Je s částkou necelých padesát devět tisíc Kč bezkonkurenčně nejlevnějším z námi
testovaných motocyklů. Přesto má však i některé vlastnosti, které by jí mohly
závidět i stroje výrazně dražší. Dominantní je v přední části kruhový světlomet
a válcové přístroje zapouzdřené v pochromovaných tubusech, které dodávají motocyklu
punc “seriozní klasiky”. Ovládací prvky na řídítkách jsou standardního střihu,
kvalitní kruhová zrcátka nemají nežádoucí vibrace. Robustní nádrž pojme čtrnáct
litrů paliva, čímž zajistí při spotřebě přes tři litry benzínu na sto kilometrů
bezkonkurenčně největší jízdní dosah ze všech námi testovaných strojů. I když
vzhledově je především přední část poměrně sympatická, celkovou tvář stroje trochu
kazí zastaralá koncepce rámu, kde jsou dostatečně patrné i některé prvky starších
a větších sourozenců této Jawy. Také klasické pérování zadní vidlice, pomocí
běžných tlumičů, působí zastaralým dojmem a tento motocykl byl také jediným,
z námi testovaných, který neměl vzadu centrální pérovací jednotku.
Motor OHV 125 z dílny Honda byl v licenci vyroben na Taiwanu a přestože i on je
koncepčně starší, jeho užitné vlastnosti jsou vcelku dobré. Snad jen prudké
přidání plynu z volnoběhu nemělo vždy dokonalou odezvu, což bylo způsobeno
karburátorem a ne motorem samým. Při běžné práci s “plynem” se však žádné
negativní vlastnosti neprojevovaly. Motocykl dobře vede stopu a nemá žádné náznaky
neklidu. Brzdy jsou trochu zvláštní. Ta přední, použitá také ze silnějších strojů,
působí ze začátku velmi ostře. Naopak zadní brzda díky ne nejlépe ergonomicky
konstruované nožní páce nám ze zprvu činila problémy a její menší účinnost se
nedařila většině testujícím dostat do souladu s ostrou přední “kotoučovkou”.
Během krátké chvíle si však všichni na netradiční krok této brzdy zvykli a nemohli
si pak celkově velmi dobré brzdné účinky Jawy vynachválit.
Ráfky jsou vypletené a podporují představu, že se stroj bude chovat dobře i v
terénu, což se v praxi, stoprocentně potvrdilo. To jediné, co v náročném terénu
činilo menší problémy, byly pneumatiky, a to jen proto, že na tomto jediném stroji
byly čistě silniční. To se nám zdálo jako škoda, vzhledem k univerzálnímu
charakteru daného motocyklu.
Celkově je možno říci, že nás i přes některé menší výhrady motocykl Jawa 125
příjemně překvapil. I když to rozhodně není stroj, při jehož vyslovení by okolí
bledlo závistí, jeho síla je v solidnosti provedení a v “dobré” ceně. Zajímavá
je samozřejmě úsporná a komfortní pohonná jednotka, kvalitní a účinné brzdy,
velká nádrž na pohonné hmoty i minimální nároky na údržbu. To jsou jasné devizy
tohoto stroje. Jeho univerzalita je značná.
Je vhodný jak na cestu do práce, po městě i v terénu, či jako univerzální
přibližovadlo na venkovských usedlostech.