logo Jawa Jawa 125 Travel

   Je s částkou necelých padesát devět tisíc Kč bezkonkurenčně nejlevnějším z námi testovaných motocyklů. Přesto má však i některé vlastnosti, které by jí mohly závidět i stroje výrazně dražší. Dominantní je v přední části kruhový světlomet a válcové přístroje zapouzdřené v pochromovaných tubusech, které dodávají motocyklu punc “seriozní klasiky”. Ovládací prvky na řídítkách jsou standardního střihu, kvalitní kruhová zrcátka nemají nežádoucí vibrace. Robustní nádrž pojme čtrnáct litrů paliva, čímž zajistí při spotřebě přes tři litry benzínu na sto kilometrů bezkonkurenčně největší jízdní dosah ze všech námi testovaných strojů. I když vzhledově je především přední část poměrně sympatická, celkovou tvář stroje trochu kazí zastaralá koncepce rámu, kde jsou dostatečně patrné i některé prvky starších a větších sourozenců této Jawy. Také klasické pérování zadní vidlice, pomocí běžných tlumičů, působí zastaralým dojmem a tento motocykl byl také jediným, z námi testovaných, který neměl vzadu centrální pérovací jednotku.
Jawa 125 Travel   Motor OHV 125 z dílny Honda byl v licenci vyroben na Taiwanu a přestože i on je koncepčně starší, jeho užitné vlastnosti jsou vcelku dobré. Snad jen prudké přidání plynu z volnoběhu nemělo vždy dokonalou odezvu, což bylo způsobeno karburátorem a ne motorem samým. Při běžné práci s “plynem” se však žádné negativní vlastnosti neprojevovaly. Motocykl dobře vede stopu a nemá žádné náznaky neklidu. Brzdy jsou trochu zvláštní. Ta přední, použitá také ze silnějších strojů, působí ze začátku velmi ostře. Naopak zadní brzda díky ne nejlépe ergonomicky konstruované nožní páce nám ze zprvu činila problémy a její menší účinnost se nedařila většině testujícím dostat do souladu s ostrou přední “kotoučovkou”. Během krátké chvíle si však všichni na netradiční krok této brzdy zvykli a nemohli si pak celkově velmi dobré brzdné účinky Jawy vynachválit.
   Ráfky jsou vypletené a podporují představu, že se stroj bude chovat dobře i v terénu, což se v praxi, stoprocentně potvrdilo. To jediné, co v náročném terénu činilo menší problémy, byly pneumatiky, a to jen proto, že na tomto jediném stroji byly čistě silniční. To se nám zdálo jako škoda, vzhledem k univerzálnímu charakteru daného motocyklu.
Jawa 125 Travel - přístrojový panel   Celkově je možno říci, že nás i přes některé menší výhrady motocykl Jawa 125 příjemně překvapil. I když to rozhodně není stroj, při jehož vyslovení by okolí bledlo závistí, jeho síla je v solidnosti provedení a v “dobré” ceně. Zajímavá je samozřejmě úsporná a komfortní pohonná jednotka, kvalitní a účinné brzdy, velká nádrž na pohonné hmoty i minimální nároky na údržbu. To jsou jasné devizy tohoto stroje. Jeho univerzalita je značná.
   Je vhodný jak na cestu do práce, po městě i v terénu, či jako univerzální přibližovadlo na venkovských usedlostech.

portál iTEST