Neoslní designem či technickými finesami soudobé Hi-Tec, spíše připomene slávu tiumfů na Šestidenních. Současně však bude spolehlivě jezdit po silnicích i v lehčím terénu. Nejvíce však potěší prodejní cenou.
Konstrukci cestovního endura z produkce českého výrobce Jawa z týnce nad Sázavou lze označit za klasickou, konzervativní či ortodoxní. Tvoří ji poměrně robustní dvojitý uzavřený rám z ocelových trubek, jednoduchý dvoudobý dvouválec nevysokého výkonu, čtyřstupňová převodovka, mechanický spouštěč, dvě postranní pružící a tlumící jednotky kyvné zadní vidlice, vpředu kotoučová a vzadu bubnová brzda, oddělené mazání za příplatek... Je pochopitelné, že od cenové kategorie a s ní souvisejícího charakteru konstrukce se odvíjí jízdní a užitné vlastnosti. Nelze jej proto přímo srovnávat s obdobnými stroji světové elity. Honda například na českém trhu nabízí poměrně blízké lehké cestovní enduro XLR 125 s čtyřdobým jednoválcem o výkonu 11 kW, ale za cenu téměř 150.000 Kč. Tedy za více než dvojnásobek ceny Jawy. Geometrie sedla, řidítek a stupaček je sestavena pro vzpřímenou polohu jezdce, rozložení ovládacích prvků je obvyklé, v některých detailech již vzhledově poněkud archaické, ale funkční. Snadné spuštění motoru nevyžaduje sílu ani grif, jen vysloveně horkému motoru se občas trochu nechce "chytit". Pružný motor a běžněfungující spojka s mechanickým ovládáním umožní měkký a bezproblémový rozjezd. Řazení je sice nepatrně hlučnější a řadící páka má dost dlouhý krok, ale velmi snadno si na to lze zvyknout. Pro razantní jízdu sportovním způsobem sice jawa postrádá pár kilowatů výkonu, ale příznivá křivka kroutícího momentu je výhodná pro plynulejší jízdu odpovídající běžnému provozu. Motor poskytuje dostatek "síly" pro svižnější akceleraci. Ve vyšších otáčkách však přenáší vibrace do stupaček, sedla a řidítek. Pérování funguje dostatečně dobře při běžném zatížení a při jízdě po lepších vozovkách. V těžším terénu a zejména při obsazení dvěma osobami již občas přijdou ke slovu dorazy a jízdní vlastnosti se poněkud zhorší. Ale stále ještě přijatelně. Při jízdě vyššími rychlostmi blízko limitu stroj poněkud "plave". Ani v tomto případě se nejedná o zásadní vadu. Největší rychlosti i požadavkům běžného využívání motocyklu odpovídají také parametry brzd. Přední kotoučová je dostatečně účinná, vyžaduje však poněkud vyšší ovládací sílu, což je nakonec poměrně pozitivním prvkem pro přesnější "dávkování". Její kotouč má dobrou samočistící schopnost, takže výborně zvládá namočení či znečištění blátem bez snížení účinnosti.
Jawa Tarmp je solidní, jednoduchý, robustní a výrazně laciný motocykl pro méně náročné
vyznavače jedné stopy. Nevyžaduje komplikovanou údržbu a je schopen sloužit dlouho i
úspěšně. Není rozhodně určen pro vrcholový sport, protože jeho "parketou" je každodenní
tvrdá služba majiteli na silnicích i v lehčím terénu. Vzhledem k tomu, že u čerpacích
stanic dnes již prakticky neexistují stojany "Mix", je nutno při jeho pořizování volit
variantu s odděleným mazáním a výrobce by jej měl dodávat v základním vybavení.
Svět Motorů 12/98
|
Technické údaje |
motor |
Dvoudobý řadový vzduchem chlazený zážehový dvouválec uložený v rámu svisle
napříč a mírně skloněný vpřed. Vrtání a zdvih 58 x 65 mm, zdvihový objem 343
cm3, kompresní poměr 9,8:1. Největší výkon 17 kW při 5750/min.,
největší točivý moment 32 Nm při 4750/min. Karburátor Jikov 2928 CE. Bezdotykové
zapalování VAPE Kroměříž, zapalovací svíčky Brisk N 15 C. mazámí směsí, nebo
oddělené čerpadlem Mikuni. Mechanický spouštěč. Alternátor 12 V - 15 A. |
převodové ústrojí |
Primární převod dvojitým válečkovým řetězem. Vícelamelová spojka v olejové
lázni s mechnickým ovládáním. Čtyřstupňová převodovka s postupným přímým řezením
nožní páčkou. Sekundární převod zapouzdřeným řetězem. |
podvozek |
dvojitý uzavřený rám svařený z ocelových trubek převážně kruhového průřezu.
Přední kolo vedeno v teleskopické vidlici ČZ-Cagiva s kapalinovými tlumiči. Zdvih
kola 134 mm. Zadni kolo uloženo v kyvné vidlici z čtyřhranných ocelových trubek a
odpruženo dvěma postranními vinutými pružinami se soustřednými teleskopickými
tlumiči. Zdvih kola 110 mm. Vpředu kotoučová brzda Jawa s dvoupístkovým třmenem
a kotoučem o průměru 265 mm s kapalinovým ovládáním. Vzadu bubnová brzda ČZ o průměru
160 mm s mechanickým ovládáním. Ocelová kola s drátěným výpletem 1,60 x 21 vpředu,
2,15 B x 18 vzadu. Pneu Barum 3,00 x 21 54S vpředu, 3,50 x 18 62R vzadu. Palivová
nádrž o objemu 17 l. | rozměry a hmotnosti |
Délka 2160 mm, šířka 820 mm, výška 1200 mm, rozvor kol 1370 mm, světlá
výška 160 mm, výška sedla nad zemí 840 mm. Celková hmotnost bez náplní 149 kg,
užitečná hmotnost 180 kg. |
provozní vlastnosti |
Největší rychlost 122 km/h, zrychlení 0-400 m 18,3 s, průměrná spotřeba
paliva po dobu testu 4,2 l/100 km |
cena |
71.400 Kč |
|