, které zde otiskujeme. Je jen otázkou, nakolik se v Týnci budou řídit logickými předpoklady.


  Boxer nebo ...

   Vraťme se ale k Ondrovi Hrůzovi a jeho pátrání přímo uvnitř podniku. Příběh se zamotává, když Ondra přichází s informací, že motor by mohl být boxer. Jawa opravdu s tímto uspořádáním již za dob socialismu koketovala. Nový motor by údajně měl být jen převrtaný a "upravný" ten původní. Úpravy by ale musely být významné už jen kvůli přísným emisním normám.
   I přes každodenní telefonické bombardování ale nikdo neupřesnil žádné technické detaily. Jediné, co z úst ředitele zaznělo, bylo potvrzení ministerských dotací na vývoj a dodržení časového programu. "Vývoj probíhá přesně podle plánu a přesně v souladu s časovým harmonogramem, který byl přílohou k naší žádosti o finanční dotace. Z ministerstvak nám pravidelně jezdí kontrola, která důkladně sleduje celý vývoj i to, jak nakládáme se státními penězi," řekl ředitel Hruška.
   Další spekulace, která prolétla světem, je informace o sportovnímcharakteru motoru a možnosti jeho zabudování také do velkého cestovního endura. Doufejme, že to není pravda, už kvůli zmíněné skutečnosti, že Jawa prostě s vývojem moderních motorů zkušenosti nemá. Ale ani žádaná myšlenka "retro 500 OHC" není úplně mrtvá. Nejmenovaný diskutér na internetu uvedl, že držel v ruce kartery a výkresy jawského motoru. Vše naznačovalo znaky retro tvarů, nechyběla kapkovitá víka motoru a dokonce ani královská hřídel.


  ... převlečená MZ?

   Absolutní zvrat pak způsobila poslední anonymní zoráva, která dorazila Ondrovi. V té se píše, že Jawa žádný motor navyvíjí, ale pouze levně zakoupila licenci na výrobu motoru ze zkrachovalé německé MZ. Vzhledem k tomu, že se Jawa k ničemu vyjadřovat nechce a jen zarytě mlčí, není možné toto vyvrátit ani potvrdit. Každopádně by v takové případě šlo o řadový dvouválec o objemu 999 cm3 a výkonu kolem 110 koní. MZ ho svého času používala v naháčích, cestovních a sportovních motocyklech.
   Otázka suberbiku z Týnce nad Sázavou je tedy stále otevřena. Kruh se částečně uzavírá, pokud Jawa opravdu koupila licenci od MZ, pak by se naše předpoklady částečně shodovaly s nezávislým zdrajem. Další informace by měly být známy za dva až tři měsíce, kdy chce Jawa zveřejnit oficiální stanovisko.


Petr Pour, petr.pour@cmn.cz
ilustrace: Tomáš a Karel Hanouskovi
ČMN 43/2009

Jawa 660